سرطان سینه

سن مهمترین عامل تعیین کننده در سرطان سینه است. هر چه فرد مسن‌تر باشد احتمال ابتلای او به سرطان سینه بیشتر می‌شود. سن یک عامل تعیین کننده است چون هر چه سن ما بیشتر باشد سلول‌های بدن تغییرات غیر عادی را می‌پذیرند که باعث جهش می‌شود. در این مطلب در مورد ارتباط سن با سرطان سینه به همراه سایر عوامل صحبت می‌شود. با تغییر این عوامل می‌توانید احتمال سرطان سینه را کم کنید.

سن مهمترین عامل تعیین کننده در سرطان سینه است. هر چه فرد مسن‌تر باشد احتمال ابتلای او به سرطان سینه بیشتر می‌شود. معمولا فرد از 50 سالگی به بعد دچار سرطان سینه می‌گردد.

سن یک عامل تعیین کننده است چون هر چه سن ما بیشتر باشد سلول‌های بدن تغییرات غیر عادی را می‌پذیرند که باعث جهش می‌شود. در این مطلب در مورد ارتباط سن با سرطان سینه به همراه سایر عوامل صحبت می‌شود. با تغییر این عوامل می‌توانید احتمال سرطان سینه را کم کنید.

میزان شیوع سرطان سینه با افزایش سن چگونه تغییر می‌کند؟

ابتلا به سرطان سینه در سن زیر 40 سال کم است. احتمال ابتلا در دهه‌های مختلف زندگی تغییر می‌کند.

موسسه ملی سران آمریکا برآورد کرده حدود 12.9 زنان آمریکایی در یک نقطه مشخص از زندگی مبتلا به سرطان سینه می‌شوند. یک هشتم زنان آمریکایی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. احتمال ابتلای مردان به سرطان سینه در ایالات متحده خیلی کم و حدود 0.13 درصد است.

سن متوسط تشخیص سرطان سینه در آمریکا 63 سال است که مطابق نژاد و قومیت تغییر می‌کند. این شاخص برای مردان در ایالات متحده 68 سال است.

خطر سرطان سینه مطابق سن

خطر سرطان سینه در زنان بر طبق سن به شرح زیر است:

30 سال. 0.49 درصد

40 سال. 1.55 درصد

50سال. 2.4 درصد

60سال. 3.54 درصد

70 سال. 4.09 درصد

حدود 5 درصد موارد ابتلا به سرطان سینه در زنان زیر 40 سال مشاهده می‌شود. برای این افراد تشخیص سرطان سینه مشکلتر است چون بافت پستان در اینها متراکم‌تر از زنان دیگر است. زنان جوان و پزشکان برآمدگی سینه را به دلیل خطر پایین آن معمولا نادیده می‌گیرند.

علائم سرطان سینه در دختران و زنان

سرطان سینه در زنان جوان تهاجمی‌تر و احتمال درمان هم پایین‌تر است. احتمال جهش ژنتیک در زنان زیر 40 سال که مبتلا به سرطان سینه می‌شوند بیشتر است. غربالگری برای جهش ژنتیک در ژن‌های BRCA در سن 25 سالگی شروع می‌شود.

سایر علائمی که زنان جوان باید بدانند عبارتند از:

  • برآمدگی روی سینه
  • ترشحات از نوک سینه
  • درد فوکال یا موضعی پستان
  • تغییرات پوستی روی سینه
  • ماموگرافی پستان در سن 40 تا 50 سال بر مبنای عوامل خطرزای فردی مورد توصیه پزشکان است.

عوامل خطرزای سرطان سینه

عوامل خطرزای هر فردی منحصر بفرد است که به دو نوع قابل تغییر و غیر قابل تغییر تقسیم می‌شود:

عواملی که می‌توانید تغییر دهید

خوشبختانه تعدادی از ریسک فاتورهای سرطان سینه تحت کنترل خودتان است که عبارتند از:

کم تحرکی

خطر سران سینه برای زنانی که از نظر فیزیکی فعال نیستند بیشتر است.

چاقی

زنان با وزن بالا یا چاق بیشتر در معرض سرطان سینه قرار دارند. در بدن زنان با وزن بالا و چاق، میزان استروژن بیشتری وجود دارد. با وجود آنکه تخمدان‌ها در زمان یائسگی تولید استروژن را متوقف می‌کنند این هورمون هنوز هم در بافت چربی ذخیره و تولید می‌شود. استروژن باعث می‌شود نوع‌های خاصی از سرطان سینه رشد کرده و منتشر شود. با مشورت پزشک برنامه تنظیم وزن خود را مشخص کنید.

درمان جایگزینی هورمون

زنان یائسه‌ای که مدت 5 سال یا بیشتر هورمون‌هایی مثل استروژن و پروژسترون دریافت کرده‌اند بیشتر در خطر سرطان سینه قرار دارند. همچنین احتمال سرطان سینه برای زنانی که داروهای جلوگیری خوراکی مصرف می‌کنند بیشتر است.

مصرف الکل

خطر سرطان سینه با میزان مصرف الکل افزایش می‌یابد.

عواملی که نمی‌توانید تغییر دهید

جهش ژنتیک

تغییرات ژنتیک ارثی یا غیر ارثی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. دو ژن که بر سرطان سینه تاثیر دارند عبارتند از BRCA1 وBRCA2 . جهش این دو ژن همچنین خطر سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد. تا 10 درصد سرطان‌های سینه توسط جهش ژنهای موروثی BRCA1 و BRCA2 ایجاد می‌شود. اگر سرطان سینه در خانواده شما وجود دارد باید به مشاور ژنتیک مراجعه نمایید.

سابقه باروری

قرار داشتن طولانی مدت در معرض هورمون‌های باروری خطر سرطان سینه را افزایش می‌دهد. به همین علت است که زنانی که سیکل قاعدگی زودرس را قبل از 12 سالگی تجربه می‌کنند و زنانی که یائسگی دیررس بعد از 55 سال را دارند در خطر بیشتری قرار دارند.

بافت ضخیم پستان

پستان متراکم بیشتر دارای بافت همبند است تا بافت چربی. بافت متراکم داشتن تصویر تومورها در ماموگرافی را مشکل می‌سازد.

سابقه بیماری پستان

زنانی که سابقه بیماری‌های سرطان و غیر سرطانی سینه مثل سرطان آتیپیک هایپر پلازی (atypical hyperplasia) و لوبولار درجا (lobular carcinoma in situ) را دارند خطر سرطان سینه برای آنها بیشتر است.

سابقه خانوادگی

سابقه خانوادگی سرطان تخمدان با سرطان سینه ارتباط دارد.

سابقه پرتو درمانی

احتمال سرطان سینه برای زنانی که قبل از 30 سالگی در معرض پرتو درمانی قرار گرفته‌اند بیشتر است.

قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول

زنانی که این دارو را در بارداری برای جلوگیری از سقط دریافت می‌کنند یا زنانی که مادر آنها هم از این دارو استفاده کرده باشد بیشتر در خطر سرطان سینه قرار دارند. این دارو از 1940 تا 1971 مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بیشتر بدانید:

علائم سرطان واژن چیست و آیا سرطان واژن کشنده است؟

تیره شدن نوک سینه در بارداری و شیردهی درمان دارد؟