توده پستان در بارداری

ممکن است شما در سه ماهه دوم یا سوم بارداری قرار داشته باشید و حس کنید که یک توده در پستان شما به وجود آمده است. در اغلب موارد این توده خوش‌خیم است. در ادامه کارهایی که در صورت مشاهده توده و سفت‌شدگی در ناحیه پستان باید انجام دهید شرح داده شده است.

ممکن است شما در سه ماهه دوم یا سوم بارداری قرار داشته باشید و حس کنید که یک توده در پستان شما به وجود آمده است. در اغلب موارد این توده خوش‌خیم است. در ادامه کارهایی که در صورت مشاهده توده و سفت‌شدگی در ناحیه پستان باید انجام دهید شرح داده شده است.

با وجود آنکه وقتی فرد یک توده را در سینه خود مشاهده می‌کند اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد سرطان است و او دچار اضطراب زیادی می‌شود، اما در حالی که اغلب این چنین نیست و مساله مهمی وجود ندارد.

سرطان سینه در دوران بارداری و به خصوص برای سنین زیر 35 سال، بسیار نادر است. بسیاری از اتفاقاتی که در دوران بارداری در بدن شما رخ می‌دهد باعث می‌شود بیشتر احساس سفت‌شدن و حساس شدن در ناحیه پستان‌ها را داشته باشید. اگر در سه ماهه دوم یا سوم بارداری قرار دارید محمتل‌ترین توضیح برای این حالت، انسداد مجرای شیر در پستان‌ها است.

توده پستان چیست؟

از سه ماهه دوم بارداری به بعد، پستان‌ها برای شیردهی به نوزاد آماده می‌شود. دراین حالت، ممکن است مجرای شیر بسته شود. اما چگونه می‌توان مطمئن شد که این اتفاق افتاده است؟ اگر مجرای شیر بسته شده باشد معمولا توده‌های سفت و قرمز رنگی روی پستان‌ها به وجود می‌آید که باعث حساس شدن و درد پستان‌ها شده و بعد از چند روز از بین می‌رود. این اتفاق حتی ممکن است در زمان شیردهی هم بیفتد.

خبر خوب آن است که برآمدگی‌های ناراحت کننده موجود در پستان‌ها، نشانه آن است که بدن برای شیردهی به نوزاد آماده می‌شود و اگر در آینده تصمیم داشته باشید از سینه به بچه شیر بدهید احتمال ابتلای شما به سرطان سینه کاهش پیدا می‌کند.

در صورت مشاهده توده پستان، چه کاری باید انجام دهید؟

برای آنکه خیلی سریع بتوانید درد را کاش دهید از کمپرس گرم روی ناحیه توده شده استفاده کنید. وقتی که دوش می‌گیرید روی ناحیه سفت شده آب گرم بگیرید. توصیه می‌شود سینه را ماساژ بدهید تا به مرور توده کوچکتر شده و تجمع شیر در مجرای شیر کاهش پیدا کند. بعضی از متخصصان معتقدند در این شرایط نباید از سوتین‌های داخل سیمی و سوتین‌های خیلی تنگ و سفت، استفاده کنید. اگر با گذشت چند روز، توده پستان بر طرف نشد با پزشک خود مشورت نمایید.

چطور می‌توان مطمئن شد توده پستان خوش خیم است و سرطانی نیست؟

معمولا وقتی که توده‌های سرطانی پستان، ظاهر می‌شوند قرمز نیستند و درد هم ندارند. ضمنا توده‌های سرطانی با ماساژ و آب  گرم از بین نمی‌روند. با این حال، تشخیص یک توده خوش خیم از توده سرطانی حتی برای پزشکان مشکل است. به دلیل اینکه احتمال ضعیفی برای سرطان سینه وجود دارد هر مورد مشکوکی که مشاهده می‌کنید حتما با پزشک خود مشورت نمایید. نباید این کار را به بعد از زایمان موکول نمایید. درست است که در حال حاضر انجام تست سرطان به دلیل سفت شدن و حساس شدن سینه‌ها برای شما مشکل است اما هر چه زودتر انجام شود تشخیص آن آسان‌تر خواهد بود.

بیشتر بدانید:

حساس شدن و درد سینه ها در بارداری

ماساژ بارداری