واکسن هپاتیت ب در بارداری

با وجود آنکه نتایج مطالعات نشانگر آسیب به جنین‌هایی که مادر آنها به طور ناآگاهانه واکسن دریافت کرده نیست اما با توجه به مطالعات محدودی که در این زمینه انجام شده بهتر است خانم‌های باردار تزریق واکسن را به بعد از زایمان موکول نمایند.

با وجود آنکه نتایج مطالعات نشانگر آسیب به جنین‌هایی که مادر آنها به طور ناآگاهانه واکسن دریافت کرده نیست اما با توجه به مطالعات محدودی که در این زمینه انجام شده بهتر است خانم‌های باردار تزریق واکسن را به بعد از زایمان موکول نمایند.

آیا تزریق واکسن زنده در بارداری مجاز است؟

برای اطمینان، زنان باردار باید از واکسن زنده مثل آبله مرغان، سرخجه، اوریون و سرخک خودداری نمایند. از آنجا که این واکسن‌ها از ویروس‌ها زنده ساخته شده‌اند می‌توانند به طور بالقوه عفونت وارد را به بدن شما و جنین وارد نمایند. اگر نیازمند واکسن زنده هستید حداقل یک ماه قبل از بارداری باید این کار را انجام دهید.

چه واکسن‌هایی در بارداری بی خطر است؟

یک استثنا برای واکسن زدن در بارداری وجود دارد و آن هم واکسن تب زرد است. برای بعضی از زنان مزایای این واکسن بیشتر از ضرر آن است که در هر صورت باید توسط پزشک تجویز شود.

اگر پزشک تایید کند بعضی از واکسن‌های دیگر مثلا واکسن هپاتیت آ و بی و کزاز (واکسن توام) را هم می‌توان در بارداری تزریق کرد و برای زنان مبتلا به این بیماری‌ها توصیه می‌شود. دو واکسن دیگر هم با تجویز پزشک در بارداری می‌تواند تزریق شود که واکسن Tdapو آنفولانزا هستند.

هر دوی اینها برای زنان باردار توصیه می‌شوند چه قصد سفر داشته باشند چه نداشته باشند. واکسن آنفولانزا برای زنانی که قصد بارداری دارند در فصل آنفولانزا توصیه می‌شود. اما واکسن اسپری بینی آنفولانزا حاوی ویروس زنده است و در نباید در بارداری زده شود. واکسن Tdap در هر بارداری توصیه می‌شود تا از ویروس سیاه سرفه و سرایت آن به جنین جلوگیری نماید.

آیا واکسن زدن قبل از سفر در بارداری لازم است؟

اگر قصد مسافرت به خارج دارید یک ماه قبل از آن در مورد واکسن‌های لازم با پزشک خود مشورت نمایید. برنامه واکسن شما به طور منظم باید پیگیری شود. ضمنا باید در مورد بیماری‌های مربوط به منطقه‌ای که سفر می‌کنید اطلاعات کسب نمایید. بیماری‌های زیادی وجود دارد که در سرتاسر جهان شایع بوده و با واکسن قابل جلوگیری هستند.

اگر واکسن نزده‌اید و باید به منطقه ای سفر کنید که بیمماری جدی در آنجا شایع است در مورد مزایا و معایب واکسن مربوطه با مشورت پزشک تصمیم بگیرید.

چگونه می‌توان در مورد بیماری‌های شایع در کشورهای دیگر اطلاعات کسب کرد؟

موسسه CDC (Centers for Disease Control and Prevention) آخرین اطلاعات را در مورد اینکه چه کشوری نیازمند واکسیناسیون بوده و چه بیماری‌هایی در آن منطقه خطر ایجاد می‌کنند، به شما ارائه می‌دهد. بعضی از کشورها گواهی واکسیناسیون را از در زمان ورود دریافت می‌کنند. در بعضی از شرایط ممکن است گواهی تایید نشود.

چه قصد سفر دارید چه نه بهتر است در مورد وضعیت واکسیناسیون خود بررسی کرده و یک ماه قبل از بارداری با مشورت پزشک اقدام نمایید. اگر می‌توانید در دوره حاملگی بارداری به کشورهایی که ویروس‌های خطرناک وجود داشته و واکسن مربوطه هم خطر دارد، سفر نکنید.

بیشتر بدانید:

واکسن آنفولانزا در بارداری

تزریق آمپول بتامتازون در بارداری

آمپول هپارین در بارداری و اثر آن روی جنین و مادر