بارداری بعد از جلوگیری

اینکه بعد از جلوگیری چقدر زمان برای بارداری مجدد نیاز است به روش جلوگیری بستگی دارد. آنهایی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده کرده‌اند، در 20 درصد موارد بعد از یک چرخه قطع قرص باردار می‌شوند. همچنین کمی بیشتر از نصف افراد بعد از 6 ماه و حدود 80 درصد بعد از یک سال از زمان قطع قرص باردار می‌شوند.

اینکه بعد از جلوگیری چقدر زمان برای بارداری مجدد نیاز است به روش جلوگیری بستگی دارد. آنهایی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده کرده‌اند، در 20 درصد موارد بعد از یک چرخه قطع قرص باردار می‌شوند. همچنین کمی بیشتر از نصف افراد بعد از 6 ماه و حدود 80 درصد بعد از یک سال از زمان قطع قرص باردار می‌شوند.

اگر آی یو دی کار گذاشته‌اید یا از نوع هورمونی آن استفاده کرده‌اید برای باروری کمی بیشتر زمان نیاز دارید. افرادی که از آمپول ضد بارداری استفاده کرده‌اند برای بارداری مجدد بین 6 ماه تا 2 سال باید صبر کنند.

به صورت ایده‌آل، به محض آنکه اراده می‌کنید روش جلوگیری باید بتواند جلوی بارداری را بگیرد و به محض آنکه تصمیم به بارداری می‌گیرید باید بتوانید باردار شوید؛ اما قضیه در عمل کمی پیچیده‌تر است! در ادامه در این مورد به طور مفصل توضیح داده شده است.

بعد از ترک روش ضد بارداری، چقدر زمان برای باردار شدن نیاز است؟

همانطور گه گفته شد بسته به نوع روش جلوگیری، برای باردار شدن زمان‌های متفاوتی نیاز است. به همین منظور، برای باردار شدن باید:

  • فرایند تخمک گذاری دوباره انجام شود؛
  • موکوس بارورِ سرویکس احیا شود؛
  • پوشش مناسب رویان در رحم تشکیل شود.

صرف اینکه تخمک گذاری احیا شده به آن معنی نیست که پوشش آندومتر رحم به حالت نرمال برگشته و بدن موکوس بارور سرویکس را تولید کرده است. اگر جواب تست خانگی تخمک گذاری مثبت باشد تضمینی برای آمادگی کامل بدن برای بارداری نیست.

اگر روش جلوگیری شما به صورت ایجاد مانع بوده باروری شما به صورت فیزیکی تغییر نکرده است. فقط باید آن روش جلوگیری را کنار بگذارید. روش‌های جلوگیری فیزیکی عبارتند از: کاندوم (مردانه و زنانه)، دیافراگم، اسپرم کش و اسفنج.

اما ممکن است قدرت باروری به تناسب افزایش سن کاهش پیدا کند. در ادامه در مورد سایر روش‌های جلوگیری صحبت شده است:

قرص‌های ضد بارداری

اینها به روش‌های جلوگیری خوراکی معروف هستند که حاوی استروژن و پروژسترون یا فقط پروژسترون هستند و جلوی تخمک گذاری را گرفته و موکوس سرویکس را غلیظ می‌کنند. بعد از کنار گذاشتن قرص، قدرت باروری باید در حدود 1 ماه بعد احیا شود اما گاهی برای این کار 3 ماه زمان نیاز است.

حلقه واژن و چسب ضد بارداری

از آنجا که حلقه واژینال و چسب (نسبت به قرص‌های خوراکی ضد بارداری) جدید هستند تحقیقات بلند مدت هنوز در این مورد انجام نشده اما عملکرد اینها هم شبیه قرص‌های خوراکی است. تفاوت در نحوه جذب هورمون‌ها است (خوراکی، ترانس دِرمالی یا واژینال). مثل قرص، در اینجا هم قدرت باروری در عرض 1 تا 3 ماه احیا می‌شود.

ایمپلنت کنترل بارداری

این وسایل ضد بارداری از طریق آزاد کزدن هورمون پروژستین عمل می‌کنند. ایمپلنت رقیق، انعطاف پذیر،  به اندازه چوب کبریت است. پزشک آنرا در بازو وارد می‌کند.

وقتی که از ایمپلنت استفاده می‌شود تاثیر آن نهایتا تا 3 سال است و هر زمان که بخواهید می‌توانید آنرا از بازو خارج کنید. به عبارت دیگر تنها تا زمانی که ایمپلنت کاشته شده باشد اثر بلند مدت دارد. برای برداشتن ایمپلنت باید به پزشک مراجعه کنید بعد از برداشتن ایمپلنت، قدرت باروری معمولا در عرض یک ماه به وضعیت قبل برمی‌گردد.

خطری که وجود دارد آن است که به دلیل کارگذاری نامناسب یا به دلیل جابجا شدن بعد از کارگذاری نتوان ایمپلنت را باز بدن خارج کرد. اما احتمال این اتفاق کمتر از 2 درصد است.

روش IUD. آی یو دی وسیله کوچک T شکلی است که برای جلوگیری از بارداری در رحم کار گذاشته می‌شود. دو نوع آی یو دی وجود دارد. آی یو دی مسی و آی یو دی هورمونی. نوع مسی آن با دور کردن اسپرم از لوله های فالوپ عمل می‌کند. آی یو دی هورمونی با غلیظ کردن غشاء سرویکس و رقیق کردن اندومتریوم و جلوگیری از تخمک گذاری عمل می‌کند.

با وجود آنکه آی یو دی یک روش جلوگیری بلند مدت  است (نوع مسی آن می‌تواند 10 سال و توع هورمونی آن 3 تا 5 سال در رحم باقی بماند) و هر دو نوع را هر وقت که بخواهید می‌توانید توسط پزشک از بدن خارج نمایید. بعد از برداشتن آی یو دی قدرت باروری در عرض 1 ماه به حالت قبل باز می‌گردد. اما برای نوع هورمونی چند ماه زمان لازم است که چرخه قاعدگی احیا شود.

آمپول ضد بارداری

بعد از استفاده از آمپول دپو پروورا دیگر به زودی نمی‌توان باردار شد. بعد از تزریق این آمپول، ماده‌ای به نام مدروکسی پروسترون استات وارد عضلات می‌شود. این ماده در عضلات باقی مانده و به آرامی آزاد می‌شود تا جلوی تخمک گذاری را گرفته و غشاء سرویکس را رقیق سازد.

6 تا 12 ماه بعد از تزریق آمپول، قدرت باروری به حالت قبلی خود بازگردد. حدود 50 درصد خانم‌ها بعد از 10 ماه از تزریق قبلی می‌توانند باردار شود اما در مواردی خاص ممکن است قدرت باروری تا 18 ماه بعد از تزریق هم احیاء نشود.

از چه زمانی بعد از قطع روش‌های جلوگیری می‌توان انتظار بارداری را داشت؟

این سوال با توضیحات قبلی متفاوت است. فقط به آن علت که قدرت باروری احیاء شده است به آن معنی نیست که بارداری هم بلافاصله اتفاق بیفتد. بعد از قطع روش جلوگیری و احیاء باروری، تازه در حالتی قرار دارید که قبل از روش جلوگیری بودید! یعنی ممکن است 1 ماه تا 1 سال برای بارداری منتظر بماند.

یکی از مهمترین مطالعاتی که در این زمینه انجام شده مطالعه اروپایی در زمینه روش‌های جلوگیری خوراکی است که توسط EURAS-OC انجام شده است. در این مطالعه از 59000 خانم باردار از هفت کشور مختلف شرکت کردند که 2000 نفر از این خانم‌ها تصمیم به قطع روش جلوگیری گرفتند. نتیجه مطالعه نشان داد:

  • 21.1 درصد افراد بعد از یک پریود از قطع روش جلوگیری، باردار شدند؛
  • 79.4 درصد از خانم‌ها در عرض 1 سال توانستند باردار شوند؛
  • تا 35 سالگی، سن تاثیر کمی روی باروری داشت؛
  • نزخ بارداری برای زنان بالای 35 سال و برای سیگاری‌ها کمتر بود.

همانطور که مشخص است نتایح این مطالعه خیلی شبیه افرادی است که از روش جلوگیری استفاده نکرده‌اند. به عبارت دیگر روش جلوگیری تاثیر صفر یا تاثیر خیلی کمی بر باروری داشت.

اگر بعد از قطع روش جلوگیری نتوانید باردار شوید چه اقدامی باید انجام دهید؟

در حالت نادر، ممکن است بدن شما برای باروری نیاز به کمک داشته باشد به خصوص آنکه اگر قبل از روش جلوگیری پریودتان نامنظم بوده باشد. ضمنا ممکن است به دلایلی که ربطی به جلوگیری ندارد نتوانید باردار شوید. به خاطر داشته باشید حدود 12 درصد از زوج‌ها دچار نازایی هستند و نازایی هم دلایل مختلفی دارد. توصیه می‌شود در شرایط زیر باید به پزشک مراجعه نمایید:

  • چرخه قاعدگی بعد از 3 ماه، به حالت قبل برنگشته است؛
  • پریود شما نامنظم شده یا سایر علائم نگران کننده وجود دارد؛
  • سن شما بالای 35 سال است و بعد از 6 ماه از اقدام برای بارداری هنوز باردار نشده‌اید؛
  • سن شما کمتر از35 سال است و بعد از 12 ماه از اقدام، هنوز باردار نشده‌اید.

با وجود آنکه جلوگیری از بارداری قطعا عوارضی دارد اما اگر بعد از قطع روش جلوگیری نتوانستید باردار شوید نباید خود را سرزنش کنید. بعید است که ناباروری شما نتیجه استفاده از روش‌های جلوگیری باشد.

بیشتر بدانید:

بارداری بعد از یائسگی و جلوگیری از آن

کلومیفن در درمان ناباروری و مشکلات باردار شدن

مصرف قرص ضد بارداری باعث نازایی می‌شود؟