صندلی ماشین کودک

متاسفانه سوانح رانندگی در دنیا جان هزاران کودک در حال سفر در خودروها را تهدید می‌کند. داشتن صندلی ماشین ایمن که به درستی نصب شده، امری اجتناب‌ناپذیر است. قرار دادن کودک در صندلی ماشین درصد زیادی از خطرات سوانح یاد شده را از بین می‌برد. در میان وسائل حمل کودک شامل صندلی ماشین، کریر، کالسکه، آغوشی و غیره، صندلی ماشین از همه مهم‌تر است.

متاسفانه سوانح رانندگی در دنیا جان هزاران کودک در حال سفر در خودروها را تهدید می‌کند. در این شرایط، داشتن صندلی ماشین ایمن که به درستی نصب شده، امری اجتناب‌ناپذیر است. قرار دادن کودک در صندلی ماشین درصد زیادی از خطرات سوانح یاد شده را از بین می‌برد. در میان وسائل حمل کودک شامل صندلی ماشین، کریر، کالسکه، آغوشی و غیره، صندلی ماشین از همه مهم‌تر است و به جهت ایمنی کودک بیشترین دقت در انتخاب آن باید صورت پذیرد. در اینجا نکات مهم که در زمان خرید صندلی ماشین باید مد نظر قرار گیرد، ذکر شده است:

بودجه خود را مشخص نمایید

زمانی که فهرست خریدهای کودک و بودجه لازم برای هر کدام را تهیه می‌نمایید صندلی ماشین را نیز در اولویت قرار دهید. ممکن است در آینده، با بررسی گزینه‌های موجود در بازار، مبلغ پرداختی شما بابت خرید صندلی ماشین تا حدودی تغییر کند.

قبل از خرید، دفترچه راهنمای محصول را به دقت مطالعه نمایید

هر صندلی ماشینی مشخصات خود را دارد که در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است. مطالعه دستورالعمل شرکت سازنده، به خرید بهتر صندلی ماشین کمک می‌کند. مثلا ممکن است بخواهید صندلی را در عقب خودرو و در قسمت وسط که ایمن‌ترین نقطه است وصل نمایید اما سیستم LATCH در آنجا موجود نباشد.

لازم به ذکر است که صندلی ماشین کودک را می‌توان از طریق کمربند ایمنی در خودروهای با تکنولوژی قدیمی یا از طریق چفت (LATCH) در خودروهای جدید، ‌نصب کرد. قبل از خرید نحوه نصب صندلی ماشین را مشخص نمایید. اگر خودروی شما جدید و انتخاب شما سیستم LATCH است از طریق دفترچه راهنما،‌ بررسی نمایید در کدام نقطه امکان نصب صندلی وجود دارد.

مطمئن شوید صندلی ماشین با قد، وزن و سن کودک شما تناسب دارد

در دفترچه راهنما، میزان تحمل وزن و نیز قد آن ذکر شده است. مثلا ممکن است صندلی برای کودکان تا وزن 10 کیلوگرم طراحی شده باشد. بستن صندلی به صورت پشت به راننده برای نوزادان توصیه می‌شود. زمانی که کودک کمی بزرگتر می‌شود و به حدود 10 تا 12 کیلوگرم وزن می‌رسد باید صندلی ماشین را به سمت راننده نصب کنید. برخی از والدین خیلی زود صندلی ماشین را به سمت راننده بر می‌گردانند که در این صورت خطر آسیب دیدن سر و گردن کودک در سوانح رانندگی افزایش می‌یابد.

به خاطر داشته باشید که کنار راننده جای ایمنی برای نصب صندلی ماشین نیست. اگر خودروی شما دارای ایربگ (کیسه هوا) جلوی شاگرد راننده است و صندلی ماشین را آنجا متصل کنید در زمان حادثه، وقتی که کیسه هوا باز می‌شود خطر زیادی را برای کودک به همراه دارد و ممکن است خدای ناکرده باعث خفگی او گردد. در هر حال اگر تصمیم دارید صندلی ماشین را جلو نصب کنید حتما ایربگ را غیر فعال نمایید.

فضای موجود در خودروی خود را بررسی نمایید

بدیهی است که برخی صندلی‌های ماشین که پایه بزرگی دارند را نمی‌توان در خودروهای کوچک نصب کرد. تعداد کسانی که قرار است در عقب خودرو بنشینند و تعداد فرزندان شما نیز تعیین‌کننده است. توصیه می‌شود پایه صندلی و پشتی آن را در فروشگاه متر کنید. می‌توانید قبل از خرید، از فروشنده بخواهید خودروی شما را بررسی نماید تا بتواند راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد.

ذکر این نکته نیز ضروری است که برخی صندلی‌های ماشین دارای عنوان «Universal» هستند. اما نباید تصور کنید که این نوع صندلی ماشین در همه انواع خودروها قابل نصب است. مفهوم آن این است که از طریق کمربند ایمنی نصب می‌شود.

صندلی‌های ماشین با شیوه نصب آسان اما با جنس محکم را انتخاب نمایید

بهتر است کالایی را انتخاب کنید که شیوه نصب آن به خوبی در دفترچه یا سی دی راهنما با شکل یا فیلم توضیح داده است.  یک راه برای امتحان استحکام نصب صندلی ماشین آن است که پس از تصب، میزان جابجایی آن از جوانب را بررسی نمایید. این فاصله نباید بیش از 3 سانتی‌متر باشد.

ترجیحا صندلی ماشین با دو ضامن را خریداری نمایید

کودک به مرور یاد می‌گیرد که چگونه قفل ضامن را باز کرده و از صندلی ماشین بیرون بپرد. بهتر است از صندلی‌های با دو قفل ضامن خریداری نمایید.

راحتی و ایمنی کمربندهای صندلی ماشین را بررسی نمایید

در تمامی صندلی‌های ماشین امکان تنظیم کمربندها وجود دارد اما راحتی و استحکام اجزای صندلی ماشین اهمیت دارد. ترجیحا از صندلی‌های با قفل ضامن فلزی استفاده نمایید که در سوانح رانندگی امکان شکستگی آنها کمتر و استحکام آنها بیشتر است. صندلی‌هایی که کمربندهای آنها از 5 نقطه به قلاب وصل می‌شوند مناسب‌تر هستند.

بهتر است در زمان خرید خودتان قفل‌های صندلی را باز و بسته نموده و کمربندها را شل و سفت نمایید تا مطمئن شوید راحت هستند. برای صندلی‌های با پشتی قابل تنظیم،‌ خودتان آنرا تنظیم نمایید. همچنین صندلی را بلند کنید تا سبکی یا سنگینی آن مشخص گردد.

نحوه جدا کردن تشکچه‌های صندلی را بررسی نمایید

در برخی از صندلی‌ها امکان باز کردن تشک‌ها وجود دارد که در این صورت می‌توانید آنها را جدا کرده و شستشو نمایید. در سایر موارد باید با دستمال و مواد تمیز کننده این کار را انجام دهید.

صندلی ماشین دست دوم خریداری نکنید

ممکن است به مرور زمان برخی اجزا و قطعات صندلی دست دوم، فرسوده، پاره یا آسیب دیده باشد که بعضا قابل مشاهده هم نیستند. همچنین شاید برخی اجزای مهم مثل قلاب‌ها و کمربندها با مواد شیمیایی قوی شسته شده باشد. ضمنا صندلی‌های کهنه با توجه به استانداردهای زمان خود طراحی شده‌اند که ممکن است در حال حاضر کارایی لازم را نداشته باشند. همچنین ممکن است دفترچه راهنمای آنها که شامل نکات مهمی است گم شده باشد.

بیشتر بدانید:

کالسکه کودک خود را چگونه انتخاب نماییم؟

لیست سیسمونی نوزاد