عرق کردن بعد از زایمان

بدن زن در بارداری تغییرات زیادی می‌کند. تعریق بعد از زایمان هم نتیجه این تغییرات هورمونی است. اگرچه این عارضه در میان زنان خیلی شایع وعادی است اما گاهی واقعا آزاردهنده می‎شود…..

بدن زن در بارداری تغییرات زیادی می‌کند. تعریق بعد از زایمان هم نتیجه این تغییرات هورمونی است. اگرچه این عارضه در میان زنان خیلی شایع وعادی است اما گاهی واقعا آزاردهنده می‎شود. خوشبختانه با انجام بعضی کارهای ساده می‌توانید مشکل عرق کردن را حل کرده و خواب شبانه راحتی را تجربه کنید.

گاهی عرق کردن علامت چیزهای دیگری هم هست. پس حتما در این حالت باید موضوع را با پزشک در میان بگذاریم. در این مطلب در مورد تعریق بعد از زایمان، علت، و راه درمان آن صحبت می‌کنیم.

تعریق بعد از زایمان چیست؟

آیا شب هنگام، حسابی خیس عرق شده‌اید؟ ممکن است علت آن بدنیا آمدن کوچولوی نازنین‌تان باشد. همانطور که خودتان می‌دانید بلافاصله بعد از زایمان بدن به حالت نرمال برنمی‌گردد. در بارداری، تغییرات هورمونی، فیزیکی و عاطفی زیادی درون بدن اتفاق می‌افتد. تعریق بدن نتیجه تغییرات زیادی است که در بدن رخ داده است.

علت عرق کردن بعد از زایمان چیست؟

بعد از بارداری، نقش هورمون‌ها عوض می‌شود چون بچه دیگر در بدن مادر نبوده و نیازمند مراقبت توسط بدن او نیست. تعریق بعد از زایمان نتیجه کاهش استروژن است. در بارداری، سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون خیلی بالا است. وقتی که این هورمون‌ها به ناگهان کاهش پیدا می‌کنند تغییراتی در دمای بدن بوجود می‌آید.

گاهی این تعریق نتیجه دفع مایعات از بدن است. در گزارش انجمن بارداری آمریکا ذکر شده که بدن در بارداری از 50 درصد بیشتر خون استفاده می‌نماید تا به رشد جنین کمک کند. بعد از زایمان دیگر نیازی به این حجم از مایع نیست پس بدن باید آنرا دفع نماید.

تعریق و ادرار دو راه دفع آب بدن است و به همین علت ممکن است ترشحات دفع شده بیشتری ببینید. گاهی هم غذا و نوشیدنی شما عامل عرق کردن بعد از زایمان است. اگر قبل از خواب غذاهای تند و قهوه بخورید دمای بدن بالا رفته و تعریق افزایش پیدا می‌کند.

اگر علت تعریق شما موارد ذکر شده باشد که خودبخود از بین می‌رود. اما اگر علائم دیگری دارید، احساس ناراحتی یا خواب پریشان دارید باید با پزشک مشورت نمایید. سایر عوامل ایجاد تعریق به شرح زیر است:

  • پرکاری تیروئید
  • تیروئید بعد از زایمان
  • اضطراب
  • دیابت
  • عفونت
  • هیپوگلیسمی

در صورت داشتن موارد بالا باید در اولین فرصت با پزشک مشورت نمایید.

علائم تعریق بعد از زایمان

مهمترین علامت تعریق بعد از زایمان، تعریق شبانه است.

  • بیدار شدن زیاد در شب‌ها
  • احساس خیس بودن بدن
  • خستگی
  • بوی شدید بدن
  • احساس ناراحتی

چه زمانی تعریق بعد از زایمان آغاز می‌شود؟

تعریق شبانه در چند هفته بعد از زایمان آغاز می‌شود. گاهی تعریق بلافاصله بعد از زایمان آغاز شده و در هفته‌های بعد افزایش می‌یابد. در صورت شیردهی نوزاد، عرق کردن بعد از زایمان بیشتر ادامه پیدا می‌کند.

چگونه عرق کردن بعد از زایمان را کاهش دهیم؟

با انجام کارهای زیر می‌توانید تعریق بعد از زایمان را کم کنید:

  • سعی کنید بدن خود را خنک نگهدارید. شب‌ها:
  • از کولر استفاده کنید (مستقیم جلوی کولر نخوابید)
  • از پنکه ایستاده و سقفی استفاده کنید
  • با ملحفه نازک خود را بپوشانید
  • برای جریان بهتر هوا پنجره را باز کنید

همانطور که گفته شد آب بدن بعد از زایمان کم می‌شود. آب و مایعات زیاد بنوشید تا بدن شما تازه بماند.

چند حوله نرم روی بالش و ملافه روی تشک تخت بیندازید تا تعریق شبانه کمتر شما را اذیت کند. ضمنا دیگر لازم نیست هر شب ملحفه تخت و روبالشی را عوض کنید.

  • لباس آزاد و نخی بپوشید.
  • مقداری پودر تالک به بدن خود بزنید تا نم اضافی جذب شده و بدنتان جوش نزند.
  • شب‌ها قهوه ننوشید.

چطور متوجه شویم آب بدن کم شده است؟

اگر ادرار کم رنگ باشد آب بدن کافی است اگر ادرار پر رنگ و کم باشد قطعا آب بدن کم شده است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگرچه عرق کردن بعد از زایمان شایع است اما در بعضی شرایط نیازمند اقدامات درمانی توسط پزشک است.

اگر تعریق همراه با تب باشد ممکن است علت آن عفونت باشد. پزشک برای اطمینان آزمایش می‌نویسد.

اگر به دلایل دیگر مثل تیروئید یا دیابت دارو مصرف می‌کنید اینها باعث تعریق می‌شود. پزشک باید سطح هورمون را بعد از زایمان اندازه‌گیری نماید تا بتواند داروهای شما را مطابق آن انتخاب کند.

تعریق بعد از زایمان بعد از برگشت هورمون‌ها به حالت نرمال برمی‌گردد. اگر احساس ناراحتی می‌کنید، برای خوابیدن دچار مشکل هستید یا اگر اضطراب دارید حتما با پزشک مشورت نمایید.

اگر تصمیم دارید داروهای طبیعی و گیاهی مصرف کنید حتما از قبل با پزشک مشورت نمایید. مصرف داروهای طبیعی و گیاهی بدون مشورت پزشک به خصوص در دوران شیردهی خطر دارد.

بعد از زامیان در شب چند بار باید برای شیردهی، آرام کردن یا عوض کردن بچه بیدار شوید. تعریق هم می‌تواند به این لیست اضافه شود. خوشبختانه بدن شما در فاز بازیابی بعد از زایمان بوده و خیلی زود به حالت قبل برمی‌گردد. صبر داشته باشید. از خود و نوزاد مراقبت کنید. امیدواریم که خیلی زود به حالت نرمال برگردید.

سوالات پرتکرار

آیا تعریق بعد از زایمان نرمال است؟

بله طبیعی است که بعد از زایمان تعریق زیاد داشته باشید. در بارداری،‌ بدن هورمون‌های زیادی تولید می‌کند که به رشد جنین کمک کنند. بعد از زایمان،‌ در چند روز اول هورمون‌ها به میزان زیادی تولید می‌شوند. به همین دلیل در هفته‌های اول بعد از زایمان تعریق زیادی خواهید داشت. بعد از آنکه سطح هورمون‌ها به حالت قبلی برگشت عرق کردن هم کم می‌شود.

آیا شیردهی باعث افزایش دمای بدن می‌شود؟

بله اکسی توسین مسئول افزایش تولید شیر است. غده هیپوفیز این هورمون را در مغز تولید می‌کند و باعث افزایش چشمگیر دمای بدن در شیردهی می‌شود. اگر چه این هورمون مسئول تولید شیر در بدن است اما نقش‌های مهم‌تری هم دارد. این هورمون به عنوان هورمون مادر شناخته شده و هورمون ضد استرس، عشق و تعلق است.

تعریق بعد از زایمان چقدر طول می‌کشد؟

تعریق بعد از زایمان معمولا چند هفته و تا رسیدن هورمون‌ها به سطح نرمال ادامه دارد. تا آن زمان صبور باشید و بدن خود را خنک نگهداشته و به اندازه کافی مایعات بنوشید.

بیشتر بدانید:

درد واژن بعد از زایمان طبیعی و مدتی که خونریزی طول میکشد

تغییرات واژن بعد از زایمان طبیعی و سزارین

بی اختیاری ادرار و مشکلات مثانه بعد از زایمان درمان دارد؟