بارداری پرخطر

خوشبختانه، اغلب بارداری‌ها کم خطر محسوب می‌شوند. در این حالت، بارداری روند معمول خود را طی می‌کند. به طور کلی، بارداری پرخطر وضعیتی را نشان می‌دهد که خانم باردار یک یا چند عامل را دارا باشد که سلامت خود یا فرزند او را در خطر قرار می‌دهد.

خوشبختانه، اغلب بارداری‌ها کم خطر محسوب می‌شوند. در این حالت، بارداری روند معمول خود را طی می‌کند. اما بارداری پرخطر چیست؟ به طور کلی، بارداری پرخطر وضعیتی را نشان می‌دهد که خانم باردار یک یا چند عامل را دارا باشد که سلامت خود یا فرزند او را در خطر قرار می‌دهد.

علائم قبل از حاملگی که نشانگر بارداری پرخطر هستند

  • سابقه بیماری قلبی، فشار خون، اختلالات کلیوی، HIV، دیابت، سرطان، لوپوس، اختلالات خونی؛
  • اضافه وزن یا کمی وزن؛
  • مشکل در بارداری‌های قبلی؛
  • مشکلات مربوط به باروری؛
  • سن زیر 18 سال یا بالای 35.

علائم حین حاملگی که نشانگر بارداری پرخطر هستند

کسانی که خطرات بارداری برای آنها زیاد است و اصطلاحا زنان باردار پرخطر نامیده می‌شوند دارای شرایط زیر هستند:

چه اقداماتی برای داشتن یک بارداری سالم لازم است؟

چه بارداری شما پرخطر باشد چه تصمیم دارید کارهایی انجام دهید که جلوی بارداری پر خطر را بگیرید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

قبل از اقدام برای بارداری، با پزشک خود ملاقات نمایید

اگر تصمیم به باردار شدن دارید با پزشک خود قرار ملاقات تنظیم نمایید. ممکن است او یک برنامه روزانه برای شما تنظیم کند مثلا برای کردن وزن شما رژیم غذایی شما را تغییر دهد یا برای تقویت شما ویتامین‌های خاصی تجویز کند. اگر سابقه بیماری دارید پزشک توصیه‌های مهمی را به شما یادآوری خواهد کرد.

مراقبت‌های بارداری را به طور منظم انجام دهید

ملاقات منظم با پزشک باعث می‌شود او به دقت وضعیت سلامت شما و فرزندتان را زیر نظر داشته باشد. پزشک بسته به شرایط ممکن است شما را به سایر متخصصان ارجاع دهد. مثلا، شما را به یک متخصص بارداری پرخطر (پریناتولوژیست) معرفی کند. پریناتولوژیست‌ها متخصصینی هستند که به طور خاص برای مسائل بارداری‌های پر خطر آموزش دیده‌اند.

ممکن است به تشخیص پزشک در بیمارستانی زایمان نمایید که در آن بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) وجود دارد و برای نگهداری از نوزادان بارداری پرخطر تجهیز شده است. در برخی از موارد، پزشک توصیه می‌کند رژیم غذایی خود را تغییر دهید، ورزش نکنید، یا اینکه فعالیت‌های خود را در دوران بارداری کم کنید تا ریسک آسیب به جنین کاهش یابد.

اگر از روش‌های کمک باروری (ART) استفاده می‌کنید احتیاط نمایید

وقتی از روش‌های کمک باروری استفاده می‌کنید تعداد رویانی که کاشته می‌شود را در نظر بگیرید. بارداری دو یا چند قلویی ریسک زایمان زودرس را به همراه دارد.

از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید

در حین بارداری بدن شما به اسید فولیک، کلسیم، آهن و سایر مواد غذایی ضروری نیاز دارد. اگر به دلیل یک مشکل خاص مثل دیابت نیاز به خوردن غذاهای خاصی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است پزشک رژیم غذایی شما را تغییر دهد.

به طور معقول، وزن خود را اضافه یا کم کنید

وزن مناسب، به سلامت بارداری شما کمک کرده و باعث می‌شود وزن اضافه شده مربوط به بارداری، بعد از زایمان زودتر آب شود. حتما از پزشک خود بخواهید وزن مناسب شما را تعیین کند.

از مواد پر خطر و سمی دور باشید

اگر سیگار می‌کشید آنرا ترک کنید. اگر نوشیدنی‌های الکلی می نوشید حتما آنرا کنار بگذارید و اگر در معرض مواد سمی قرار دارید از آن محیط دوری کنید.

راه‌های درمانی در بارداری پرخطر

علاوه بر روش‌هایی که در بالا ذکر شد بسته به شرایط شما، ممکن است پزشک اقدامات مختلفی را پیشنهاد کند. گاهی توصیه پزشک استراحت نسبی یا مطلق است. در صورتی که طول سرویکس کم بوده یا سابقه سقط داشته باشید شاید تصمیم او سرکلاژ یا پساری باشد. گاهی پزشک با بررسی فاکتورهای خونی آمپول هپارین (یا انوکساپارین) را تجویز می‌کند.

بیشتر بدانید:

مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی

بارداری پرخطر و راه حل مواجهه با مشکلات آن!

بارداری پرخطر؛ چه کنیم که دیگران شما را درک کنند