تغذیه از اصول ضروری در دوران بارداری است. رژیم و برنامه غذایی سالم کمک می‌کند تا جنین رشدی بهتر و فرد باردار نیز وزن مناسبی داشته باشد. خانم باردار لازم است رژیم‌های غذایی متنوع و پر کالری‌تری نسبت به دوران پیش از بارداری استفاده نماید. در دوران بارداری و به خصوص در سه ماهه اول بارداری غذا باید با تعداد دفعات بیشتر و حجم کمتر استفاده شود.

تغذیه از اصول ضروری در دوران بارداری است. رژیم و برنامه غذایی سالم کمک می‌کند تا جنین رشدی بهتر و فرد باردار نیز وزن مناسبی داشته باشد. خانم باردار لازم است رژیم‌های غذایی متنوع و پر کالری‌تری نسبت به دوران پیش از بارداری استفاده نماید.
لازم به ذکر است که در دوران بارداری غذا باید با تعداد دفعات بیشتر و حجم کمتر استفاده شود، به خصوص در سه ماهه اول بارداری که حالت تهوع شدت دارد توصیه می‌شود تعداد نوبت‌های غذایی بیشتر و حجم استفاده کمتر باشد به صورتی که معده نه خالی باشد و نه خیلی پر، زیرا در هر دو صورت، حالت تهوع تشدید می‌شود. تا بعد از سه ماهگی توصیه تغذیه‌ای خاصی وجود ندارد و لازم است غذاهایی که مورد علاقه خانم باردار است به دفعات و با حجم کم استفاده شود. سعی کنید مواد غذایی که فاسد شدنی نیستند و آب را به همراه داشته باشید تا هنگامی که احساس گرسنگی و تشنگی کردید از آنها استفاده کنید.

رژیم غذایی در دوران بارداری

زن باردار به مقدار کالری بیشتری نسبت به پیش از بارداری نیاز دارد تا جنین رشد بهتری داشته و نوزاد سالمی به دنیا بیاید به همین خاطر استفاده از تمام گروه‌های غذایی توصیه می‌شود.
گروه حبوبات و غلات: عدس، نخود، لپه، نان (نان سبوس دار)، برنج (برنج کته) و نشاسته‌ها؛
گروه لبنیات: شیر، ماست، دوغ، کره و پنیر (درصورت نداشتن پرهیز از مصرف نمک)؛
گروه مواد پروتئینی: میگو، ماهی، گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز؛
گروه میوه و سبزی: میوه و سبزی تامین‌کننده اصلی ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌باشند. لازم است که آنها به صورت پخته و نپخته مورد استفاده قرار گیرند.

استفاده زیاد از نشاسته‌ها مانند سیب‌زمینی، برنج و ماکارونی باعث اضافه وزن نامطلوب بانوانی که دارای وزن مناسبی هستند، می‌شود. به عنوان نمونه می‌توان به جای استفاده از نشاسته از مواد جایگزین دیگری مثل سبزیجات پخته، شیر، ماست و گوشت میگو، ماهی، مرغ و گوشت قرمز) استفاده کرد و همچنین دوغ و آب میوه را جایگزین نوشابه‌های گازدار کرد.
بهتر است آب میوه از میوه‌های متنوع و تازه‌ توسط خودتان تهیه شود. مادرانی که دچار یبوست هستند بهتر است میوه ‌را به طور کامل مصرف کنند.
زن باردار باید همواره آب را به اندازه مصرف نماید و هیچ زمانی احساس تشنگی نداشته باشد. در دوران بارداری توصیه می‌شود روزانه بین شش تا هشت لیوان آب استفاده شود. البته تاکید می‌شود در زمانی که احساس تهوع دارید آب به اندازه‌ای بنوشید که حالت تهوع را تشدید نکند. همواره سعی کنید از خشکبار خام مثل مغز گردو، مغز بادام، پسته و فندق استفاده نمایید زیرا اینها دارای ویتامین‌های بیشتری هستند.
استفاده از مواد شیرین و چرب مورد اختلاف میان پزشکان است؛ در هر صورت، استفاده زیاد از این مواد باعث افزایش وزن نامطلوب مادر خواهد شد. البته در مواردی که احساس می‌شود کالری کمی در روز مصرف شده است، می‌توان با کته برنج این کمبود را جبران کرد. همچنین می توان از پودینگ و دسرهای کم شیرین استفاده کرد.
استفاده از مکمل‌ها (اسید فولیک، آهن، مولتی ویتامین) در زمان بارداری ضروری است. البته باید توجه داشت که مصرف مکمل‌ها باید با دستور پزشک بوده و از مصرف خود سرانه آن جدا خودداری گردد. استفاده از آهن در بارداری ضروری است، زیرا آهن موجود در غذای مصرفی روزانه متناسب با میزان نیاز مادر باردار نیست. همچنین استفاده از آهن در زمانی حالت تهوع دارید حالت تهوع را تشدید می‌کند.

خانم باردار باید از مصرف سیگار اجتناب کند و در معرض دود سیگار هم قرار نگیرد زیرا سیگار باعث عدم رشد طبیعی جنین شده و جنین کوچک می‌ماند.
خوردن فست فودها به خاطر داشتن نمک و روغن زیاد توصیه نمی‌شود. برای پختن و یا سرخ کردن غذاها بهتر است از روغن زیتون و یا روغن دانه انگور استفاده شود. بهتر است قبل از خوردن غذاهای سرخ کردنی آنها را روغن گیری نمایید.
توصیه می‌شود غذاها به صورت بخار پز و یا آب پز استفاده شود تا ویتامین بیشتری از هر نوبت غذایی به بدن شما و جنین برسد.
با تغذیه مناسب می‌توانید در دوران بارداری اضافه وزن مطلوبی داشته باشید.
خانم باردار به طور معمول در سه ماهه اول بین یک و نیم تا دو کیلوگرم وزن اضافه می‌کند ولی در سه ماهه دوم و سوم در هر هفته نیم کیلوگرم اضافه وزن، طبیعی است.

منبع: سایت نی نی پلاس         www.niniplus.com

بیشتر بدانید:

ویار و بیزاری از غذا در دوران بارداری

افزایش وزن در بارداری

خوراکی‌های ممنوع در دوران بارداری