آنتی بیوتیک در شیردهی

شاید بیمار شدن در دوران شیردهی از هر زمان دیگری در زندگی سخت‌تر باشد. در دوران شیردهی نگرانی سلامت فرزند کوچک خود را دارید، از خواب راحت محروم هستید و مشکلات دیگر شیردهی هم وجود دارد و حالا سیستم ایمنی شما مورد تهاجم قرار گرفته است.

شاید بیمار شدن در دوران شیردهی از هر زمان دیگری در زندگی سخت‌تر باشد. در دوران شیردهی نگرانی سلامت فرزند کوچک خود را دارید، از خواب راحت محروم هستید و مشکلات دیگر شیردهی هم وجود دارد و حالا سیستم ایمنی شما مورد تهاجم قرار گرفته است.

خوب مسلم است هر کاری انجام می‌دهید تا هر چه زودتر بتوانید بهبودی خود را بدست بیاورید. وقتی که در دوران شیردهی بدن دچار عفونت می‌شود اولین فکری که به ذهنتان می‌رسد استفاده از آنتی بیوتیک است اما آیا از آنتی بیوتیک استفاده کنید یا نه.

آنتی بیوتیک چیست؟

آنتی بیوتیک‌ها داروهایی برای مقابله با باکتری‌ها هستند. آنتی بیوتیک باکتری را می‌کشد اما نمی‌تواند ویروس را از بین ببرد و تنها در موارد عفونت حاد باکتریایی تجویز می‌شود. بعضی از آنتی بیوتیک‌ها مثل قطره چشم یا کرم‌های پوستی موضعی هستند.

وقتی که بیمار هستید بهترین راه آن است که اجازه دهید خود بدن با عفونت بجنگد. اما همیشه این کار ممکن نیست. گاهی عفونت از بین نمی‌رود و تجویز آنتی بیوتیک لازم است.

حتی زمان که احساس بهبودی می‌کنید خیلی مهم است که دوره مصرف آنتی بیوتیک را کامل کنید. با این کار از جهش باکتری و ظهور مجدد آن در حالی که نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم شده جلوگیری می‌کنید.

آیا مصرف آنتی بیوتیک در دوران شیردهی مجاز است؟

بله اگر پزشک اجازه دهد امکان مصرف آنتی بیوتیک در شیردهی وجود دارد اما تنها بعضی از انواع آن. حتما به پزشک بگویید که به بچه شیر می‌دهید تا او بتواند نوع مناسب را انتخاب کند. هرگز خودسرانه و بدون تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف نکنید.

بعضی از انواع آنتی بیوتیک در دوران شیردهی خطر کمی دارند ولی بعضی دیگر در دوران شیردهی ممنوع هستند. آنتی بیوتیک از طریق شیر مادر وارد بدن کودک شیرخوار می‌شود. اما بعضی از انواع آن در شیردهی غیر ایمن محسوب می‌شوند. اینها بر رشد استخوان و دندان اثر منفی داشته و زردی را تشدید می‌کنند.

ممکن است زمانی برسد که دچار عفونت شدید باشید و پزشک مجبور شود حتی آنتی بیوتیکی که برای کودک ضرر دارد را تجویز کند. در این حالت مزایای آنتی بیوتیک بر ضررهای آن می‌چربد.

با توجه به آنکه بدن هر فرد با دیگری متفاوت و هر شیردهی هم ویژگی‌های خودش را دارد در دوران شیردهی حتما پزشک باید در مورد مصرف آنتی بیوتیک تصمیم بگیرد.

مصرف کدام یک از انواع آنتی بیوتیک در بارداری مجاز است؟

مطابق پژوهش‌ها، مصرف انواع پنی سیلین و اریترومایسین در شیردهی مجاز است. اگر دچار عفونت شدید مثل ماستیت شوید پزشک مزایا و معایب آنتی بیوتیک را بررسی کرده و در صورت لزوم تجویز می‌کند.

چرا در زمان مصرف آنتی بیوتیک استفاده از محصولات پروبیوتیک مفید است؟

آنتی بیوتیک‌ها تمام انواع باکتری‌های مفید و مضر را از بین یبرند. بدن برای هضم غذا به باکتری مفید نیاز دارد.

نکات ایمنی در مورد مصرف آنتی بیوتیک در شیردهی

چند نکته در مورد مصرف آنتی بیوتیک در دوران شیردهی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید:

اسهال

بعضی از باکتری‌ها باعث بیماری می‌شوند ولی چند نوع باکتری وجود دارد که برای کودک مفید هستند. باکتری‌های مفیدی که در روده زندگی می‌کنند به هضم غذا کمک می‌نمایند.

با از بین رفتن باکتری‌های مفید داخل روده احتمال اسهال شدن کودک وجود دارد. مصرف محصولات پروبیوتیک یا ماست با کشت زنده به تولید باکتری‌های مفید و جلوگیری از اسهال کمک می‌کند.

مختل شدن فلور معده‌ای روده‌ای کودک

باکتری‌ها وارد شیر مادر می‌شوند و فلور معده‌ای روده‌ای را مختل می‌کنند. اینها باعث اسهال یا جوش یا برفک می‌شوند. مادر کودک باید محصولات پروبیوتیک مصرف کند اما میتوانید به کودکی که غذای جامد می‌خورد ماست با کشت زنده بدهید.

چه زمانی باید آنتی بیوتیک غیر ایمن استفاده کرد؟

گاهی درمان عفونت باید به سرعت انجام شود. اگر در خطر عفونت شدید باشید ممکن است پزشک یک آنتی بیوتیک غیر ایمن مثل تتراسیکلین تجویز کند. در این حالت باید موقتا شیردهی به کودک را متوقف کنید. از شیری که قبلا دوشیده‌اید یا شیرخشک استفاده کنید.

برای جلوگیری از کم شدن شیر و ملتهب شدن سینه‌ها باید از سینه خود شیر بدوشید اما این شیر را به کودک ندهید. به خاطر داشته باشید که با دوشیدن شیر مواد غیر ایمن شیر خارج نمی‌شود. وقتی که آنتی بیوتیک در جریان خون باشد ربطی به دوشیدن شیر ندارد و دوباره وارد شیر مادر می‌شود. تا زمانی که مصرف آنتی بیوتیک تمام می‌شود شیردهی به کودک را قطع کنید.

بیشتر بدانید:

مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری،‌ واقعا خطر دارد؟

دارو دادن به کودک