بارداری در زمان پریود

برخی گمان می‌کنند در زمان عادت ماهیانه امکان بارداری وجود ندارد و آنرا به عنوان شیوه‌ای برای جلوگیری از بارداری تلقی می‌کنند در حالی که چنین چیزی صحت ندارد. با وجود آنکه احتمال بارداری در زمان عادت کمتر است اما در شرایط خاصی ممکن است اتفاق بیفتد. به خاطر داشته باشید که رابطه جنسی در زمان عادت ماهیانه به دلیل شرایط روحی و جسمی زن هرگز توصیه نمی‌شود.

بعضی از افراد گمان می‌کنند در زمان عادت ماهیانه امکان بارداری وجود ندارد و آنرا به عنوان شیوه‌ای برای جلوگیری از بارداری تلقی می‌کنند در حالی که چنین چیزی صحت ندارد. با وجود آنکه احتمال بارداری در زمان عادت کمتر است اما در شرایط خاصی ممکن است اتفاق بیفتد. به خاطر داشته باشید که رابطه جنسی در زمان عادت ماهیانه به دلیل شرایط روحی و جسمی زن هرگز توصیه نمی‌شود.

چگونه در زمان پریود احتمال بارداری وجود دارد؟

اجازه دهید قدری در مورد فرایند باروری توضیح دهیم. در زمان تخمک‌گذاری، تخمدان یک تخمک به سمت لوله فالوپ می‌فرستد که در آنجا تا 24 ساعت زنده و قبل از آنکه به سمت رحم حرکت نماید آماده باروری است. در همین زمان رحم در حال ساختن دیواره‌ای است تا خود را برای میزبانی از رویان آماده نماید. اگر اسپرم تخمک را در حین تخمک‌گذاری ملاقات نماید و در این دیواره لانه گزینی نماید لقاح اتفاق افتاده است. در غیر این صورت بدن هم دیواره و هم تخمک را دفع می‌کند.

چرخه قاعدگیِ اغلب خانم‌های باردار از اولین روز قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی  28 روز به طول می‌انجامد. از آنجا که تخمک می‌تواند تا 24 ساعت بعد از تخمک‌گذاری زنده بماند و اسپرم نیز می‌تواند تا 5 روز در رحم باقی بماند اگر از 5 روز قبل از تخمک‌گذاری تا 1 روز بعد از آن رابطه جنسی داشته باشید، امکان بارداری وجود دارد.

تخمک‌گذاری معمولا 14 روز قبل از قاعدگی بعدی اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر چرخه قاعدگی شما 28 روز و دوره قاعدگی شما 7 روز باشد فاصله میان آخرین روز قاعدگی با اولین روز تخمک‌گذاری 1 هفته می‌شود. حال اگر در آخرین روز دوره قاعدگی رابطه جنسی داشته باشید و تخمک‌گذاری چند روز جلو بیفتد ممکن است اسپرمی که می‌تواند 5 روز در رحم زنده بماند با تخمک روبرو شده و بارداری اتفاق بیفتد.

حتی برای خانم‌هایی که قاعدگی منظم دارند نیز امکان دارد تخمک‌گذاری چند روز جابجا شده و به همین دلیل تضمینی وجود ندارد که اگر رابطه جنسی در زمان قاعدگی انجام شود باروری انجام نشود.

آیا در صورتی که قاعدگی نامنظم باشد امکان بارداری در دوره قاعدگی وجود دارد؟

در حالتی که قاعدگی نامنظم است پیش‌بینی زمان تخمک‌گذاری حتی مشکل‌تر می‌شود بنابراین نمی‌توان تعیین کرد نزدیک به زمان تخمک‌گذاری و دقیقا در چه روزی رابطه جنسی انجام نشود.

آیا امکان بارداری بلافاصله قبل از دوره قاعدگی وجود دارد؟

غیر ممکن نیست اما احتمال آن به ویژه برای خانم‌هایی که قاعدگی منظم دارند پایین است. تخمک‌گذاری به طور معمول در روز نوزدهم یعنی حدود یک هفته و نیم قبل از شروع عادت ماهیانه خاتمه پیدا می‌کند. برای خانم‌هایی که قاعدگی نامنظم دارند ممکن است تخمک‌گذاری به تعویق افتاده و با رابطه جنسی قبل از قاعدگی همزمان شود. حتی برای خانم‌های با قاعدگی منظم نیز امکان جابجایی زمان تخمک‌گذاری وجود دارد.

آیا امکان بارداری بلافاصله بعد از دوره قاعدگی وجود دارد؟

بله این امکان وجود دارد. همانگونه که توضیح داده شد اگر تخمک‌گذاری زودتر از موعد انجام شده یا دوره قاعدگی طولانی‌تر شود، فاصله بین آخرین روز قاعدگی و اولین روز تخمک‌گذاری کم می‌شود و اسپرمی که تا 5 روز می‌تواند در رحم باقی بماند ممکن است تخمک را بارور کند.

بیشتر بدانید:

رابطه جنسی در دوران بارداری

افزایش احتمال بارداری با افزایش دفعات رابطه جنسی