هفته سی و پنجم بارداری

در این زمان، جنین بیشترِ رحم را اشغال کرده و فضای کمی در اختیار دارد. او در هفته‌های باقیمانده همچنان به افزایش وزن خود ادامه می‌دهد. کلیه‌های او  کامل شده و کبد می‌تواند فعالیت خود را انجام دهد. اگر احساس تنگی نفس می‌کنید دلیل‌اش احتمالا آن است که رحم به قفسه سینه فشار وارد می‌آورد.  خوشبختانه با پایین‌رفتن جنین تنفس برای شما آسان‌تر خواهد شد.

35 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 33 هفته پس از لقاح

در این زمان، جنین بیشترِ فضای رحم را اشغال کرده و فضای کمی برای تحرک در اختیار دارد. او در هفته‌های باقیمانده همچنان به افزایش وزن خود ادامه می‌دهد.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 2383 گرم وزن دارد و تقریبا 46.2 سانتی‌متر قد کشیده است. چربی که زیر پوست او جمع شده ظاهر دست‌ها و پاها را گوشتالودتر از قبل می‌سازد. پوست او اکنون خیلی صاف است. چربی بدن که تا سه ماهه اول بارداری تنها 2 درصد از وزن بدن را تشکیل می‌داد حالا به 15 درصد وزن بدن رسیده و تا زمان زایمان به 30 درصد خواهد رسید.

جمجمه جنین هنوز نرم است. این امر باعث می‌شود در زمان تولد راحت‌تر بتواند از مجرای زایمانی عبور نماید. درست است که او در هفته‌های آخر بارداری آرام به نظر می‌رسد اما این واقعا به دلیل آرام‌تر شدن او نیست بلکه به دلیل آن است که فضای کمتری برای تحرک در اختیار دارد. زمانی که جنین بزرگتر می‌شود حرکات و تکان‌های او به نحو متفاوتی احساس می‌شود. او دیگر نمی‌تواند مثل قبل پشتک بزند.

کلیه‌های او حالا کامل شده و کبد می‌تواند فعالیت خود را انجام دهد اما سیستم عصبی و سیستم ایمنی جنین همچنان در حال تکامل است. اگر در هفته سی و پنجم بارداری به عکس جنین نگاه کنید می‌بینید که ناخن‌های دست و پای او اکنون کاملا بلند شده است. شنوایی جنین به طرزی شگفت‌آوری تکامل یافته و او می‌تواند صدای شما را به خوبی بشنود.

بسیار خوب است که در این هفته‌های باقیمانده با او صحبت کنید و آواز بخوانید. بچه‌ها فرکانس‌های بالاتر را بهتر می‌شنوند بنابراین صدای خانم‌ها را بهتر حس می‌کنند. ریه‌های کوچک او اکنون تقریبا کامل شده به صورتی که در لحظه تولد می تواند بدون کمک تنفس نماید. اگر بچه اکنون به دنیا بیاید حدود 99 درصد شانس زنده ماندن دارد. در هفته سی و پنجم بارداری جنین به اندازه یک هانیدو است.

تغییرات بدن مادر

رحم شما حالا حدود 15 سانتی متر بالای ناف قرار دارد. اگر احساس تنگی نفس می‌کنید دلیل‌اش احتمالا آن است که رحم به قفسه سینه فشار وارد می‌آورد. اما خوشبختانه با پایین‌رفتن جنین فشار او به دیافراگم کمتر و تنفس برای شما آسان‌تر خواهد شد. تکرر ادرار که در سه ماهه اول بارداری به دلیل تغییرات هورمونی رخ می‌داد حالا به دلیل فشار جنین به مثانه به وجود می‌آید.

با وجود آنکه جابجایی جنین به سمت پایین، تنفس را برای شما آسان‌تر می‌سازد به دلیل رو به پایین بودن احتمالی سر جنین فشار آن به مثانه بیشتر می‌شود. درست است که اکنون فشار زیادی روی بدن خود داشته و احساس خستگی می‌کنید اما به خاطر داشته باشید هر یک روز که جنین بیشتر در بدن شما باقی بماند بعد از تولد، غذا خوردن و استراحت او بهتر خواهد بود.

از این هفته به بعد، معمولا پزشکان توصیه می‌کنند هر هفته با آنها ملاقات داشته باشید. پزشک اکنون سرویکس شما را معاینه می‌کند تا علائم کم شدن ضخامت و بازشدن دهانه رحم (دیلاتاسیون) و نیز وضعیت جنین را در رحم بررسی نماید. اگر قطر دهانه رحم به 10 سانتی متر رسیده باشد دیلاتاسیون به طور کامل انجام شده و زایمان به زودی آغاز خواهد شد.

  تغذیه بارداری: مولیبدن

مولیبدن در طول دوران بارداری به خصوص در هفته سی و پنجم بارداری اهمیت زیادی دارد اما میزان مورد نیاز بدن شما کم است. این ماده در چندین بافت بدن پیدا می‌شود و برای از بین بردن سموم بدن ضروری است.

ضرورت مصرف. همانطور که گفته شد مولیبدن مواد سمی بدن را از بین می‌برد. زنان باردار و شیرده نباید بیش از میزانی که در رژیم غذاییشان وجود دارد مولیبدن دریافت نمایند.

میزان مصرف روزانه. میزان مورد نیاز روزانه 50 میکروگرم در روز است.

خوراکی‌های غنی. عدس، نخود خشک،‌ لوبیا، جو و جو دوسر دارای مولیبدن هستند.

  توصیه‌های هفته سی و پنجم بارداری

  • بهتر است مجددا کیف و وسایل مورد نیاز زایمان در بیمارستان را بررسی نمایید که چیزی از قلم نیفتاده باشد. تمام چیزهای ضروری باید در دسترس باشند. در خصوص وسائل جایگزین نیز فکر نمایید.
  • بهتر است در این هفته‌های باقیمانده، با کسانی که قرار است در زمان زایمان در بیمارستان در کنار شما باشند، هماهنگ نمایید.
  • از همین حالا برای هفته‌های اول بعد از زایمان غذا تهیه نموده و در فریزر نگهداری نمایید. اگر انجام این کار برای شما سخت است حتما از بستگان یا دوستان خود کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که در هفته‌های اول بعد از تولد تهیه غذا برای شما و همسرتان بسیار مشکل است.
  • اکنون به دلیل افزایش وزن، احساس ناراحتی می‌کنید. اگر هنوز در محل کار حاضر می‌شوید هر چند دقیقه یکبار کمی قدم بزنید.

بیشتر بدانید:

هفته سی و ششم بارداری

ساک بیمارستان مادر و نوزاد

تنگی نفس در بارداری