آنتی بادی شیر مادر

ایمونوگلوبین‌ها همان آنتی بادی‌ها هستند. اینها پروتئین‌هایی هستند که بعد از قرار گرفتن در معرض آنتی ژن (عوامل مضر برای بدن) توسط دستگاه ایمنی ساخته می‌شوند. ایمونوگلوبین‌ها با میکروب‌ها می‌جنگند و در خون، عرق، آب دهان و شیر مادر وجود دارند.

ایمونوگلوبین‌ها همان آنتی بادی‌ها هستند. اینها پروتئین‌هایی هستند که بعد از قرار گرفتن در معرض آنتی ژن (عوامل مضر برای بدن) توسط دستگاه ایمنی ساخته می‌شوند. ایمونوگلوبین‌ها با میکروب‌ها می‌جنگند و در خون، عرق، آب دهان و شیر مادر وجود دارند.

ایمونوگلوبین A ترشحی (IgA) در شیر مادر

ایمونوگلوبین ترشحی A یکی از پادتن‌های اصلی است که در شیر مادر وجود دارد و به عنوان مهمترین آن شناخته می‌شود. نوزادان با میزان کم ایمونوگلوبین A به دنیا می‌آیند. همزمان با رشد کودک، دستگاه ایمنی او ایمونوگلوبین A زیادتری تولید می‌کند. اما زمانی که کودک از سینه مادر شیر می‌خورد IgA بیشتری از شیر مادر دریافت می‌کند.

علت اهمیت IgA چیست؟

ایمونوگلوبین A از آن جهت مهم است که دستگاه تنفسی و مجرای گوارشی کودک را پوشانده و از ورود میکروب‌ها به بدن او و جریان خون جلوگیری می‌کند. آنتی بادیهای IgA نوزاد را از انواع بیماریهای ناشی از باکتری، ویروس، قارچ و انگل محافظت می‌نماید.

سایر انواع ایمونوگلوبین‌ها چیست؟

در کنار IgA چهار نوع دیگر ایمونوگلوبین در شیر مادر وجود دارد: IgE، IgG، IgM، IgD. کلستروم (آغوز) که اولین شیر مادر است میزان زیادی ایمونوگلوبین و به خصوص IgA دارد.

این آنتی بادی‌ها با بیماری و عفونت می‌جنگند و همچنین از کودکان در مقابل آلرژی، اگزما، خس خس سینه و به خصوص کودکانی که سابقه خانوادگی آلرژی دارند مراقبت می‌کنند.

با تغییر شیر مادر از کلستروم به شیر انتقالی (transitional milk) و سرانجام به شیر بالغ، غلظت ایمونوگلوبین تغییر می‌کند. حتی اگر یکسال یا بیشتر به کودک شیر بدهید این خصوصیات ایمنی هنوز هم در شیر مادر وجود دارد و تا زمانی که از شیر گرفته نشده از بدن او محافظت می‌کنند.

با وجود آنکه اطلاعات ما هنوز در مورد نحوه عملکرد آنتی بادی‌ها کامل نیست اما به مرور زمان چیزی بیشتری در مورد آن یاد می‌گیریم. اما یک چیز مشخص است که شیر خشک که خیلی مفید و مغذی است اما این خصوصیات شیر مادر را ندارد.

فواید ایمونوگلوبین برای کودکان نارس

دستگاه ایمنی نوزادان نارس به اندازه نوزادان فول ترم کامل نیست. نوزادان نارس بیشتر در خطر عفونت قرار دارند. به همین علت است که شیر مادر برای نوزادان نارس خیلی اهمیت دارد. آنتی بادی‌های موجود در شیر مادر به نوزادان نارس کمک می‌کند با عفونتهای باکتریایی و ویروسی بجنگند.

فواید آنتی بادی برای کودکان در محیط‌های جمعی

کودکانی که در محیط اجتماعی مثل مهد کودک یا در کنار کودکان دیگر رشد می‌کنند هم از مزایای آنتی بادیهای شیر مادر بهره می‌برند. آنتی بادیها شیر دوشیده شده می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های که ممکن است مثلا در مهد کودک انتقال یابد، جلوگیری می‌کند.

کودکانی که شیر مادر می‌خورند با احتمال کمتری به بیماریه‌ای معدوی مروی که باعث اسهال و استفراغ می‌شود، مبتلا می‌گردند. همچنین نرخ ابتلای آنها به عفونتهای تنفسی و عفونتهای گوش نسبت به کودکانی که شیر خشک می‌خورند، کمتر است.

دوشیدن شیر و ذخیره کردن آن

وقتی که شیر خود را می‌دوشید بعضی از باکتری‌ها و میکروب‌های روی پوست وارد شیر می‌شوند. عوامل ایمنی موجود در شیر دوشیده شده می‌توانن از رشد باکتری‌ها و یبمار شدن کودک جلوگیری کنند.

اگر شیر خود را می‌دوشید بهترین حالت آن است که به صورت تازه آنرا به کودک بدهید. اما این کار همیشه امکانپذیر نیست. پس بهتر است نکات زیر را برای جمع آوری و ذخیره کردن شیر رعایت کنید:

  • در صورتی که شیر مادر در یخچال نگهداری شود بسیاری از خصوصیاتش حفظ می‌شود
  • گرم کردن شیر مادر در دمای زیاد به خصوص مایکروفر که اصلا توصیه نمی‌شود باعث از بین رفتن آنتی بادی‌ها و سایر عوامل ایمنی در شیر مادر می‌شود
  • وقتی که شیر خود را فریز میکنید بعضی از خصوصیات ایمنی آن از دست می‌رود

وقتی که شما یا کودک بیمار هستید

اگر سرما بخورید یا بیماری های معمولی دیگر مبتلا شوید می‌توانید به شیردهی ادامه دهید. شیردهی در حین بیماری‌های معمولی بی خطر است.

وقتی که متوجه می‌شوید بیمار هستید احتمال زیادی وجود دارد که فرزند شما از قبل بیمار شده باشد. با ادامه دادن شیردهی آنتی بادی‌ها از بدن شما به بدن کودک منتقل شده و به کودک برای مقابله با بیماری یا جلوگیری از ابتلا کمک می‌کند.

اگر بچه بیمار باشد آنتی بادی‌های شیر به بچه کمک می‌کند با بیماری و عفونت مقابله کند. علاوه بر آن، شیر مادر مواد مغذی، مایعات و آرامش را به کودک بیمار هدیه می‌دهد.

دستگاه ایمنی و واکسیناسیون

با وجود آنکه شیر مادر دستگاه ایمنی بدن کودک را تقویت می‌کند نمی‌تواند از کودک در مقابل همه بیماری‌ها محافظت کند. مقابله با بسیاری از بیماریهای خطرناک و مهلک تنها از طریق واکسیناسیون قابل انجام است. واکسیناسیون مهم و برای کودک حیاتی است. واکسنها سالانه جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهند.