پسته در بارداری

وقتی که خبر بارداری شما در میان دوستان و بستگان پخش می‌شود موجی از شادی همه را فرا می‌گیرد. در کنار این حس خوب، باید و نبایدهایی هم وجود دارد….

وقتی که خبر بارداری شما در میان دوستان و بستگان پخش می‌شود موجی از شادی همه را فرا می‌گیرد. در کنار این حس خوب، باید و نبایدهایی هم وجود دارد. مثلا بعضی از خوراکی‌ها ممنوع و بعضی دیگر ضروری می‌شوند که میوه‌های خشک و خشکبار احتمالا در بالای لیست ضروری‌ها قرار دارند.

پسته به عنوان یک خوراکی با خواص زیاد برای زنان باردار کاملا شناخته شده است. در این مطلب قصد داریم در مورد خواص پسته در بارداری برای شما صحبت کنیم.

پسته یکی از خشکبار لذیذ است که فواید زیادی برای مادر و جنین دارد. این میوه در درختان کوچک مناطق استوایی و نیمه استوایی آسیا، آفریقا و آمریکا می‌روید. این خوراکی را به شکل‌های مختلف خام و پخته و در سالاد می‌توانید میل کنید. اما بهتر است قبل از اضافه کردن آن به رژیم غذایی بارداری در مورد فواید، عوارض جانبی، ارزش غذایی و روش مناسب مصرف آن بدانید.

خوردن پسته در بارداری بی خطر است؟

مصرف باندازه پسته در بارداری کاملا بی خطر است. این میوه واقعا برای شما مفید است. پسته منبع غنی آهن، پروتئین، فیبر، پتاسیم، فولات و کلسیم است که برای رشد جنین اهمیت حیاتی دارند. مثل خوراکی‌های دیگر، بهترین کار خوردن متعادل و باندازه است و مصرف بیش از اندازه آن عوارض جانبی دارد.

ارزش غذایی پسته

پسته ارزش غذایی بالا و خواصی دارد که برای رشد جنین ضروری هستند. این میوه دارای انرژی زیاد و کالری کم بوده که برای زنان باردار ایده‌آل است چون با آن می‌توانید افزایش وزن خود را در بارداری مدیریت کنید. اما باید به میزان مناسب و نوع غیر شور آنرا بخورید.

هفت فایده مهم خوردن پسته در بارداری

پسته منبع اصلی بسیاری از مواد غذایی ضروری است که جنین باید از بدن مادر دریافت کند. وقتی که فرد باردار غذاهای سالم مثل پسته می‌خورد مواد غذایی مفید از طریق بند ناف وارد بدن جنین می‌شود. یک وعده پسته کافی است تا تمام آهن، پتاسیم و فولات روزانه جنین را تامین کند.

بعضی از خواص اصلی خوردن پسته در بارداری عبارتند از:

رشد مناسب جنین

پسته دارای میزان زیادی پروتئین است که برای رشد ماهیچه و بافت جنین ضروری است. همچنین بواسطه تنظیم قند خون، وزن فرد در بارداری تحت کنترل خواهد بود.

حفظ تعادل چربی

پسته دارای اسید چرب تک غیر اشباع زیادی است که از طریق کاهش کلسترول بد و بهبود کلسترول خوب موجب حفظ تعادل چربی بدن می‌شود. پسته برای سوخت و ساز گلوکز و حفظ سطح چربی مناسب است.

تقویت دستگاه ایمنی

در رژیم غذایی شما در بارداری حتما باید خوراکی‌هایی باشد که باعث تقویت دستگاه ایمنی می‌شوند. پسته سرشار از آنتی اکسیدان مثا کاروتن، مواد پلی فنولیک، ویتامین آ و ویتامین ای است که باعث تقویت ایمنی می‌شوند.

کنترل فشار خون

مصرف متعادل پسته در بارداری به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. همچنین برای عملکرد لایه درون رگی مفید بوده و خطر بیماری‌های قلبی-عروقی را کم می‌کند.

جلوگیری از کم خونی

کم خونی در بارداری خیلی شایع است. بدن در بارداری نسبت به قبل خون بیشتری نیاز دارد. پسته به دلیل غنای آهن و سایر مواد ضروری، در تشکیل سلول‌های قرمز خون و در نتیجه جلوگیری از کم خونی خیلی مفید است.

کم کردن یبوست

پسته دارای فیبر زیادی است و به این دلیل هضم آن آسان بوده و باعث منظم شدن اجابت مزاج می‌شود. یبوست یکی از عارضه های شایع بارداری است. پسته باعث کم شدن یبوست می‌شود.

بهبود عملکرد عصب‌روانشناختی

در فاز اولیه بارداری اسید فولیک در بهبود عملکرد عصب‌روانشناختی (Neuropsychology) جنین نقش حیاتی دارد. کمبود این ماده حیاتی باعث اختلالات بارداری و نقص‌های مادرزادی جدی می‌شود. از آنجا که پسته اسید فولیک زیادی دارد مصرف آن در بارداری اهمیت است.

مضرات و عوارض جانبی مصرف پسته در بارداری

همراه با خواص بی شمار، پسته عوارض جانبی هم دارد. بنابراین قبل از اضافه کردن آن به رژیم غذایی با پزشک مشورت نمایید. لیست عوارض جانبی پسته خیلی طولانی نیست اما قبل از مصرف پسته باید آنرا بدانید. مصرف بیش از اندازه آن موجب مسائل گوارشی می‌شود. فروکتان‌های پسته ممکن است باعث اسهال، یبوست، نفخ و دل درد شود.

مثل سایر مغزها پسته دارای اسید آناکاردیک است که باعث آلرژی می‌شود. اگر به مغزهای خوراکی دیگر حساسیت دارید در مورد پسته هم باید احتیاط کنید یا کاملا آنرا کنار بگذارید.

آجیل بوداده با نمک از نوع خام آن خوشمزه‌تر است اما سدیم بیشتری دارد که باعث فشار خون می‌شود. بنابراین بهتر است پسته خام مصرف کنید.

پسته در رژیم غذایی بارداری

پسته ماده غذایی لذیذی است که به بسیاری از غذاها طعم می‌دهد. در بارداری به صورت‌های زیر می‌توانید از پسته استفاده کنید:

  • به صورت خام و به عنوان میان وعده
  • در سالاد میوه یا خوراکی‌های پختنی مثل کیک
  • به صورت پودر و لایه روی غذاها

چند پسته در روز می‌توانم بخورم؟

حدود 20 پسته در روز کافی است. مصرف بیشتر عوارض جانبی دارد.

بیشتر بدانید:

خوردن عسل در بارداری ضرر دارد؟

مصرف عدس در دوران بارداری

خوردن ماهی تیلاپیا در بارداری ممنوع است؟