پاکسازی روده در بارداری

سلامت روده نقش مهمی در سلامت کلی بدن دارد. وقتی که سموم در روده بزرگ تجمع می‌کند موجب جذب ضعیف مواد مغذی، ورم، درد معده و یبوست می‌شود. در این حالت ممکن است پزشک کولون تراپی یا سم زدایی روده را تجویز کند تا سموم بدن دفع شود. این روش درمانی به کم شدن یبوست، دفع سموم و بهبود جذب مواد غذایی کمک می‌کند.

سلامت روده نقش مهمی در سلامت کلی بدن دارد. وقتی که سموم در روده بزرگ تجمع می‌کند موجب جذب ضعیف مواد مغذی، ورم، درد معده و یبوست می‌شود. در این حالت ممکن است پزشک کولون تراپی یا سم زدایی روده را تجویز کند تا سموم بدن دفع شود. این روش درمانی به کم شدن یبوست، دفع سموم و بهبود جذب مواد غذایی کمک می‌کند.

آیا پاکسازی روده در بارداری مفید است؟

پاکسازی روده یا آبیاری روده معمولا در حالت عادی مفید است اما در بارداری مناسب نیست چون ممکن است باعث انقباضات زودرس و همچنین زایمان زودرس شود. علاوه بر آن می‌تواند در تعادل پی هاش و یون شده اختلال ایجاد کند که باعث مسائل گوارشی برای فرد باردار می‌شود. خوشبختانه برای حفظ سلامت روده در حاملگی روش‌های مناسب‌تری وجود دارد. در ادامه در مورد پاکسازی روده، عوارض جانبی آن و نکات ضروری برای حفظ سلامت روده در بارداری صحبت می‌کنیم.

پاکسازی روده چیست؟

پاکسازی روده به معنای دفع سموم با استفاده از حجم زیاد مایع است. پاکسازی روده خیلی شبیه هیدروتراپی است که با استفاده از ملین‌های خوراکی، داروهای گیاهی و پلی اتیلن گلیکول مایع انجام می‌شود. در این روش آب مخلوط با داروهای گیاهی و پلی اتیلن گلیکول از طریق مقعد وارد روده شده و از آن خارج می‌شود.

ملین‌های خوراکی برای تمیز کردن روده از طریق القای اسهال مفید هستند. پاکسازی روده آخرین راهکار درمانی برای بیماران دچار مدفوع سفت و یبوست مزمن است.

آیا پاکسازی روده در بارداری بی خطر است؟

خیر این روش اصلا مناسب بارداری نیست و بجای حل مسائل گوارشی، آنها را دوچندان می‌کند. ملین‌های خوراکی باعث بر هم خوردن تعادل یونی شده و کاتتر مورد استفاده برای دفع سموم، موجب ورم روده می‌شود.

عوارض جانبی پاکسازی روده در بارداری

همانطور که می‌دانید در بارداری مشکلاتی مثل یبوست به وفور مشاهده می‌شود. اما تمیز کردن روده در بارداری راه حل مناسبی نیست. تعدادی از عوارض جانبی پاکسازی روده در حاملگی به شرح زیر است:

  • ورم معده، کم شدن آب بدن و آسیب به جنین در حالت کم شدن زیاد آب بدن
  • آسیب‌های بالقوه به مقعد به دلیل ورود لوله کاتتر به آن
  • اختلال، ناراحتی و درد در حاملگی
  • تغییرات سطح الکترولیت بدن و افزایش خطر مشکلات کلیوی و کبدی.
  • اختلال در سلامت روده و جذب ضعیف مواد مغذی
  • انقباضات و  زایمان زودرس به دلیل استفاده از ملین‌های خوراکی و تنقیه

5 نکته برای حفظ سلامت روده در بارداری

با وجود آنکه یبوست و مشکلات گوارشی از علائم شایع بارداری هستند اما پاکسازی روده گزینه مناسبی برای حل این مشکلات در بارداری نیست. تعدادی از راه حل‌های جایگزین برای حفظ سلامت روده در بارداری به شرح زیر است:

به اندازه کافی مایعات بنوشید

در دوران بارداری آب بدن باید تامین شود تا سموم به طور خودبخود دفع گردد. هر روز حدود 8 تا 12 لیوان آب بنوشید. در این صورت مدفوع شل شده و به راحتی در مجرای گوارشی حرکت می‌کند. علاوه بر آن آب بیشتر باعث افزایش حجم خون و تعادل یون در بدن می‌شود.

در رژیم غذایی خود فیبر را در نظر بگیرید

اگر از مسائل گوارشی و یبوست در بارداری رنج می‌برید بهترین کار افزایش میزان دریافت فیبر خوراکی را افزایش دهید تا مدفوع آسان‌تر دفع شود. در رژیم غذایی خود غلات کامل، نان، میوه تازه، حبوبات و سبزیجات را قرار دهید. اینها علاوه بر آنکه مواد مغذی را برای بدن شما فراهم می‌کنند موجب هضم آسانتر غذا می‌شوند. دریافت روزانه مناسب فیبر در بارداری 25 تا 30 گرم است. فیبر به دفع مدفوع کمک می‌کند در این صورت نیازی به پاکسازی روده نخواهید داشت.

ورزش سبک انجام دهید

فعالیت بدنی در بارداری باعث می‌شود سموم بدن به صورت عرق دفع گردد. مراحل را با قدم زدن آهسته و کار در منزل آغاز کنید. ورزش کمک می‌کند جریان خون بهبود یافته و از طریق آن سموم توسط کبد از بدن دفع شود. یوگا خیلی مفید است. ورزش سبک به هضم غذا و جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.

از ملین‌های پایه فیبر استفاده کنید

اگر هنوز هم دچار مسائل گوارشی به خصوص یبوست در بارداری هستید توصیه می‌شود از ملین‌های پایه فیبر استفاده کنید. اما حتما از قبل با پزشک مشورت نمایید.

وعده غذایی کم حجم داشته باشید

در غذا خوردن زیاده‌روی نکنید. هر روز 5 وعده غذا بخورید. خوردن غذا با حجم کم و به طور منظم به دستگاه گوارش فرصت هضم می‌دهد. همچنین برای جلوگیری از یبوست بیشتر سبزیجات میل نمایید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بعد از انجام راهکارهای فوق مسائل گوارشی شما حل نشد حتما با پزشک مشورت نمایید. پزشک علت مشکل را مشخص کرده و بدون پاکسازی روده آنرا درمان می‌کند.

سوالات پرتکرار

چه کسانی باید از پاکسازی روده اجتناب کنند؟

زنان باردار نباید پاکسازی روده انجام دهند چون باعث آسیب به روده و زایمان زودرس می‌گردد.

اگر پزشک تشخیص دهد که باید پاکسازی روده انجام دهید از غذاهای فرآوری شده شیرین در جریان درمان اجتناب کنید. در حین دوره درمان پاکسازی روده مصرف الکل به کلی ممنوع است.

بیشتر بدانید:

پاکسازی روده و تنقیه در بارداری و خطر آن!

تنقیه برای جلوگیری از مدفوع هنگام زایمان طبیعی