هفته سی و هشتم بارداری

در این هفته جنین روزانه در حدود 30 گرم وزن می‌گیرد و آماده تولد می‌شود. اگر جنین اکنون متولد شود هنوز مقدار کمی کرک جنینی و ورنیکس کازئوزا بر بدن دارد. احتمالا از بارداری شما بیشتر از دو هفته باقی نمانده است. در این هفته، از سینه اغلب خانم‌های شیر آغوز (کلستروم) ترشح می‌شود. کلستروم ماده‌ای زردرنگ و رقیق است که قبل از شیر مادر ظاهر می‌شود.

38 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 36 هفته پس از لقاح

در این هفته جنین روزانه در حدود 30  گرم وزن می‌گیرد و آماده تولد می‌شود. اگر جنین اکنون متولد شود هنوز مقدار کمی کرک جنینی و  ورنیکس کازئوزا بر بدن دارد.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 3083 گرم وزن دارد و تقریبا 49.8 سانتی‌متر قد کشیده است. در هفته سی و هشتم بارداری، تقریبا تمامی اعضای بدن او کامل شده‌اند. اما جنین به افزایش وزن خود ادامه داده و مغز او در حال رشد است. همچنین دستگاه ایمنی او هنوز در حال تکامل است اما پس از تولد، از شیر مادر برای تامین آنتی‌بادی‌های لازم کمک می‌گیرد.

کرک جنینی و ورنیکس کازئوزا همچنان در حال جدا شدن از بدن بوده و داخل مایع آمنیوتیک می‌ریزد. در روده‌های جنین مقدار زیادی مامیزه (مکونیوم) جمع شده است. حالا دور سر جنین و شکم او به یک اندازه هستند. ناخن‌های بچه به نوک انگشتان رسیده است. اگر چشم او قهوه‌ای باشد با احتمال زیادی، بعد از تولد رنگ آن تغییر نخواهد کرد. در هفته سی و هشتم بارداری جنین به اندازه ریواس است.

تغییرات بدن مادر

تغییرات بدن مادر

به احتمال زیاد، از بارداری شما فقط دو هفته باقی مانده است. در این هفته، از سینه اغلب خانم‌های شیر آغوز (کلستروم) ترشح می‌شود. کلستروم ماده‌ای زردرنگ و رقیق است که قبل از شیر مادر مشاهده می‌گردد. این ماده سرشار از آنتی‌بادی است و نسبت به شیر مادر پروتئین بیشتر و چربی و قند کمتری دارد که این باعث هضم بهتر آن می‌شود.

شاید حالا  کمر درد و انقباض داشته باشید. به خاطر داشته باشید که انقباضات کاذب زایمان، نامنظم و خیلی دردناک هستند. این انقباضات در نقاط مختلفی از بدن از جمله کمر و لگن حس می‌شوند. اما انقباضات واقعی زایمان، در بالای رحم حس شده و س‍پس در سرتاسر رحم پشت و لگن حس می‌شوند. در هفته سی و هشتم، داشتن کمی اضطراب طبیعی است. بهتر است در این روزهای باقیمانده، به خوبی استراحت کرده و منتظر علائم زایمان بمانید.

تغذیه بارداری

تغذیه بارداری: اسیدهای چرب امگا 6

اسیدهای چرب امگا 6، در هفته سی و هشتم بارداری ضروری هستند. بدن نمی‌تواند این ماده را تولید کند و فقط باید از طریق مواد غذایی آنرا دریافت نماید.

ضرورت مصرف. امگا 6 همراه با امگا 3، نقش مهمی در رشد و عملکرد مغز جنین دارد. این ماده برای رشد پوست، مو و استخوان و نیز عملکرد مناسب دستگاه تناسلی و سطح سوخت و ساز بدن لازم است.

میزان مصرف روزانه. میزان اسید چرب امگا 6 مورد نیاز روزانه 13 گرم است.

خوراکی‌های غنی. روغن‌های گیاهی، گردو، کنجد و کدو تنبل سرشار از امگا 6 هستند.

توصیه های مهم

توصیه‌های هفته سی و هشتم بارداری

معمولا زایمان بین هفته 38 تا 42 بارداری انجام می‌شود. اگر زایمان شما تا هفته 41 انجام نشد باید کاملا تحت نظر پزشک باشید.
بعد از زایمان، افراد زیادی تمایل دارند برای ملاقات شما بیایند اما با توجه به شرایطی که دارید شاید ملاقات آنها برای شما در هفته‌های اول پس از زایمان عذاب‌آور باشد. بهتر است با همسر و خانواده خود در این خصوص هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.
توصیه می‌شود مثل قبل، وعده‌های غذایی شما مختصر اما تعداد آنها زیاد باشد. اگر احساس می‌کنید انقباضات واقعی زایمان به سراغ شما آمده حتما مقداری غذا بخورید. کالری غذا به شما در زمان زایمان کمک می‌کند.
اگر کلستروم از سینه های شما ترشح می‌شود، حتما از سوتین‌های شیردهی استفاده کنید.
اگر هنوز ساک بیمارستان را آماده نکرده‌اید، هر چه زودتر دست به کار شوید. شماره‌های ضروری را نیز در دسترس خود و همسرتان قرار دهید.
یکی از علائم بارداری در هفته سی و هشتم، ورم شدن پاها است. اما اگر دست‌ها، پاها، قوزک پا یا صورت شما ناگهان متورم شده، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. اینها ممکن است نشانه مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی باشد.
ممکن است در این هفته نشت کیسه آب آغاز شود. به خاطر داشته باشید که نشت کیسه آب معمولا به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد و به شما اجازه می‌دهد خود را به بیمارستان برسانید. در صورت مشاهده نشت، در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بدانید: