هفته سی و ششم بارداری

به ماه آخر بارداری خوش آمدید. نی نی تالار به شما تبریک می‌گوید! هر لحظه ممکن است جنین وارد مجرای زایمانی شود. او اکنون کاملا شبیه یک نوزاد شده اما تا لحظه تولد به افزایش وزن خود ادامه می‌دهد. حالا هم کرک جنینی و هم پوشش ورنیکس کازئوزا در حال ناپدید شدن هستند. اگر بچه شما در این سن به دنیا بیاید هنوز نارس است اما با کمی مراقبت مشکل برطرف می‌شود.

36 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 34 هفته پس از لقاح

تقریبا چهار هفته تا تولد نوزاد باقیمانده و او هر لحظه ممکن است وارد مجرای زایمانی شود. جنین اکنون کاملا شبیه یک نوزاد است هر چند که تا لحظه تولد به افزایش وزن خود ادامه می‌دهد.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 2622 گرم وزن دارد و تقریبا 47.4 سانتی‌متر قد کشیده است. جنین به حرکت رو به پایین خود به سمت لگن خاصره برای تولد ادامه می‌دهد. اگر بچه شما در این سن به دنیا بیاید هنوز نارس است اما با کمی مراقبت مشکل برطرف می‌شود.

حالا هم کرک جنینی و هم پوشش ورنیکس کازئوزا در حال ناپدید شدن هستند. جالب است بدانید که جنین مایع آمنیوتیک، کرک و ورنیکس کازئورا که در اطرافش وجود دارد را قورت می‌دهد. اینها با هم مکونیوم سیاهرنگ را تشکیل می‌دهد که اولین دفع او بعد از تولد خواهد بود.

حالا لثه‌های او سخت شده اما جمجمه‌اش همچنان نرم است تا بتواند به راحتی از مجرای زایمانی عبور کند. علاوه بر جمجمه، سایر استخوان‌ها و غضروف‌های بدن او نیز نرم هستند. او تقریبا برای زندگی خارج از رحم آماده شده و مرتبا تمرین مکیدن را برای اولین غذا خوردن پس از تولد انجام می‌دهد. با این وجود، سیستم گوارشی جنین هنوز کامل نشده و بعد از تولد نیز مدتی زمان می‌برد تا کاملا رشد کند.

اکنون حدود 15 درصد وزن بدن او از چربی تشکیل شده که تا زمان تولد به 30 درصد افزایش می‌یابد. در هفته سی و ششم بارداری جنین به اندازه یک سوئیس چارد است.

تغییرات بدن مادر

به ماه آخر بارداری یعنی ماه نهم خوش آمدید. نی نی تالار به شما تبریک می‌گوید! شما باید در هفته‌های باقیمانده تا زایمان، با پزشک خود هر هفته (نهایتا هر دو هفته یکبار) ملاقات نمایید. از آنجا که تنها 5 درصد بچه‌ها در زمان طبیعی زایمان متولد می‌شوند ممکن است قبل از هفته چهلم انقباض و درد به سراغ شما بیاید.

سر جنین در این مرحله معمولا رو به پایین بوده و او به سمت لگن حرکت کرده است. به همین علت است که دیگر مثل قبل در ناحیه شکم احساس سنگینی نمی‌کنید. خوشبختانه، به دلیل پایین رفتن جنین، سوزش سر معده کم‌تر شده است.

اگر فکر می‌کنید حرکات و تکان‌های جنین کمتر از قبل شده نگران نباشید. اکثر خانم‌های باردار در هفته سی و ششم همین احساس را دارند. در هر صورت باید بیش از 10 بار در روز حرکات او را حس کنید. ممکن است انقبضات برکستون هیکس را تجربه نمایید. اغلب خانم‌ها، به محض احساس انقباضات برکستون هیکس راهی بیمارستان می‌شوند اما وقتی به آنها گفته می‌شود که انقباضات واقعی زایمان هنوز شروع نشده، ناامیدانه به سمت خانه بر می‌گردند. مزیت این اتفاق آن است که برای یک بار هم که شده مسیر بیمارستان را بررسی می‌کنند!‌

  تغذیه بارداری: آهن

بدن شما در کل دوران بارداری به آهن نیاز دارد. آهن بخشی از پروتئین هموگلوبین است که در سلول‌های قرمز یافت می‌شود. آهن مسئول انتقال اکسیژن از ریه‌ها به بافت‌ها و برگردان دی اکسید کربن از بافت‌ها به ریه‌ها است. علاوه بر آن، آهن در رشد بدن، عملکرد سلول‌ها، و تولید هورمون‌ها و بافت‌های ارتباطی نقش دارد.

ضرورت مصرف. خیلی طبیعی است که وقتی به هفته سی و ششم بارداری می‌رسید بدن شما احساس خستگی شدیدی داشته باشد که دلیل ان افزایش نیاز بدن به آهن است. آهن همچنین نقش مهمی در تامین اکسیژن برای مادر و جنین دارد. حالا که جنین تقریبا به رشد کامل خود رسیده بیش از قبل به اکسیژن نیاز دارد.

میزان مصرف روزانه. 27 میلی گرم روزانه کافی است اما از قبل در مورد آن از پزشک خود مشورت بگیرید.

خوراکی‌های غنی. گوشت ماکیان، گوشت گوساله،‌ اسفناج و حبوبات سرشار از آهن هستند.

  توصیه‌های هفته سی و ششم بارداری

با توجه به زمان کم باقیمانده تا زایمان،‌ مطمئن شوید که ساک بیمارستان آماده است و در فریزر غذاهای نیمه‌پخته وجود دارد. عاقلانه است که تمامی شماره‌های مهم را در دسترس خود، همسر و همراهانتان قرار دهید. مطمئن شوید که شما و همراهانتان دقیقا همه کارهایی که باید انجام دهید را می‌دانند. اگر فرزند یا فرزندان دیگری نیز دارید از قبل با مدرسه و معلم آنها از قبل هماهنگ کنید. بد نیست با خانم‌هایی که اخیرا فارغ شده‌اند صحبت کنید و از آنها کمک بگیرید.

اگر چه جنین هنوز خود را به نقطه بهینه برای تولد نرسانده، شما می‌توانید با فعالیت و تحرک سبک تحت نظر پزشک به او کمک نمایید تا آماده تولد شود.

اگر نگران تکان‌های جنین هستید، کمی نوشیدنی شیرین میل نمایید. سپس به پهلو بخوابید و منتظر بمانید. بیشتر بچه‌ها در این حالت از خود واکنش نشان می‌دهند! اگر نگرانی‌تان برطرف نشد به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر شب‌ها و در زمان خواب در ناحیه سینه احساس ناراحتی می‌کنید یک راه حل مفید آن است سوتین شیردهی ببندید.

شاید برای شما مشکل باشد که یک وعده غذایی نرمال میل کنید. حجم وعد‌ه‌های غذایی خود را کم کرده و تعداد آنها را افزایش دهید. از آنجا که بدن شما به شدت در حال فعالیت است باید در حدود 2500 کالری در روز مصرف نمایید.

بیشتر بدانید:

هفته سی و هفتم بارداری

تکانها و لگدزدن‌های جنین در دوران بارداری

حساس شدن و درد سینه‌ها در بارداری

ایمنی محیط کار در زمان بارداری