بوی بد ادرار در بارداری

بدن فرد حامله به دلیل تغییرات هورمونی دچار تغییرات زیادی می‌شود. اما آیا ادرار بدبو در بارداری عارضه‌ای نرمال است یا خطر دارد و باید جدی گرفته شود؟

بدن فرد حامله به دلیل تغییرات هورمونی دچار تغییرات زیادی می‌شود. اما آیا ادرار بدبو در بارداری عارضه‌ای نرمال است یا خطر دارد و باید جدی گرفته شود؟ ادرار به طور معمول به صورت زرد کمرنگ یا بی‌رنگ با بوی خفیف است. اما گاهی به دلیل عفونت بدبو یا تیره می‌شود.

تغییر در ادرار یا حتی بدبو شدن آن همیشه نگران‌کننده نیست. اما اگر این اتفاق در دوران بارداری افتاد از آنجا که بوی بد و تند در ادرار ممکن است علامت مشکلی باشد توصیه می‌شود با پزشک مشورت نمایید.

آیا ادرار بدبو در بارداری نرمال است؟

همانطور که گفه شد ادرار بدبو همیشه نگران کننده نیست. با وجود آنکه ممکن است به دلیل قوی‌تر شدن حس بویایی ادرار بدبو حس شود اما تغییرات هورمونی و کم شدن آب بدن هم از دلایل دیگر بدبو شدن ادرار هستند.

در موارد خفیف، بوی بد ادرار خیلی زود برطرف می‌شود اما در موارد حاد برای بررسی علت، لازم است آزمایش ادرار انجام شود. اگر این مشکل برای شما به وجود آمد نگران نباشید؛ سعی کنید به اندازه کافی مایعات بخورید و اگر مشکل ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه نمایید.

علت بدبو شدن ادرار در بارداری

هر چیزی که می‌خورید یا می‌نوشید بر بوی ادرار تاثیر دارد. گاهی بوی بد، ناشی از تغییر رژیم غذایی یا کم شدن آب بدن است. بعضی از عفونت‌ها مثل عفونت آمیزشی و عفونت مجاری ادراری موجب بوی تند ادرار می‌شود.

تعدادی از دلایل بوی بد ادرار در حاملگی به شرح زیر است:

  • عفونت مجاری ادراری
  • کم شدن آب بدن
  • ویتامین‌ها و مکمل‌های بارداری
  • تغییر رژیم غذایی
  • حساسیت به بو در بارداری
  • بی اختیاری ادرار

درمان بوی بد ادرار در بارداری

اگر دچار بوی بد ادرار در بارداری شده‌اید به پزشک اطلاع دهید. اگر جواب آزمایش نشان دهد علت بوی بد ادرار عفونت است پزشک با تجویز داروی مناسب آنرا درمان می‌کند. عفونت آمیزشی و عفونت مجاری ادراری به راحتی با آنتی بیوتیک برطرف می‌شود. هرگز نباید اقدام به خوددرمانی نمایید.

نکات مهم برای کم کردن بوی بد ادرار در بارداری

برای کم کردن بوی بد در بارداری ابتدا باید عامل ایجاد آنرا بشناسید. انجام بعضی از تغییرات در سبک زندگی هم به رفع آن کمک می‌کند. چند مورد از کارهایی که برای کاهش بوی ادرار در بارداری می‌توانید انجام دهید به شرح زیر است:

رعایت بهداشت

تعویض و شستشوی منظم لباس‌ها، خشک کردن مناسب واژن بعد از ادرار، حمام با آب ولرم و عدم استفاده از دوش واژینال راه‌های مناسب برای جلوگیری از بوی بدن ادرار در بارداری است.

تامین آب بدن

نوشیدن مایعات بهترین راه برای جلوگیری از بو بد ادرار است. آب بدن باید تامین شود تا ادرار رقیق شده و به آسانی از بدن خارج شود.

افزایش تعداد دفعات ادرار

وقتی که تعداد دفعات ادرار بیشتر می‌شود مدت زمان کمتری در مثانه باقی مانده و غلظت اسید آن کاهش می‌یابد. در نتیجه بوی آن کم می‌شود.

خوردن پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها دارای باکتری‌های مفید هستند که خطر عفونت باکتریایی را کم می‌کند. خوردن خوراکی‌های پروبیوتیک مثل ماست باعث سلامت واژن و ورده می‌شود.

آب کرنبری

نوشیدن آب کرنبری باعث خنثی شدن سطح ادرار شده و بوی ادرار را کم می‌کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی در دوران بارداری اگر هر گونه نگرانی دارید باید با پزشک مطرح نمایید. در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر بلافاصله به پزشک اطلاع دهید:

  • دمای پایین بدن
  • لکه‌های خون در ادرار
  • گرفتگی عضلات شکم
  • خستگی یا تب ملایم
  • احساس ناخوشی

سوالات پرتکرار

راه درمان خانگی بوی بد ادرار در بارداری چیست؟

بوی بد ادرار همیشه نشانه عفونت نیست. یکی از بهترین راه‌ها برای کم کردن بوی بد ادرار نوشیدن مایعات به اندازه کافی است. غذای اسیدی کمتر بخورید و مثانه را زودتر خالی کنید. اگر علائم طولانی شد حتما با پزشک مشورت نمایید.

علت بوی بد ادرار در بارداری چیست؟

بوی بد ادرار به چند دلیل مثل بهداشت نامناسب، کم شدن آب بدن ‌و عفونت باکتریایی در بارداری ایجاد می‌شود. برای برطرف شما نگرانی‌تان حتما با پزشک مشورت نمایید.

بیشتر بدانید:

سرویسیت یا التهاب و عفونت سرویکس چیست؟

عفونت آمیزشی در بارداری

عفونت مجاری ادراری در بارداری

ادرار کدر در بارداری، علت و درمان