آب معدنی در بارداری

در دوران بارداری خستگی،‌ گرفتگی عضلات، کمر درد یا علائمی دیگر به سراغ شما می‌آید. در این شرایط، بدن شما نیازمند رسیدگی زیاد است. یکی از راه‌های وسوسه انگیز برای تسکین دردها آب معدنی درمانی است. اما تمامی روش‌های آب معدنی درمانی برای خانم باردار و جنین مناسب نیستند. بهتر است قبل از انجام آن و رزرو وقت، نکات زیر را مطالعه نمایید.

در دوران بارداری خستگی، گرفتگی عضلات، کمر درد یا علائمی دیگر به سراغ شما می‌آید. در این شرایط، بدن شما نیازمند رسیدگی زیاد است. یکی از راه‌های وسوسه انگیز برای تسکین دردها آب معدنی درمانی است. اما تمامی روش‌های آب معدنی درمانی برای خانم باردار و جنین مناسب نیستند. نمی‌توان گفت که آب معدنی درمانی به طور کلی در دوران بارداری ممنوع است اما قبل از انجام آن و رزرو وقت، نکات زیر را به دقت مطالعه نمایید.

در چه دوره‌ای از بارداری می‌توان از چشمه‌های آب معدنی استفاده کرد؟

بهترین زمان برای استفاده از آب معدنی، سه ماهه دوم بارداری است. در این دوره معمولا فرد باردار، ناخوشی صبحگاهی را پشت سر گذاشته و انرژی او تا حدودی احیاء شده است. همچنین سه ماهه دوم، بهترین زمان برای دریافت سایر خدماتی است که در چشمه آب معدنی عرضه می‌گردد.

در بعضی از چشمه‌های آب معدنی برای خانم‌های باردار محدودیت‌هایی وضع شده است. مثلا از هفته اول تا هفته دوازدهم بارداری و از هفته سی و دوم تا انتهای بارداری، اجازه استفاده از آب معدنی داده نمی‌شود. سعی کنید جایی بروید که پرسنل آن تجربه لازم برای مراقبت از خانم‌های باردار را دارند. وقتی که نوبت می‌گیرید حتما سن بارداری خود را یادآوری نمایید.

در چشمه آب معدنی رعایت چه مواردی لازم است؟

مراقب باشید دمای بدن بالا نرود. سونا، جکوزی، تخت‌های برنزه کردن پوست، چشمه‌های آب داغ، وان داغ و به طور کلی هر چیزی که دمای بدن را بالا ببرد، در دوران بارداری ممنوع است. مطالعات نشان می‌دهد قرار گرفتن به مدت 10 دقیقه در وان داغ در 6 هفته اول بارداری، خطر سقط جنین را  به شدت افزایش می‌دهد.

حتی در هفته هفتم به بعد نیز بالارفتن دمای بدن خطرناک است. وقتی که دمای بدن بالا می‌رود رگ‌ها گشادتر شده که موجب می‌شود خون به خوبی به جفت نرسد و خطر زایمان زودرس افزایش می‌یابد.

آیا می توان از خدمات ماساژ در چشمه آب معدنی استفاده کرد؟

ماساژ بارداری راه حل مناسبی برای کاهش دردهای کمر، پشت و کتف است. ضمنا موجب می‌شود خانم باردار احساس ریلکسیشن بیشتری داشته باشد. اما به خاطر داشته باشید به آب معدنی‌ای بروید که در آنجا ماساژ مخصوص خانم‌های باردار انجام می‌شود. به عبارت دیگر، پرسنل مربوطه باید آموزش‌های خاص این کار را گذرانده باشند.

ماساژدرمانگر، به همسر شما تکنیک‌های مناسب ماساژ بارداری را آموزش دهد. او از شما می‌خواهد در وضعیت‌های مختلف نشسته، دراز کشیده به پهلو و یا لم داده قرار بگیرید. اگر نواحی خاصی از بدن شما به ماساژ حساس است حتما به ماساژدرمانگر، یادآوری نمایید.

در آنجا برای راحتی بیشتر، به شما بالش‌ها و زیراندازهای اضافی داده می‌شود. اگر در دوران بارداری نسبت به رایحه و بو حساسیت دارید از ماساژدرمانگر بخواهید از لوسیون‌های بدون رایحه استفاده نماید. اگر قصد دارید رایحه درمانی انجام دهید مراقب روغن‌های معطر باشید. مطمئن شوید رایحه درمانگر، با حساسیت‌های دوران بارداری به خوبی آشنایی دارد.

آیا در دوران بارداری می‌توان از ماسک صورت استفاده کرد؟

ماسک صورت به پوست صورت طراوت و شادابی می‌دهد. اما فراموش نکنید که پوست شما در دوران بارداری نسبت به قبل خیلی حساس‌تر شده و شما باید بیشتر مراقب آن باشید. محصولاتی که قبلا استفاده می‌کردید ممکن است برای دوران بارداری مناسب نباشد. حتما از آرایشگر بخواهید از محصولات ملایم استفاده کند.

اگر باز هم نگرانی دارید، از او درخواست کنید قبل از استفاده از محصول آنرا تست کند. مطمئن شوید آرایشگر از محصولات بدون رتینوئید استفاده می‌کند. این ماده نوعی ویتامین آ است که به تقویت پوست کمک می‌کند اما ممکن است باعث وارد شدن صدمه به جنین گردد.

بیشتر بدانید:

کمردرد بارداری و راه‌های درمان

ماساژ بارداری

رایحه درمانی در دوران بارداری