واکسن کرونا باعث نازایی

کاملا طبیعی است که نگرانی‌هایی در خصوص واکسن کرونا داشته باشید. به خصوص اگر برای بارداری اقدام کرده یا باردار باشید به دلیل شرایط خاصتان بیشتر سراغ مطالب فضای مجازی می‌روید. درست است که هر دارویی عوارض جانبی خاص خود را دارد اما آیا این موضوع صحت دارد که نازایی جزء عوارض واکسن کرونا است؟

کاملا طبیعی است که نگرانی‌هایی در خصوص واکسن کرونا داشته باشید. به خصوص اگر برای باردای اقدام کرده یا باردار باشید به دلیل شرایط خاصتان بیشتر سراغ مطالب فضای مجازی می‌روید. یکی از مطالبی که در مورد آن در فضای مجازی زیاد صحبت شده عوارض جانبی واکسن‌های کرونا به خصوص اثر واکسن کرونا بر باروری است. درست است که هر دارویی عوارض جانبی خاص خود را دارد اما آیا این موضوع صحت دارد که نازایی جزء عوارض واکسن کرونا است.

علت اینکه بعضی فکر می‌کنند واکسن کرونا باعث نارایی می‌شود چیست؟

بعضی گمان می‌کنند بدن پروتئین تولید شده در اثر واکسن کرونا را با پروتئین جفت اشتباه گرفته و به آن حمله می‌کند. اما اجازه دهید ببینیم شیوه عملکرد واکسن‌های کرونا چگونه است.

بعضی واکسن‌ها مثل فایزر و مدرنا واکسنهای نوع mRNA یا MessengerRNA هستند. این ماده به بدن این پیام را می‌رساند که چگونه پروتئین بسازد. بعد از آن سیستم ایمنی متوجه می‌شود که پروتئین به بدن تعلق ندارد و شروع به ساختن آنتی بادی می‌کند؛ درست مثل کسی که به طور طبیعی به کرونا مبتلا شده است.

نوع دیگر واکسنها مثل سینوفارم از ناقل ویروسی Viral Vector یا نسخه ضعیف شده ویروس هستند. بنابراین این دو نوع واکسن به هیچ وجه اختلالی در قدرت باروری ایجاد نمی‌کنند.

شواهد تزریق واکسن کرونا چه نتایجی را نشان می‌دهد؟

خبر خوب آن است که این صحبت‌ها اصلا علمی نیستند و بعد از گذشت حدود 2 سال از شیوع گسترده ویروس و حدود 1 سال از تزریق واکسن شواهد فراوانی وجود دارد که واکسن‌های کرونا برای همه زنان از جمله آنهایی که بارداری اقدام کرده اند، آنهایی که باردار هستند و آنهایی که می‌خواهند به زودی اقدام کنند، ایمن هستند.

نظر متخصصان در مورد واکسن کووید 19 و باروری چیست؟

همانطور که گفته شد متخصصان باور دارند که واکسنهای کرونا بی خطر هستند. آنها معتقدند اگر قصد بارداری دارید نباید تزریق واکسن را به تعویق بیاندازید. واکسن کرونا باعث کاهش قدرت باروری نمی‌شود. علاوه بر این پروتئین موجود در ویروس کرونا و پروتئین جفت آنقدر با هم تفاوت دارند که بدن بین آن دو دچار اشتباه نشود. تمامی زنانی که اقدام کرده اند یا باردار هستند یا حتی زنان شیرده باید واکسن کرونا را دریافت کنند.

بیشتر بدانید:

ویروس کرونا و خطر آن برای زنان باردار

تزریق واکسن کزاز (توام)، هپاتیت، تب زرد و غیره در بارداری