رابطه جنسی دهانی

رابطه دهانی یک نوع فعالیت جنسی است که در آن از دهان و زبان برای ایجاد لذت جنسی استفاده می‌شود. انواع رابطه دهانی عبارتند از رابطه دهان-پنیس، رابطه دهان-واژن، و رابطه دهان-مقعد.

رابطه دهانی یک نوع فعالیت جنسی است که در آن از دهان و زبان برای ایجاد لذت جنسی استفاده می‌شود. انواع رابطه دهانی عبارتند از رابطه دهان-پنیس، رابطه دهان-واژن، و رابطه دهان-مقعد.

خیلی از افراد از رابطه دهانی لذت می‌برند. معمولا رابطه دهانی مقدمه رابطه جنسی به منظور برانگیختگی و روان‌سازی پنیس، واژن، یا مقعد انجام می‌شود. گاهی هم خود آن به عنوان یک فعالیت جنسی می‌تواند منتهی به ارگاسم گردد.

در این مطلب در مورد انواع مختلف رابطه دهانی صحبت می‌کنیم. همچنین بعضی از خطرات مرتبط با رابطه دهانی و راه‌های جلوگیری از آنها را توضیح می‌دهیم.

انواع رابطه دهانی

رابطه دهانی یک رابطه دوطرفه است که یک انجام‌دهنده و یک دریافت‌کننده دارد. سه نوع رابطه دهانی وجود دارد:

فلاتیو

به معنای تحریک پنیس یا بیضه‌ها با دهان و زبان است.

کانیلینگوس

به معنای استفاده از دهان و زبان برای لیسیدن و تحریک واژن و کلیتوریس است.

آنیلینگوس

به معنای تحریک مقعد با دهان و زبان است.

تحریک دهانی سایر اندام‌ها مثل سینه و نوک سینه هر چندکه به صورت دهانی انجام می‌شود اما معمولا به عنوان رابطه دهانی شناخته نمی‌شود.

خطرات رابطه دهانی

بعضی رابطه جنسی دهانی را سالم‌تر از آمیزش جنسی می‌دانند که از جهاتی درست است. مثلا در رابطه دهانی بارداری اتفاق نمی‌افتد و خطر انتقال اچ آی وی وجود ندارد. اما در این نوع رابطه خطر عفونت‌های آمیزشی (مثل کلامیدیا، سوزاک، تبخال تناسلی و اچ پی وی) و بیماری‌های غیر آمیزشی (مثل عفونت انگل روده و انگل مدفوع) وجود دارد.

رابطه دهانی-مقعدی رابطه دهانی-واژن رابطه دهانی-پنیس
کلامیدیا بله بله بله
عفونت مدفوع-دهان مثل سالمونلا، شیگلا و کمپیلوباکتر بله
سوزاک بله
هپاتیت آ بله
هپاتیت ب بله
تبخال تناسلی بله بله بله
پاپیلوم انسانی بله بله بله
 انگل روده مثل آمیب، ژیاردیا، کریپتوسپوریدیوم بله
التهاب پیشاب‌راه (NSU) بله بله
سیفلیس بله بله بله

بعضی از این عفونت‌ها مدت زیادی فرد را درگیر می‌کند‌ مثلا پاپیلوم انسانی یک نوع بیماری مقاربتی است که خیلی نزدیک به سرطان‌ است. این بیماری منجر به تغییراتی می‌شود که باعث سرطان دهان و حنجره می‌گردد. اگر این ویروس به واژن، پنیس و مقعد وارد شود خطر سرطان‌های مرتبط افزایش می‌یابد.

سایر مسائل مرتبط با رابطه دهانی

رابطه جنسی دهانی خطرات دیگری هم دارد:

عفونت مجاری ادراری

یک قاعده کلی آن است که اگر همسرتان دچار عفونت مجاری ادراری است، از رابطه دهانی صرفنظر کنید. این موضوع به خصوص برای زنانی که دچار عفوت مجاری ادراری هستند به دلیل کوتاه بودن طول پیشاب‌راه اهمیت دارد. رابطه جنسی دهانی باکتری جدید به پیشاب راه معرفی کرده و عفونت را طولانی و تشدید می‌کند.

عفونت قارچی

شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد عفونت قارچی در رابطه جنسی انتقال پیدا می‌کند. اما در صورتی که همسرتان دچار عفونت قارچی است بهتر است از رابطه دهانی اجتناب کنید چون عفونت را طولانی‌تر کرده و علائم را تشدید می‌کند. این موضوع نه تنها شامل عفونت قارچی واژن بلکه عفونت قارچی مقعد و پنیس می‌شود.

تبخال

تبخال که عمدتا توسط HSV-1 ایجاد می‌شود می‌تواند وارد پنیس، مقعد و واژن شده و باعث تبخال تناسلی شود. اگرچه تبخال تناسلی عمدتا توسط ویروس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) تولید می‌شود اما شیوع HSV-1 و HSV-2 در نواحی تناسلی از هم قابل تشخیص نیست.

روش‌های پیشگیری

سکس دهانی از رابطه بدون کاندوم ایمن‌تر است اما به هر حال بی‌خطر نیست. چه انجام‌دهنده رابطه دهانی هستید چه دریافت‌کننده آن، مهم است که راه‌های کاهش خطرات آن را بدانید:

کاندوم

کاندوم شامل نوع بیرونی مردانه و کاندوم داخلی زنانه است.

سد دهانی

سد دهانی یک لایه نازک از لاتکس یا پلی اورتان است که بین دهان و واژن یا دهان و مقعد فاصله ایجاد می‌کند. اگر سد دهانی در دسترس نیست یک کاندوم ساده را از طول آن برش بزنید و آنرا باز کنید تا یک صفحه مستطیلی شکل ایجاد شود.

داشتن شریک جنسی کم

با افزایش تعداد شریک جنسی احتمال ابتلا به عفونت به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

غربالگری عفونت‌های مقاربتی

برای افراد در خطر عفونت، انجام غربالگری عفونت‌های آمیزشی مثل کلامیدیا، سوزاک، و سیفلیس به طور منظم خیلی مهم است.

واکسن

برای جلوگیری از ابتلا به ویروس پاپیلوم انسانی، هپاتیت آ، و هپاتیت بی واکسن وجود دارد؛ از پزشک بخواهید شما را راهنمایی کند.

سخن پایانی

رابطه جنسی دهانی برای بعضی از افراد لذت بخش است اما ممکن است همه با آن راحت نباشند. انتخاب اینکه به آن چه به عنوان دریافت‌کننده چه انجام‌دهنده تمایل داشته باشید کاملا شخصی است. اگر حس می‌کنید با آن راحت نیستید حتما با همسرتان در میان بگذارید.

بیشتر بدانید:

انتقال هپاتیت از طریق لب دادن، رابطه واژینال، مقعدی و دهانی

رابطه جنسی دهانی در بارداری، خطری برای مادر یا جنین دارد؟

آیا رابطه مقعدی در بارداری خطر دارد؟