اکوی قلب جنین

اکوکاردیوگرافی قلب جنین که به اختصار اکوی قلب جنین هم نامیده می‌شود یک آزمایش شبیه سونوگرافی است. در این آزمایش پزشک بهتر می‌تواند ساختار و عملکرد قلب جنین را بررسی کند.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین که به اختصار اکوی قلب جنین هم نامیده می‌شود یک آزمایش شبیه سونوگرافی است. در این آزمایش پزشک بهتر می‌تواند ساختار و عملکرد قلب جنین را بررسی کند.

اکو قلب جنین در چند هفتگی انجام می‌شود؟

اکوی قلب جنین معمولا در سه ماهه دوم بارداری و بین هفته 18 تا 24 انجام می‌شود.

اکوی قلب جنین به چه صورت انجام می‌شود؟

در این آزمایش از امواج صوتی که از قلب جنین بازتاب داده می‌شود استفاده می‌گردد. با استفاده از دستگاه اکو، این امواج تحلیل شده و تصویر یا اکوکاردیوگرام (تصویر انعکاسی) داخل قلب ترسیم می‌شود. تصویر مربوطه اطلاعاتی در مورد نحوه تشکیل قلب و عملکرد آن نشان می‌دهد.

همچنین پزشک می‌تواند جریان خون در قلب را ببیند. او با استفاده از این اطلاعات ناهنجاری‌های گردش خون یا ضربان قلب را تشخیص می‌دهد.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین برای چه کسانی است؟

نیازی نیست همه زنان باردار این آزمایش را انجام دهند. در آزمایش سونوگرافی معمول بارداری، رشد چهار حفره قلب جنین مشخص می‌شود. اگر پزشک به این نتیجه برسد که آزمایش‌های قبلی جواب مخصی نداشته یا تصور هر گونه ناهنجاری در قلب جنین را داشته باشد این آزمایش را تجویز می‌کند.

در ایران چند سالی است که اکوی قلب جنین به صورت یکی از آزمایش‌های روتین بارداری توسط بعضی از متخصصان زنان و زایمان تجویز می‌شود.

علت‌های دیگر تجویز این آزمایش عبارتند از:

  • اگر جنین در خطر ناهنجاری قلب یا اختلالات دیگر باشد
  • در خانواده شما سابقه بیماری قلبی وجود داشته است
  • فرزندان قبلی شما دچار مشکلات قلبی بوده‌اند
  • در طول دوران بارداری الکل مصرف کرده یا سیگار کشیده‌اید
  • داروهایی مصرف کرده باشید یا در معرض داروهایی باشید که ممکن است باعث نارسایی قلب بشود، مثل داروهای ضد صرع یا داروهای ضد آکنه
  • دچار بیماری‌هایی مثل سرخجه، دیابت نوع 1، لوپوس یا فنیل کتونوری شده باشید

آزمیاش اکوی قلب جنین توسط کدام گروه از پزشکان انجام می‌شود؟

بعضی از پزشکان خودشان این آزماش را انجام می‌دهند. گاهی هم آزمایش توسط متخصص قلب و عروق یا پزشک سونوگرافی انجام می‌شود. پزشک متخصص قلب که در مورد طب اطفال تخصص دارد نتایج را بررسی می‌کند.

قبل از انجام اکوکاردیوگرافی چه کارهایی لازم است؟

برای انجام این آزمایش نیاز به اقدام خاصی نیست. بر خلاف سایر آزمایش‌های بارداری، لازم نیست مثانه شما پر باشد.

مدت انجام آزمایش اکوی قلب جنین چقدر است؟

زمان انجام این آزمایش بین 30 دقیقه تا 2 ساعت است.

آزمایش اکوی قلب جنین چگونه انجام می‌شود؟

این آزمایش مثل سونوگرافی بارداری است. اگر از طریق شکم انجام شود اکوکاردیوگرافی شکمی و اگر از طریق واژن انجام شود اکوکاردیوگرافی ترانس واژینال نامیده می‌شود.

اکوکاردیوگرافی شکمی

اکوکاردیوگرافی شکمی همانطور که گفته شد شبیه سونوگرافی است. متخصص از شما می‌خواهد روی تخت دراز کشیده و لباس خود را از روی شکمتان کنار بزنید. سپس ژل مخصوصی را روی شکم می‌مالد. ژل باعث می‌شود وسیله سونوگرافی روی شکم راحت‌تر حرکت کرده و از طریق این وسیله امواج صوتی ارسال و دریافت می‌شود. ژل به ارسال امواج هم کمک می‌کند.

دستگاه امواج فرکانس بالا را به درون بدن شما می‌فرستد. وقتی که امواج به جسم سنگین مثل قلب جنین برخورد میکنند از آن منعکس می‌شوند. امواج وارد یک رایانه شده و تبدیل به تصویر می‌گردد. با توجه به آنکه فرکانس امواج خیلی بالا است از محدوده شنوایی شما خارج بوده و نمی‌توانید آنها را بشنوید.

متخصص، وسیله سونوگرافی را روی شکم شما حرکت می‌دهد تا بتواند تصویر مناسبی از بخش‌های قلب جنین داشته باشد.

بعد از آن ژل را با دستمال کاغذی پاک کرده و می‌توانید از روی تخت بلند شوید.

اکوکاردیوگرافی ترانس واژینال

برای انجام این آزمایش باید لباس‌های پایین تنه را از تن خارج کنید. سپس باید روی تخت مخصوص دراز کشیده و زانوهای خود را خم کنید. سپس متخصص یک وسیله به نام پروب را داخل واژن می‌کند. مثل اکوی شکمی در این روش نیز از امواج صوتی برای ایجاد تصویر قلب جنین استفاده می‌شود.

تصویری که اکوی واژینال ثبت می‌کند واضح‌تر از روش شکمی است.

آیا اکوی قلب خطری برای مادر یا جنین دارد؟

با توجه به آنکه در این روش از فناوری امواج صوتی (نه تشعشع) استفاده می‌شود خطری برای مادر یا جنین ندارد. اما سونوگرافی ترانس واژینال در مراحل اولیه بارداری انجام می‌شود تا با ورود پروب به داخل واژن خطری برای بارداری ایجاد نشود.

تفسیر آزمایش اکوکاردیوگرافی جنین چیست؟

در هنگام انجام آزمایش پزشک به سوالات شما پاسخ می‌دهد. اگر پزشک مواردی از نارسایی قلبی، ناهنجاری ضربان قلب، یا مسائل دیگری را شناسایی کند آزمایش‌های دیگر مثل MRI یا سونوگرافی‌های تکمیلی لازم است.

ممکن است پزشک برای درمان‌های لازم جنین در بارداری، شما را به متخصصان دیگر ارجاع دهد.

گاهی هم لازم است برای اطمینان، اکوی قلب تکرار شود. اگر پزشک تصور کند مشکلی وجود دارد از شما می‌خواهد اکو را تکرار کنید.

به خاطر داشته باشید که در آزمایش اکوکاردیوگرافی قلب نمی‌توان تمامی نارسایی‌های قلب جنین را تشخیص داد. مثلا تشخیص سوراخ قلب حتی با دستگاه‌های پیشرفته هم مشکل است.

به خاطر داشته باشید که اگر جواب آزمایش موضوع غیر نرمالی را تشخیص دهد باز هم نتایج قطعی نیست. گاهی جواب آزمایش تایید نمی‌شود و نیاز به اقدامات بعدی هم نیست.

چرا اکوی قلب جنین اهمیت دارد؟

اگر در بارداری نارسایی قلب جنین مشخص شود پزشک بهتر می‌تواند برای زمان زایمان برنامه‌ریزی کند. ضمنا با استفاده از جواب آزمایش می‌توان برای درمان‌های بعد از تولد نوزاد برنامه‌ریزی کرد. پزشک برای ادامه بارداری قطعا به شما کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:

بهترین زمان سونوگرافی غربالگری اول و پاسخ تمام سوالات دیگر

شنیدن صدای قلب جنین با دستگاه سونوگرافی در خانه یا در مطب