اوریون در بارداری

اوریون یکی از عفونت‌های با عمر کم در دوران کودکی است که توسط ویروس پارامیکسو ایجاد شده و از طریق قطرات ریز آب دهان که در هوا پخش شده، منتقل می‌شود. میزان ابتلا به اوریون به شدت در حال کاهش است چون اکثر افراد در مقابل آن از طریق واکسن MMR  مصون شده‌اند. احتمال ابتلا به اوریون در بارداری حدود یک هزارم است.

اوریون یکی از عفونت‌های با عمر کم در دوران کودکی است که توسط ویروس پارامیکسو ایجاد شده و از طریق قطرات ریز آب دهان که در هوا پخش شده، منتقل می‌شود.

میزان شیوع اوریون چقدر است؟

میزان ابتلا به اوریون به شدت در حال کاهش است چون اکثر افراد در مقابل آن از طریق واکسن MMR مصون شده‌اند. احتمال ابتلا به اوریون در بارداری حدود یک هزارم است.

چه کسانی بیشتر در خطر بیماری قرار دارند؟

اکثر زنان باردار یا در کودکی به بیماری مبتلا شده‌اند یا در برابر آن واکسینه گشته‌اند. حتی اگر واکسن MMR را تزریق نکرده باشید احتمال ابتلا به بیماری کم است چون سایر افراد واکسن MMR را زده‌اند. اما با توجه به آنکه اوریون مسری است (اما نه به اندازه سرخک و آبله مرغان) کسی که واکسن MMR نزده باشد در اثر تماس با فرد آلوده، در خطر ابتلا به بیماری قرار دارد.

علائم بیماری اوریون چیست؟

مهمترین علائم بیماری، ورم گونه و فک است که توسط ورم غدد بزاقی ایجاد می‌شود. معمولا بیماری با تب و سردرد ادامه پیدا می‌کند.

چه زمانی باید نگران بیماری بود؟

خوشبختانه، اوریون در بارداری به ندرت می‌تواند باعث زایمان زودرس یا نقص مادرزادی شود اما در سه ماهه اول بارداری خطر سقط جنین وجود دارد.

در خصوص بیماری اوریون چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

مثل بسیاری از بیماری‌های دیگر عفونی، باید قبل از بارداری مطمئن شوید یا بیماری را گرفته اید یا واکسن آنرا تزریق کرده‌اید. اگر واکسن اوریون را نزده‌اید در بارداری نمی‌توانید اقدام کنید چون واکسن اوریون دارای ویروس زنده است. اگر فکر می‌کنید در معرض ویروس اوریون بوده‌اید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید. ضمنا  نباید نگران تزریق واکسن اوریون برای فرزندان خود در بارداری باشید چون باعث عفونی شدن جنین نمی‌شود.

بیشتر بدانید:

بیماری سرخک در دوران بارداری

تب کردن در بارداری

تزریق واکسن کزاز (توام)، هپاتیت، تب زرد و غیره در بارداری