واکسیناسیون کودک

واکسیناسیون، اقدام مهمی است که هم در مورد کودکان و هم در مورد بزرگسالان باید مورد توجه قرار گیرد. با انجام واکسیناسیون شیوع بسیاری از بیماری‌ها به حداقل میزان خود رسیده و برخی از بیماری‌ها مثل فلج اطفال در ایران و برخی دیگر مثل آبله در جهان ریشه کن شده است. خوشبختانه خدمات واکسیناسیون در کشور ما در اغلب موارد رایگان و در دسترس عموم است.

واکسیناسیون، اقدام مهمی است که هم در مورد کودکان و هم در مورد بزرگسالان باید مورد توجه قرار گیرد. با انجام واکسیناسیون شیوع بسیاری از بیماری‌ها مثل دیفتری و کزاز به حداقل میزان خود رسیده و برخی از بیماری‌ها مثل فلج اطفال در ایران و برخی دیگر مثل آبله در جهان ریشه کن شده است. خوشبختانه خدمات واکسیناسیون در کشور ما در اغلب موارد رایگان است و در دسترس عموم مردم قرار دارد.

 

زمان‌بندی واکسیناسیون

والدین تمام کودکان، کارت مراقبت کودک را در بدو تولد از محل تولد نوزاد دریافت می‌کنند. در این کارت علاوه بر اطلاعات مربوط به منحنی رشد، جدول زمانی واکسیناسیون نوزاد نیز مشخص شده است. والدین می‌بایست کودکان خود را مطابق جدول راهنمای زیر در برابر بیماری‌های سل، فلج اطفال، هپاتیت ب، دیفتری، کزار، سیاه سرفه و سرخک واکسینه کنند. با وجود اطلاع‌رسانی زیاد در خصوص واکسیناسیون کودک هنوز هم متاسفانه والدینی وجود دارند که یا کودک خود را واکسینه نمی‌کنند یا جدول زمانبندی مورد نظر را رعایت نمی‌نمایند.

اولین واکسیناسیون نوزاد در بدو تولد و در محل تولد انجام می‌شود و سایر واکسن‌ها طبق یک زمان بندی منظم ادامه پیدا می‌کند. همانگونه که می‌دانید واکسن میکرب ضعیف شده ایست که به بدن کودک وارد می‌شود تا او را در برابر بیماری‌ها مصون کند. بدن جهت مقابله با میکرب‌ها شروع به ترشح پادزهر می‌کند.

تزریق تعدادی از واکسن‌ها مثل واکسن سه گانه جهت ایجاد ایمنی لازم در چند نوبت انجام می‌شود و سپس در دوره‌های بعدی تکرار (یادآوری) می‌شود. طبیعی است که پس از واکسیناسیون، به دلیل ورود میکرب به بدن کودک واکنش‌هایی از بدن او مشاهده شود. از جمله این موارد بروز تب در کودک است. در این گونه موارد باید توصیه‌هایی که توسط متصدیان امر ارائه می‌شود اجرا گردد.

جدول راهنمای واکسیناسیون کودک

سن

نوع واکسن

سن

نوع واکسن

بدو تولد

ب.ث.ژ، فلج اطفال، هپاتیت ب

12 ماهگی

 MMR (سرخک، سرخجه، اوریون)

2 ماهگی

سه‌گانه، فلج اطفال، هپاتیت ب

18 ماهگی

سه‌گانه، فلج اطفال، MMR

4 ماهگی

سه‌گانه، فلج اطفال

6 سالگی

سه‌گانه، فلج اطفال

6 ماهگی

سه‌گانه، فلج اطفال، هپاتیت ب

 

 

چند نکته در خصوص واکسیناسیون

منظور از فلج اطفال قطره خوراکی فلج اطفال است؛
پس از آخرین نوبت واکسن سه گانه، هر 10 سال یکبار باید واکسن دوگانه ویژه بزرگسالان تزریق شود؛
همیشه قبل و بعد از واکسیناسیون با مرکز واکسیناسیون هماهنگ کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. معمولا توصیه می‌شود محل واکسن پس از واکسیناسیون نوزادان به منظور کاهش درد در روز اول کمپرس سرد و در روز دوم با حوله گرم و مرطوب کمپرس گرم بشود. درجه حرارت بدن نوزاد نیز باید مرتب توسط والدین کنترل گردد. حتما از قبل دماسنج جیوه‌ای یا دیجیتالی را از داروخانه تهیه نمایید. برای کاهش تب نوزاد اغلب قطره استامینوفن تجویز می‌شود که ممکن است مصرف آن تا 48 ساعت بعد از تلقیح واکسن ادامه پیدا کند؛
همیشه قبل از ترک مرکز بهداشت یا درمانگاه مربوطه، تاریخ واکسیناسیون بعدی را سوال کنید و در روز تعیین شده واکسیناسیون کودک را انجام دهید.

بیشتر بدانید:

هفت راه برای کاهش ترس کودک از واکسن

تب کودک، علائم و میزان جدی بودن