هفته سی و هفتم بارداری

در آخرین روزهایی که جنین در رحم مادر قرار دارد، بیشتر کرک‌های بدن او از بین رفته است. ریه‌ها حالا کامل شده‌اند اما فرایند رشد او تا پایان هفته سی و هشتم همچنان ادامه دارد. در هفته سی و هفتم، فرزند شما خود را کاملا آماده دیدار پدر و مادر کرده است. اگر تغییرات بدن خود را زیر نظر گرفته باشید می‌بینید که از این زمان به بعد سرعت تغییرات بدن شما کم می‌شود.

37 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 35 هفته پس از لقاح

در آخرین روزهایی که جنین در رحم مادر قرار دارد، بیشتر کرک‌های بدن او از بین رفته است. ریه‌ها حالا کامل شده‌اند اما فرایند رشد او تا پایان هفته سی و هشتم همچنان ادامه دارد.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 2859 گرم وزن دارد و تقریبا 48.6 سانتی‌متر قد کشیده است. به طور کلی، وزن پسرها در زمان تولد کمی بیشتر از دخترها است و این تفاوت از حالا نمایان است.

در هفته سی و هفتم، فرزند شما خود را کاملا آماده دیدار پدر و مادر کرده است. او بیش از پیش به سمت پایین و به سمت لگن حرکت کرده و آخرین مراحل افزایش وزن را تجربه می‌نماید. جنین به دلیل رشد زیاد، به سختی می‌تواند در رحم تکان بخورد اما شما هنوز تکان‌های او را حس می‌کنید.

حالا سیستم گردش خون و ایمنی بدن او برای زندگی در جهان بیرونی کاملا آماده است اما دستگاه گوارش او هنوز کامل نشده و تا چند ماه بعد از تولد نیز او نمی‌تواند خوراکی‌های جامد بخورد. اکنون جنین بیشتر از قبل در حال تمرین برای زندگی در جهان بیرون است و با وارد کردن و خارج کردن مایع آمنیوتیک تنفس را تمرین می‌کند. در هفته سی و هفتم بارداری جنین به اندازه یک خربزه زمستانی است.

تغییرات بدن مادر

حالا رحم 16 تا 20 سانتی‌متر بالای ناف قرار دارد. اگر  تغییرات بدن خود را در بارداری زیر نظر گرفته باشید می‌بینید که از این زمان به بعد سرعت تغییرات بدن شما کم می‌شود. به طور کلی، اشتهای مادرانی که پسر باردار هستند بیشتر از مادرانی است که قرار است صاحب دختر شوند.

حالا حجم مایع آمنیوتیک رو به کاهش است. با حرکت جنین به سمت لگن بیش از قبل احساس چاقی می‌کنید اما مزیتش آن است که فشار روی دیافراگم کم و تنفس برای شما آسانتر شده است. در عین حال، فشار رحم به مثانه بیشتر شده و شما را مجبور می‌کند زودتر به دستشویی بروید! مرکز ثقل بدن تغییر کرده و احساس عدم تعادل را به وجود می‌آورد.

هیچ کس نمی‌داند چه زمانی جنین تصمیم به تولد می‌گیرد اما این باعث نمی‌شود که پزشک بیکار بنشیند. او در قدم اول،‌ میزان باز شدن دهانه رحم و دیلاتاسیون را بررسی می‌کند. در حدود هفته سی و هفتم، مخاط رحم به نام پلاگین موکوسی که قبلا دهانه رحم را بسته بود به بیرون دفع می‌شود و این نشانه شروع دیلاتاسیون است. سپس پزشک ضخامت دهانه رحم را بررسی می‌نماید. اگر گردن رحم نازک شده باشد افاسمان اتفاق افتاده است.

همچنین موقعیت سرویکس، چک می‌شود. اگر سرویکس از پشت به سمت جلو حرکت کرده باشد زایمان نزدیک است. وضعیت قرارگیری بچه نسبت به لگن نیز مهم است که هر چه بچه پایین‌تر باشد زمان زایمان نزدیک‌تر است.

اگر چه این فرایند بسیار علمی به نظر می‌رسد اما در عمل چنین نیست. ممکن است این فرایند هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد یا اینکه همه چیز در عرض یک شب اتفاق بیفتد. همچنین شاید دیلاتاسیون به طور کامل انجام شده باشد اما بچه تصمیم بگیرد چند هفته دیگر نیز در رحم باقی بماند!

  تغذیه بارداری: کلسیم

کلسیم مهمترین ماده معدنی بدن انسان است که برای رشد استخوان‌ها و دندان‌های جنین ضروری است. تامین کلسیم بدن اهمیت زیادی دارد. 99 درصد این ماده در استخوان‌ها و دندان و مابقی در ماهیچه‌ها، خون و سایر بافت‌ها ذخیره می‌شود.

ضرورت مصرف. جنین در حال رشد، تمامی کلسیم مورد نیاز خود را از بدن مادر تامین می‌کند که بیشتر آن صرف رشد استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود. در صورتی که که شما به میزان لازم کلسیم دریافت نکنید بدن شما کلسیم مورد نیاز جنین را از استخوان‌ها و دندان‌های شما تامین کرده و احتمال ابتلای شما به پوکی استخوان افزایش پیدا می‌کند. اما نگران نباشید چون به سادگی می‌توانید کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. ضمن آنکه خوراکی‌های دارای کلسیم بسیار خوشمزه هستند و می‌توانید از خوردن آنها لذت ببرید!

میزان مصرف روزانه. میزان کلسیم مورد نیاز روزانه برای زنان باردار 19 سال به بالا 1000میلی گرم و کمتر از 19 سال 1300 میلی گرم است.

خوراکی‌های غنی. شیر، ماست، پنیر، آب پرتقال غنی شده، ماهی قزل آلا، ساردین و کلم بروکلی سرشار از کلسیم هستند.

  توصیه‌های هفته سی و هفتم بارداری

اغلب خانم‌های باردار در هفته‌های آخر بارداری تماس‌ها، پیامک‌ها و ایمیل‌های زیادی از دوستان و آشنایان خود دریافت می‌کنند. اگر تلفن را قطع می‌کنید یا اگر به پیامک‌ها پاسخ نمی‌دهید نباید خودتان را ملامت کنید زیرا سلامتی خود و فرزندتان از همه چیز مهم‌تر است. می‌توانید از پیغام‌گیر صوتی استفاده نمایید یا به آنها اطلاع دهید که بعدا تماس خواهید گرفت.

تنها در صد کمی از بچه‌ها در هفته چهلم بارداری متولد می‌شوند بنابراین به طور قطع نمی‌توان گفت  که سه هفته دیگر تا زایمان باقی مانده است. در عین حال، نباید اضطراب داشته باشید. بهتر است به لحظه دیدار کوچولوی خود فکر کنید.

اگر در هفته‌های آخر، فرزند شما آنچنان که فکر می‌کردید وزن نمی‌گیرد جای نگرانی نیست. وزن بعضی از بچه‌ها در ماه آخر بارداری اصلا تغییر نمی‌کند.

اگر مدت زیادی است که تکان‌ها و حرکات جنین را حس نکرده‌اید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر هنوز وضعیت بچه بریچ و سر او بالا است با همسر و پزشک خود در مورد راهکارهای پیشنهادی بحث نمایید. برای چرخاندن بچه هم راه حل‌های طبیعی و هم پزشکی وجود دارد.

در این زمان باقیمانده تا تولد فرزند، میل به تمیز کردن و پاکیزه ساختن خانه مجددا در وجود خانم‌ها بیدار می‌شود. توصیه می‌شود مراقب فرزند خود باشید و به خودتان فشار نیاورید.

ممکن است ترک‌های پوست شکم شما الان زیاد شده باشد اما این ترک‌ها مدتی بعد از زایمان خود به خود محو خواهند شد.

در این هفته‌های  باقیمانده، نوشیدن آب را فراموش نکنید. بهتر است روزانه حدود 8 لیوان آب بنوشید زیرا بدن شما عرق می‌کند و آب زیادی را از دست می‌دهد.

بیشتر بدانید:

هفته سی و هشتم بارداری

تکان‌ها و لگدزدن‌های جنین در دوران بارداری

افزایش تعریق بدن در بارداری