خط روی شکم در بارداری

خط تیره روی شکم در بارداری لینا نیگرا (Linea Nigra) نامیده می‌شود و گاهی به آن خط بارداری می‌گویند. حدود 80 درصد خانم‌های باردار این خط را روی شکم خود مشاهده می‌کنند. معمولا لینا نیگرا بعد از سه ماهه اول بارداری نمایان می‌شود.

خط تیره روی شکم در بارداری لینا نیگرا (Linea Nigra) نامیده می‌شود و گاهی به آن خط بارداری می‌گویند. حدود 80 درصد خانم‌های باردار این خط را روی شکم خود مشاهده می‌کنند. معمولا لینا نیگرا بعد از سه ماهه اول بارداری نمایان می‌شود.

خط بارداری مختص دوران بارداری نیست و حتی ممکن است روی شکم مردان هم دیده شود!

ویژگی‌های خط روی شکم در بارداری

خط بارداری معمولا از استخوان شرمگاهی آغاز و تا ناف ادامه پیدا می‌کند. ولی ممکناست از این نیز طولانی‌تر باشد. عرض خط بارداری نیم تا 1 سانت و نیم می‌تواند باشد. هر چه خط به بالاتر می‌رود کمرنگ‌تر می‌شود. همچنین رنگ آن در پوست زنان مختلف متفاوت است. همه اینها نرمال است و جای نگرانی نیست.

علت ایجاد خط روی شکم در بارداری چیست؟

مثل خیلی از اتفاقات دیگر بارداری، خط بارداری در اثر هورمون‌های بارداری ایجاد می‌شود اما علت دقیق آن هنوز معلوم نیست.

ممکن است جفت هورمونی آزاد کند که ملانوسیت را تحریک می‌کند. ملانوسیت سلولی است که جهت رنگ دادن یا برنزه کردن پوست ملانین تولید می‌کند. همچنین احتمالا دیده‌اید که نوک سینه و هاله سینه هم در بارداری تیره تر می‌شود که علت آن هم همین است.

خط روی شکم در بارداری و جنسیت جنین

یک افسانه وجود دارد که می‌گوید خط روی شکم در بارداری وقتی که پسر باردار باشید، دیده می‌شود اما گاهی زنانی که دختر باردار هستند نیز این خط را مشاهده می‌کنند.

آیا خط روی شکم نشانه بارداری است؟

اگر یک خط تیره روی شکم شما باشد به معنای باردار بودن نیست. با اینکه این خط بیشتر در زنان باردار دیده می‌شود اما درصد قابل توجهی از دختران، پسران، مردان و زنانی که باردار نیستند خط روی شکم دارند.

درمان خط بارداری چیست؟

بعضی از خانم‌های باردار خط روی شکم در بارداری را اصلا دوست ندارند. اما واقعا این خط آنقدر مهم نیست که بخواهید با دارو و درمان آنرا حذف کنید. پزشکان معتقدند نباید با پماد و دارو آنرا دستکاری کنید. سفید کردن پوست مضر است و خط بارداری را از بین نمی‌برد. اگر واقعا نگرانی دارید با پزشک خود مشورت کنید. نباید به پوست خود آسیب بزنید.

چه زمانی لینا نیگرا محو می‌شود؟

معمولا بعد از زایمان خط روی شکم خود بخود محو میشود. وقتی که سطح هورمون‌های بدن به سطح قبل از بارداری بر می‌گردد خط بارداری برای اغلب زنان یک ماه بعد از زایمان کمرنگ شده و به مرور محو میشود. زمان لازم برای از بین رفتن آن در زنان مختلف کمی متفاوت است. خوشبختانه، خیلی‌ها اصلا به آن توجه نمی‌کنند و یک زمانی متوجه می‌شوند که خط بارداری دیگر وجود ندارد.

بیشتر بدانید:

تغییر رنگ پوست در بارداری

لکه های پوستی (کلوآسما یا ملاسما) در بارداری

مراقبت از پوست در مقابل آفتاب در بارداری