ختنه کردن نوزاد

معمولا ختنه نوزاد یکی از دغدغه‌های اصلی والدین پسران از همان روزهای اول تولد است، چه قرار باشد ختنه توسط پزشک متخصص انجام شود و چه توسط آرایشگر محله! خوشبختانه،‌ آلت تناسلی پسر آنقدر که والدین تصور می‌کنند شکننده و ظریف نیست! ضمنا عمل ختنه هم آنقدر که فکر می‌کنید خطرناک نیست. در ختنه، پوستی که نوک آلت تناسلی را می‌پوشاند برداشته می‌شود.

معمولا ختنه نوزاد یکی از دغدغه‌های اصلی والدین پسران از همان روزهای اول تولد است، چه قرار باشد ختنه توسط پزشک متخصص انجام شود و چه توسط آرایشگر محله! خوشبختانه،‌ آلت تناسلی نوزاد پسر آنقدر که والدین تصور می‌کنند شکننده و ظریف نیست! ضمنا عمل ختنه هم آنقدر که فکر می‌کنید خطرناک نیست. در ختنه، پوستی که نوک آلت تناسلی را می‌پوشاند (پوست ختنه گاه) برداشته می‌شود.

زمان مناسب ختنه کردن

در خصوص زمان ختنه کردن بین متخصصان مختلف اتفاق نظر وجود ندارد اما اغلب آنها مناسب‌ترین زمان برای انجام این عمل را بین 1 تا 3 کودک ماهگی ذکر کرده‌اند. اگر عمل ختنه به خردسالی یا سنین بزرگسالی موکول شود ممکن است اثر منفی بر روحیه او داشته باشد.

انواع روش‌های ختنه کردن

ختنه به دو روش سنتی و حلقه انجام می‌شود:

روش جراحی

در این روش که روش سنتی نیز نامیده می‌شود پوستی که اطراف کلاهک آلت تناسلی را پوشانده جدا شده و سپس برای جلوگیری از خونریزی، بخیه انجام می‌شود. عیب این روش آن است که در آن خونریزی وجود دارد و زمان مورد نیاز برای خوب شدن زخم جراحی نسبتا زیاد است. در این روش مهارت و تجربه فرد انجام دهنده عمل جراحی بسیار تعیین کننده است. در صورتی که عمل توسط فرد کم تجربه انجام شود احتمال برش بخشی از سر آلت وجود دارد.

روش حلقه

در این روش جراحی و بخیه وجود ندارد. فقط با استفاده از یک حلقه که روی آلت تناسلی قرار می‌گیرد پوست بالای آن به شدت تحت فشار قرار گرفته و به دلیل آنکه خون به آن نمی‌رسد خشک شده و بعد از چند روز می‌افتد. مزیت این روش آن است که بدون خونریزی انجام می‌شود.

معایب اصلی آن احتمال عفونت و احتمال بسته شدن مجرای ادراری است. همچنین اگر نخی که دور حلقه بسته می‌شود به خوبی بسته نشده باشد این امکان وجود دارد که قسمتی از پوست به خوبی جدا نشود.

مراقبت از کودک بعد از ختنه به روش حلقه

جراحی ختنه عملی ساده است. حدود 7 تا 10 روز طول می‌کشد که زخم‌های ختنه بهبود پیدا کند. برای تسریع در بهبود کودک نکات زیر را رعایت کنید:

اطراف ناحیه ختنه را تمیز نگه دارید

مهمترین قاعده برای مراقبت بعد از ختنه نوزاد آن است که هر بار که پوشک بچه را عوض می‌کنید مدفوع اطراف آلت تناسلی را تمیز نمایید. برای انجام این کار از یک صابون ملایم غیر معطر و آب گرم استفاده کنید (از دستمال مرطوب بچه استفاده نکنید). اجازه دهید ناحیه خود به خود خشک شود تا پوست بچه دچار آسیب نشود.

تا زمانی که زخم‌های ختنه مداوا پیدا کرده و بند ناف بچه می‌افتد از حمام اسفنجی برای تمیز کردن بچه استفاده کنید. نباید ناحیه ختنه شده را با حمام کردن کودک مرطوب کنید (اما ادرار بچه مشکلی ایجاد نمی‌کند و فقط باید در زمان لازم، پوشک بچه را عوض نمایید).

فقط در مواقع ضروری که پزشک مشخص می‌کند آلت تناسلی کودک را بپوشانید

بعد از ختنه، آلت تناسلی کودک پانسمان شده و وازلین روی محل مالیده می‌شود که در اولین ادرار کودک پاک می‌شود. پزشکان در مورد اینکه تا چه زمانی بعد از ختنه آلت تناسلی باید پوشیده باشد اتفاق نظر ندارند پس بهتر است با پزشک خودتان در این مورد صحبت کنید و بینیید ترجیح او چیست.

اگر پزشک شما توصیه کند که ناحیه مورد نظر را بپوشانید حتما از شما می‌خواهد قبل بستن آلت با گاز استریل یا بانداژ، آن حتما آنرا به وازلین آغشته نمایید (پوششی که روی آلت می‌بندید نباید به آن بچسبد). اگر پزشک ترجیح بدهد که آلت تناسلی کودک را نپوشانید به شما توصیه خواهد کرد که مقداری وازلین بعد از هر بار تعویض پوشک در روزهای اول یا چند روز اول روی آلت بمالید تا اینکه پوست آلت در اثر مالش پوشک، دچار خراش نشود.

از 2 پوشک استفاده نمایید

این کار اختیاری است اما اگر بچه را با دو پوشک بپوشاند آلت تناسلی بجه در محل راحت‌تری قرار گرفته و ران‌های کودک کمتر به آلت تناسلی فشار وارد می‌کند. همچنین می‌توانید از بسته زیپ کیپ و یخ داخل آن استفاده کنید تا درد کودک کمتر شود.

مطمئن شوید روند بهبود کودک به خوبی در حال طی شدن است

اگر نوک آلت تناسلی کمی قرمز باشد مشکلی وجود ندارد. ترشحات زرد هم کاملا طبیعی است. مفهوم این ترشحات فقط آن است که بدن در حال ارسال مایع شفابخش به ناحیه آسیب دیده است. حتی اگر یک لکه کوچک خون روی پوشک کودک وجود داشته باشد باز هم طبیعی است اما اگر کودک شما یکی از شرایط زیر را دارا است بدون فوت وقت به پزشک اطلاع دهید. ممکن است اینها به دلیل عفونت یا سایر مسائل به وجود آمده باشد:

  • خونریزی مداوم یا یا لکه خون بزرگ در پوشک بچه؛
  • قرمزی مداوم آلت تا پنج روز بعد از عمل ختنه؛
  • ادامه داشتن ترشحات زرد رنگ بیش از یک هفته؛
  • تب؛
  • ورم؛
  • دردهای شدید؛
  • مشکل در ادرار کردن.

وقتی که زخم ختنه به خوبی مداوا شد، خیلی احساس راحتی خواهید داشت. بدیهی است که باید آلت تناسلی او را از مدفوع به خوبی پاک نمایید. ممکن است بعد از ختنه یک تکه از پوست ختنه گاه باقی بماند که اگر چنین است در زمان حمام کردن، به آرامی پوست را جابجا کرده و زیر آنرا تمیز کنید. به همین ترتیب خط زیر سر آلت تناسلی را در زمان عوض کردن پوشک و در حمام تمیز کنید.

بیشتر بدانید:

کوتاه کردن موهای کودک برای بار اول

کوتاه کردن ناخن‌های کودک

مراقبت از نوزاد بعد از ختنه به روش جراحی و سنتی