هفته دوم نوزاد

چطور ممکن است این کوچولوی دوست‌داشتنی، چنین صدای گریه‌ای تولید کند! جدا از گریه کردن او، اتفاقات مهم دیگری نیز برای او در هفته دوم زندگی رخ می‌دهد. نوزاد هنوز اجسام را تار می‌بیند. او در زمان تولد نزدیک‌بین است. به همین دلیل است که وقتی او را در آغوش خود گرفته‌اید می‌تواند صورت شما را به خوبی ببیند.

چطور ممکن است این کوچولوی دوست‌داشتنی، چنین صدای گریه‌ای تولید کند! جدا از گریه کردن او، اتفاقات مهم دیگری نیز برای او در هفته دوم زندگی رخ می‌دهد.

رشد کودک

نوزاد هنوز اجسام را تار می‌بیند. او در زمان تولد نزدیک‌بین است و اجسامی را که در حدود 20 تا 35 سانتی متری چشم او قرار دارند، بهتر مشاهده می‌کند. به همین دلیل است که وقتی او را در آغوش خود گرفته‌اید می‌تواند صورت شما را به خوبی ببیند.

اگر کودک هنوز نمی‌تواند به چشمان شما زل بزند، نگران نباشید. نوزاد بیشتر به ابرو، خط مو و حرکت دهان شما توجه دارد. به مرور زمان تماس‌های چشمی او با شما افزایش خواهد یافت. مطالعات نشان می‌دهد نوزادان به طرح صورت افراد بیشتر از هر الگوی دیگری علاقه نشان می‌دهند.

در حال حاضر، ‌زندگی فرزند شما خیلی ساده است: خوردن، خوابیدن، گریه‌کردن و دفع غذا! گریه تنها شیوه او برای برقراری ارتباط و دستیابی به خواسته‌هایش است. چالش اصلی شما، رمزگشایی از انواع گریه‌های او مثلا برای گرسنگی، ناراحتی، خواب‌آلودگی و غیره است. اگر بند ناف او هنوز نیفتاده نگران نباشید؛ به زودی این اتفاق می‌افتد. شاید روی پوست نوزاد آکنه، نقاط سفید یا لکه‌های قرمز دیده شود. اینها به مرور زمان برطرف می‌شوند. اگر فرزند شما پسر است و او را ختنه کرده‌اید باید خیلی مراقب باشید و در صورت مشاهده هر مورد غیر عادی به پزشک او اطلاع دهید.

تغییرات زندگی والدین

2 تا 4 روز بعد از تولد نوزاد، شیر وارد سینه‌های شما می‌شود. تا قبل از این، نوزاد از آغوز تغذیه می‌کرده است. این تغییر برای برخی از مادران عوارض جانبی دارد. تولید شیر در بدن مادر سبب می‌شود او احساس ناراحتی ملایم یا گاهی شدید داشته باشند. مکیدن سینه مادر توسط کودک عامل اصلی ترشح شیر از غدد و خروج آن از سینه است.

بعد از زایمان میزان هورمون‌ها نیز فروکش می‌کند. در این صورت، سینه‌ها حساس شده و گاهی سفت و داغ می‌گردد. گاهی نیز متورم شده و احساس لرزش در آنها می‌کنید. اما شما نباید به دلیل درد تصور کنید دادن شیر مادر به بچه امکان‌پذیر نیست. این شرایط موقتی است و پس از آنکه بدن شما به شرایط جدید عادت کرد مشکل برطرف می‌شود. برای کاهش درد سینه‌ها می‌توانید:

دوش آب گرم بگیرید؛

از کمپرس گرم استفاده کنید. مثلا قبل از شیردهی، پارچه‌ای که در آب گرم بوده را به سینه‌ها بمالید.

قبل از شیردهی به کودک، سینه‌ها را فشار دهید تا کمی شیر از آنها خارج گردد. اگر سینه شما پر از شیر باشد ممکن است کودک محل نامناسبی را برای مکیدن شیر انتخاب کند. همچنین تلاش بیشتری برای مکیدن شیر انجام می‌دهد که سبب احساس درد برای شما می‌شود؛

از سوتین‌های شیردهی استفاده نمایید. بعضی از مادران حتی ترجیح می‌دهند شب‌ها نیز آن را بپوشند؛

هر 2 تا 3 ساعت یکبار به نوزاد شیر بدهید. به دلیل داشتن درد در ناحیه سینه نباید شیردهی را کم کنید. هر چه بیشتر به کودک شیر بدهید درد شما کمتر می‌شود.

مقدار زیادی مایعات بنوشید تا آب بدن شما کم نشود و تولید شیر برای بدن شما آسانتر باشد؛

از هر دو سینه به کودک شیر بدهید؛

بعد از شیردهی از کمپرس سرد استفاده کنید. استفاده از کیسه پر از یخ توصیه می‌شود.

اگر از سینه خودتان به بچه شیر می‌دهید، سینه‌های شما ممکن است دچار افتادگی شده و حداقل تا مدتی به حالت قبل از بارداری بر نمی‌گردد. برای اینکه این موضوع شما را آزار ندهد باید به این فکر کنید که چقدر شیر شما برای نوزاد مفید است.

بیشتر بدانید:

اصول شیردهی کودک از سینه مادر

دوشیدن شیر مادر با استفاده از شیردوش

خواب کودک و مسائل مرتبط با آن

مراقبت از نوزاد بعد از ختنه به روش جراحی و سنتی