بارداری بالای 40 سال

مطابق اعلام مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری (CDC) 30 درصد زنان بین 40 تا 44 سال دچار ناباروری می‌شوند. همچنین شانس لقاح در هر ماه با افزایش سن کمتر می‌شود.

مطابق اعلام مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری (CDC) 30 درصد زنان بین 40 تا 44 سال دچار ناباروری می‌شوند. همچنین شانس لقاح در هر ماه با افزایش سن کمتر می‌شود. شانس باردار شدن، خانم‌های با میانگین سن 30 سال در هر ماه حدود 20 درصد است. اما برای یک خانم 40 ساله این عدد در حدود 5 درصد است.

نرخ ناباروری در زنان بین 15 تا 34 سال 7 تا 9 درصد است. اما 25 درصد زنان بین 35 تا 39 سال 25 ناباروری را تجربه می‌کنند.باردار شدن در سن بالای 40 سال بدون درمان باروری ممکن است ولی احتمال زیادی وجود دارد که مدت زمان لازم برای باردار شدن طولانی شود.

درمان‌های ناباروری در سنین بالای 40 سال

پژوهش‌ها نشان می‌دهد درمان‌های کمک باروری در سنین بالای 40 سال اثر کمتری دارد و با افزایش سن نرخ موفقیت کمتر می‌شود. برای مثال، نرخ موفقیت آی یو آی برای زنان در 40 سالگی حدود 5 درصد است.

نرخ موفقیت آی وی اف برای زنان بالای 40 سال کمی بیشتر و در هر چرخه حدود 15 درصد می‌باشد که نسبت به خانم‌های جوان خیلی کمتر است. درصد تولد نوزاد زنده برای زنان بالای 40 سال که آی وی اف کرده‌اند تنها 6 درصد است.

بین روش‌های کمک باروری، تخمک اهدایی بیشترین احتمال موفقیت و باردار شدن را برای زنان بالای 40 سال دارد. در این روش، فرد با استفاده از تخمک اهدایی فرد دیگر (معمولا از یک فرد جوان و سالم) باردار می‌شود. تخمک اهدایی با اسپرم همسر فرد تلقیح می‌شود.

نرخ موفقیت آی وی اف با استفاده از تخمک اهدایی در حالت کم شدن ذخیره تخمدان که با افزایش سن به وقوع می‌پیوندد حدود 35 درصد است. با وجود آنکه این عدد نسبتا جذاب است اما در حالت تخمک اهدایی، ارتباط ژنتیک مادر با فرزند قطع می‌شود.

تصمیم‌گیری در مورد استفاده از تخمک اهدایی معمولا مشکل است. گاهی افراد بعد از بررسی به آن نتیجه می‌رسند که این گزینه مناسب آنها نیست. ضمن اینکه این روش بسیار گران است.

بارداری بعد از 35 و 40 سالگی

اگر سن شما بالای 40 سال است و قصد باردار شدن دارید چیزهایی هست که باید در نظر بگیرید. اگر سنتان بالای 35 سال است بارداری، زایمان، و بازیابی قوا بعد از زایمان هر کدام چالش‌ها و ریسک‌های خود را دارد.

مطابق دانشگاه زنان و زایمان آمریکا (ACOG) خطر بارداری و زایمان اختلالات آن با افزایش سن بیشتر می‌شود. اما فراموش نکنید که عدد 35 فقط یک قرارداد و یک عدد دلخواه است و این طور نیست مثلا بین 34 سال 11 ماه و 35 سال فرق خیلی زیادی وجود داشته باشد.

پزشکان معتقدند خطر سندرم داون با افزایش سن مادر بیشتر می‌شود و توصیه می‌کنند زنان بالای 35 سال در دوران بارداری آزمایش آمنیوسنتز را انجام دهند.

خوشبختانه امروزه روش‌های تعیین پرخطر بودن بارداری خیلی پیشرفت کرده و بجز سن عوامل دیگری هم مد نظر قرار می‌گیرد.

خطرات بارداری بعد از 35 سالگی

اگر بعد از 35 سالگی باردار شوید خطرات زیر بیشتر می‌شود:

مطالعات نشان می‌دهد فقط سن مادر تعیین کننده نیست  و اگر هر کدام از زوج‌ها در زمان لقاح بالای 40 سال باشد، خطرات بیماری‌های موروثی، اختلالات عصبی شناختی، و حتی احتمال سرطان‌های کودکی بیشتر می‌شود.

خطر سقط جنین در سن بالای 40 سال

حدود 34 درصد موارد بارداری در زنان بین 40 تا 44 سال به سقط جنین منتهی می‌شود. برای زنان بالای 45 سال نرخ سقط جنین در حدود 53 درصد است.

مزایای بچه دار شدن در بالای 40 سالگی

همانطور که گفته شد بیش از نیمی از زنان بالای 40 سال بارداری را به سلامت پشت سر می‌گذارند. با وجود آنکه خطر بارداری در سن بالا زیاد است مزایای منحصربفردی هم دارد که بعضی از آنها به شرح زیر است:

آمادگی عاطفی

بسیاری از افراد در سن حدود 40 سال از نظر عاطفی احساس پایداری بیشتری دارند. آنها در این حالت برای فراز و و نشیب‌های بارداری، زایمان و بچه‌داری آماده‌تر هستند.

پایداری مالی

شاید بعد از چند دهه کار و فعالیت، پس انداز و سرمایه گذاری هزینه بارداری و بچه‌داری برای شما مثل قبل سنگین نباشد.

تمرکز بیشتر بر خانواده

در دوران میانسالی، احتمالا اهدافی مثل آموزش، کار، مسافرت و شکل‌دهی روابط با دیگران را انجام داده و حالا احساس می‌کنید باید تمرکز بیشتری روی خانواده خودداشته باشید. در این سن معمولا ثبات زندگی زناشویی بیشتر است.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

باردار شدن در سن بالای 40 سال بدون درمان باروری امکان پذیر است. اما خطر مشکلات بارداری و حاملگی پرخطر بیشتر می‌شود.

اگر بالای 40 سال سن دارید ACOG توصیه می‌کند قبل از اقدام برای باردرای حتما به پزشک زنان مراجعه نمایید تا تست بارداری از شما گرفته شود. نمونه خون می‌تواند میزان هورمون‌ها را تعیین کرده و سونوگرافیِ تعداد فولیکول‌های آنترال (antral follicle count) هم میزان باروری را ارزیابی می‌کند.

اگر هر گونه علامت و ریسک فاکتور ناباروری دارید حتما قبل از اقدام، در مورد اینها با پزشک مشورت نمایید. همچنین می‌توانید در خصوص راه‌های افزایش شانس بارداری با پزشک مشورت نمایید.

بیشتر بدانید:

بارداری در سنین بالا

اختلالات و ناهنجاری های کروموزومی و ارتباط آن با سقط جنین