رابطه جنسی

بعضی از خانم‌ها اعتقاد دارند میل جنسی در زمان‌های خاصی از ماه قویتر است. آنهایی که سیکل قاعدگی خود را ثبت می‌کنند حس می‌کنند فشار میل جنسی درست قبل از تخمک گذاری بیشت می‌شود. انگار که طبیعت می‌خواهد باردار شوید و خروجی هورمون‌ها را افزایش می‌دهد تا شهوت و میل جنسی‌تان بیشتر شود. جالب است بدانید نه تنها میل جنسی شما در این زمان بیشتر می‌شود بلکه همسرتان هم در این زمان بیشتر جذب بدن شما می‌گردد.

بعضی از خانم‌ها اعتقاد دارند میل جنسی در زمان‌های خاصی از ماه قویتر است. آنهایی که سیکل قاعدگی خود را ثبت می‌کنند حس می‌کنند فشار میل جنسی درست قبل از تخمک گذاری بیشت می‌شود. انگار که طبیعت می‌خواهد باردار شوید و خروجی هورمون‌ها را افزایش می‌دهد تا شهوت و میل جنسی‌تان بیشتر شود. جالب است بدانید نه تنها میل جنسی شما در این زمان بیشتر می‌شود بلکه همسرتان هم در این زمان بیشتر جذب بدن شما می‌گردد.

شهوت قبل از تخمک گذاری

دوره باروری

دوره باروری یا اصطلاحا پنجره باروری هر فرد حدود 7 روز در ماه است. معمولا قبل از تخمک گذاری میل جنسی خانم‌ها در بیشترین حالت است که به محض شروع تخمک گذاری فروکش می‌کند.

ارتباط میل جنسی با هورمون لوتئینی

پژوهش‌ها نشان می‌دهد دوره افزایش شهوت فرد حدود 6 روز است که با تولید هورمون لوتئینی (luteinizing hormone) یا LH همراه است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم میل جنسی یک خانم 3 روز قبل از آنکه هورمون لوتئینی به بالاترین حد برسد شروع به افزایش می‌کند.

از آنجا که هورمون ال اچ 24 تا 36 ساعت قبل از تخمک گذاری به بالاترین حد می‌رسد اگر رابطه جنسی داشته باشید احتمال باردار شدن در این زمان زیاد است. 3 روز قبل از تخمک گذاری احتمال بارداری بین 8 تا 23 درصد است. 1 روز قبل از تخمک گذاری این احتمال به 21 تا 34 درصد افزایش پیدا می‌کند.

در یک پژوهش جالب از تعدادی از خانم‌ها خواسته شد زمان‌های رابطه شان در یک دوره 90 روزه ثبت و اعلام کنند. از آنها خواسته شد در این دوره، هر روز صبح نمونه ادرار به آزمایشگاه بدهند و دانشمندان از آن برای تعیین سطح LH استفاده کردند. نتایج پژوهش نشان داد اغلب آنها در زمانی که سطح هورمون LH در اوج بوده در هر 3 ماه رابطه جنسی داشته‌اند.

ارتباط میل جنسی با هورمون استروژن

مطالعه جدیدتری نشان داده وقتی که سطح استروژن بالا است میل جنسی به اوج می‌رسد. افزایش سطح استروژن معمولا زودتر از هورمون LH شروع می‌شود اما همزمان با آن به نقطه اوج خود می‌رسد.

شهوت بعد از تخمک گذاری

همانطور که گفته شد تولید هورمون‌های LH و استروژن نشانه نزدیک شدن به زمان تخمک گذاری و به نظر می‌آید با افزایش میل جنسی رابطه داشته باشند. به همان ترتیب، کاهش این هورمون‌ها باعث کم شدن میل جنسی می‌شود.

ارتباط میل جنسی با هورمون پروژسترون

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد وقتی وقتی سطح هورمون پروژسترون بالا است میل جنسی کاهش پیدا می‌کند. پروژسترون هورمونی است که بعد از تخمک گذاری افزایش پیدا می‌کند و تا زمان پریودی بعدی بالا می‌ماند.

احتمالا به همین علت است که وقتی قرصهای ضد بارداری مصرف میشود میل جنسی فرد کاهش پیدا می‌کند. این قرص‌ها هم جلوی تخمک گذاری را می‌گیرند هم تستوسترون را کاهش می‌دهند و میتوانند بر حالات روحی و میل جنسی تاثیر بگذارند.

هنوز به درستی مشخص نیست که چه میزان از پروژسترون می‌تواند میل جنسی فرد را از بین ببرد و آیا تولید نشدن ال اچ و استروژن هم موثر است. احتمالا هر دو عامل دخیل هستند.

شاید علت آنکه در نیمه اول سیکل قاعدگی برانگیختگی بیشتر و در نیمه دوم کمتر است همین باشد.

عوامل موثر بر افزایش میل جنسی

در بنیادی‌ ترین سطح، ‌هورمون‌ها بر عواطف ما تاثیر دارند. مثلا اگر دچار عدم تعادل هورمونی شوید افسردگی و اضطراب سراغتان می‌آید. ضمنا داروهای باروری از طریق تغییرات هورمونی باعث تغییرات روحی می‌شود.

اثر هورمون‌ها در سیکل ماهیانه فقط به میل جنسی محدود نمی‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد در حدود زمان تخمک گذاری زنان کمتر حس تنهایی داشته و حس سلامت آنها بیشتر می‌شود. همه اینها باعث افزایش شهوت می‌شود.

عامل دیگر افزایش میل جنسی افزایش تولید مخاط الاستیک، چسبناک و شبیه سفیده تخم مرغ سرویکس قبل از تخمک گذاری است. در واقع یکی از بهترین راه‌ها برای زمانبندی رابطه برای باردار شدن، چک کردن تغییرات این مخاط است.

تغییر در ترشحات واژن و سرویکس قبل و در حین تخمک گذاری سبب افزایش حساسیت واژن و رطوبت آن می‌شود که هر دو لذت جنسی و میل جنسی را افزایش می‌دهد. ضمنا تشدید جریان خون به ناحیه واژن باعث برانگیختگی بیشتر می‌شود.

بیشتر بدانید:

افزایش میل جنسی در دوران بارداری

تشخیص زمان تخمک گذاری برای بارداری سریعتر

لمس دهانه رحم برای تشخیص بارداری و تخمک گذاری