هفته بیست و پنجم بارداری

اکنون، ساختار ستون فقرات جنین شامل 33 حلقه، 150 مفصل و 1000 رباط شروع به شکل‌گیری می‌کند. اگر بچه در این هفته به دنیا بیاید شانس زنده ماندن دارد. رنگ پوست او حالا به سمت صورتی متمایل شده است. رحم فشار زیادی به کمر وارد می‌کند و ممکن است کمردردها و پادردهای دوره‌ای ایجاد کند. برخی از خانم‌های باردار، دچار مشکلاتی از قبیل خونریزی لثه می‌شوند.

25 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 23 هفته پس از لقاح

اکنون، ساختار ستون فقرات جنین شامل 33 حلقه، 150 مفصل و 1000 رباط شروع به شکل‌گیری می‌کند. اگر فرزند شما در این هفته به دنیا بیاید شانس زنده ماندن دارد.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 660 گرم وزن دارد و تقریبا 34.6 سانتی‌متر قد کشیده است. رنگ پوست او حالا به سمت صورتی متمایل شده اما دمای مایع آمنیوتیک بالا نرفته است. مایع آمنیوتیک همیشه دمایی کنترل شده دارد تا محیطی راحت برای بچه فراهم آورد. دلیل تغییر رنگ پوست، آن است که مویرگ‌های خونی زیر پوست شکل گرفته و پر از خون شده‌اند.

کمی بعد رگ‌های خونی ریه‌ها نیز رشد می‌کند تا آنها بیش از پیش به سمت تکامل بروند و یک قدم به سمت تنفس در هوای آزاد نزدیکتر شوند! علاوه بر رشد ریه‌ها در دستگاه تنفسی، سوراخ‌های بینی نیز برای ورود هوا باز می‌شود.

ابروها، مژه‌ها و موی سر جنین کاملا شکل گرفته است. رنگ موی جنین حالا مشخص است هر چند که ممکن است بعد از تولد تغییر کند. اگر چه فرزند شما اکنون بیشتر دراز می‌کشد اما تغییرات عمده‌ای در بدن او در حال اتفاق است. بخش‌های گوش در حال تکامل است و او اکنون می‌تواند برخی از صداها از جمله صدای ضربان قلب یا صدای شما را بشنود.

اگر همسر شما نیز سر خود را به شکم شما بچسباند می‌تواند صدای قلب جنین را بشنود! اکنون الگوی خواب و بیداری جنین نسبت به قبل خیلی منظم شده است. او گاهی فعال و گاهی غیر فعال است. در هفته بیست و پنجم بارداری جنین به اندازه یک کلم روتاباگا است.

تغییرات بدن مادر

رحم شما که همواره در طول دوران بارداری در حال رشد بوده به اندازه یک توپ فوتبال شده است! رحم فشار زیادی به کمر و لگن وارد می‌کند و ممکن است کمردردها و پادردهای دوره‌ای ایجاد کند. وقتی با این علائم مواجه می‌شوید بهتر است تا می توانید استراحت کنید، وضعیت خود را تغییر دهید، حمام گرم بگیرید یا روی عضو متورم یخ بگذارید.

در این مرحله،‌ برخی از خانم‌های باردار، دچار مشکلاتی از قبیل خونریزی لثه می‌شوند. بهتر است برای چکاپ دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه نمایید. به خاطر داشته باشید که اگر از دندان خود با مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه مراقبت کنید، دندان‌های شما دوران بارداری را به خوبی پشت سر گذاشته و خراب نمی شوند. علاوه بر آزمایش دیابت بارداری که در خلال هفته 24 تا هفته 28 بارداری انجام می‌شود، پزشک، آزمایش خون نیز تجویز می‌کند. در صورتی که کم‌خونی داشته باشید مکمل‌های آهن تجویز می‌شود.

تغذیه بارداری: منگنز

منگنز در طول دوران بارداری و به خصوص در هفته بیست و پنجم بارداری اهمیت دارد. منگنز یک ماده معدنی است که بعضی از مواد غذایی را به انرژی قابل استفاده تبدیل می‌کند.

ضرورت مصرف. بدن شما سخت در تلاش است تا برای جنین استخوان و غضروف تولید کند. این ماده همچنین در سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها،‌ آمینواسیدها و کلسترول  که بدن برای رشد نیاز است نقش ایفا می‌کند. ضمنا از سلولهای تازه و جوان جنین محافظت می‌نماید.

میزان مصرف روزانه. میزان مورد نیاز روزانه منگنز 2 میلی گرم است.

خوراکی‌های غنی. اسفناج، آناناس، بادام، بادام زمینی، نان غلات کامل، هویج، کلم بروکلی، موز و کشمش سرشار از منگنز هستند.

توصیه‌های مهم در هفته بیست و پنجم بارداری

اکنون زمان مناسبی است که در مورد وضعیت شغلی خود برای زمان پس از تولد نوزاد فکر کنید. اگر می‌خواهید مرخصی بگیرید بهتر است از همین حالا با مدیر خود هماهنگ نمایید.
خرید سیسمونی و وسایل نوزاد جذابیت زیادی دارد به ویژه برای فرزند خودتان. حتما برای این موضوع برنامه‌ریزی نمایید. اگر تصمیم دارید دکوراسیون اتاق کودک را تغییر دهید نباید برای خرید وسایل دچار وسواس شوید. بهتر است زیاد سخت نگیرید و با توجه به بودجه خود خرید نمایید .
نوزاد در زمان تولد نیازهای محدودی مثل لباس، پوشک، تشک تعویض و وسایل جابجایی مثل کریر دارد. فراموش نکنید که پس از تولد نوزاد نیز زمان زیادی در اختیار دارید تا اتاق او را به بهترین وجه چیدمان کرده و متناسب با رشد او آن را تغییر دهید. بنابراین خود را برای خرید وسایل کودک بیش از حد تحت فشار قرار ندهید.
با رشد سریع رحم، فشار آن به پوست بیشتر می‌شود که نتیجه آن بروز خارش در پوست است. برای کاهش خارش پوستی، از مرطوب‌کننده‌های پوستی مناسب استفاده نمایید.
بعضی از افراد اعتقاد دارند اگر ضربان قلب جنین خیلی سریع باشد بچه دختر و در غیر اینصورت پسر است. اما این موضوع چندان پایه علمی ندارد. در عوض، چند روش موثر برای تعیین جنسیت جنین وجود دارد: سونوگرافی، آمنیوسنتز، CVS، و روش غیر تهاجمی NIFTY  یا همان DNA Cell Free.
در این روزها، راه رفتن و فعالیت کردن برای شما خیل سخت‌تر از قبل شده است. اما اگر پزشک شما را منع نکرده می‌توانید به فعالیت بدنی و ورزش خود در دوران بارداری ادامه دهید. اگر تصمیم دارید ورزش کنید چند نکته ساده را رعایت کنید: زمانی که خیلی خسته هستید یا احساس سرگیجه یا درد دارید ورزش را متوقف کنید. به پشت نخوابید و ورزش‌هایی که در آنها برخورد وجود دارد یا منجر به از دست رفتن تعادل شما می‌شود را انجام ندهید. حتما فعالیت بدنی خود را با نرمش آغاز کنید. مقدار زیادی آب بنوشید.

بیشتر بدانید:

هفته بیست و ششم بارداری

کمردرد بارداری و راههای درمان

آزمایش آمنیوسنتز

تشخیص جنسیت جنین در دوران بارداری