هفته بیست و ششم بارداری

در هفته قبل رگ‌های خونی ریه‌ها شروع به تکامل کردند، کیسه‌های هوایی در این هفته رشد می‌کنند. چشمان زیبای کوچولوی شما که تا قبل از به روی دنیا بسته بود، حالا باز شده است. اگر احساس می‌کنید رحم به طور ناگهانی سفت و بعد آرام می‌شود نگران نباشید. شما انقباضات برکستون هیکس را تجربه می‌کنید که طبیعی و شبیه دردهای پریود هستند و در زمان‌های نامنظم اتفاق می‌افتند.

26 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 24 هفته پس از لقاح

در هفته قبل رگ‌های خونی ریه‌ها شروع به تکامل کردند، کیسه‌های هوایی در این هفته رشد می‌کنند. چشمان زیبای کوچولوی شما که تا قبل از به روی دنیا بسته بود، حالا باز شده است.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 760 گرم وزن دارد و تقریبا 35.6 سانتی‌متر قد کشیده است. ریه‌ها موادی ترشح می‌کنند که پوشش داخلی کیسه‌های هوایی را پوشانده و باعث می‌شود آنها به طور طبیعی در زمان تنفس افزایش حجم داشته باشند. بچه مایع آمنیوتیک را قورت می‌دهد و این کار به رشد ریه‌ها کمک می‌کند. اکنون جنین برنامه‌ای روتین برای زندگی در رحم شما دارد. او پشتک می‌زند، جست و خیز می‌کند و بعد از آن برای تجدید قوا قدری استراحت می‌نماید.

در این مرحله از بارداری، صحبت کردن و آواز خواندن برای نوزاد بیش از هر زمانی اهمیت دارد و این هفته یک نقطه مهم تاریخی برای شنوایی و بینایی او محسوب می‌شود. سیستم شنوایی جنین که از هفته‌های قبل شروع به تکامل کرده بود حالا کاملا شکل گرفته است.

او از شنیدن صدای شما لذت می‌برد و در پاسخ به آن شروع به تکان‌خوردن می‌نماید. جنین صدای شما و همسرتان را تشخیص می‌دهد. همچنین تحت تاثیر صدای بلند مثل صدای جاروبرقی یا صدای موتور ماشین واکنش نشان می‌دهد. حساسیت گوش جنین به اصوات در عرض چند هفته آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

کوچولوی شما به زودی در رحم شما احساس جاتنگی خواهد کرد! نگران نباشید او هنوز فضای زیادی در اختیار دارد؛ فقط جای پشتک‌زدن و چرخیدن او کم شده است. اگر در این زمان به شکم خود نور بتابانید جنین احتمالا در واکنش به آن به شکم شما لگد می‌زند. هنوز مردمک چشم او رنگ اصلی خود را پیدا نکرده است. جالب است بدانید که رنگ چشم تمامی بچه‌ها در رحم آبی است اما رنگ اصلی آن چند ماه بعد از تولد مشخص خواهد شد. در هفته بیست و ششم بارداری جنین به اندازه یک کاهو است.

تغییرات بدن مادر

رحم شما اکنون حدود 6.5 سانتی‌متر بالای ناف قرار گرفته است. حالا ناف برجسته و نمایان شده است. شما تقریبا دو سوم راه بارداری را طی کرده‌اید. اگر احساس می‌کنید رحم به طور ناگهانی سفت و بعد آرام می‌شود نگران نباشید. شما انقباضات براکستون هیکس را تجربه می‌کنید که طبیعی و شبیه دردهای پریود هستند و در زمان‌های نامنظم اتفاق می‌افتند. این انقباضات رحم را برای زمان زایمان آماده می‌سازند. از این هفته به بعد متاسفانه مشکلات خواب آغاز می‌شود و ممکن است بی‌خوابی‌های بارداری به سراغ شما بیاید. فشار خون نیز  کمی افزایش می‌‌یابد اما هنوز به میزان قبل از بارداری نرسیده است.

تغذیه بارداری: سلنیوم

سلنویم یک آنتی اکسیدان ضروری برای باروری، سوخت و ساز هورمون تیروئید، سنتز DNA و جلوگیری از آسیب اکسیداتیو و عفونت است.

ضرورت مصرف. سلنیوم برای بدن شما مثل یک سپر است که با تنظیم سیستم ایمنی و تیروئید از بدن شما در مقابل بیماری، محافظت می‌کند. بعضی از مطالعات نشان می‌دهد مکمل سلنیوم در بارداری خطر اختلالات تیروئید بعد از بارداری را کاهش می‌دهد.

میزان مصرف روزانه. میزان مورد نیاز روزانه 60 میکروگرم است.

خوراکی‌های غنی. ماهی تون و ساردین، نان غلات کامل، گوشت گوساله‌ای که علف خورده، گوشت بره، مرغ و بوقلمون سرشار از سلنویم هستند.

توصیه‌های مهم در هفته بیست و ششم بارداری

با آغاز بی خوابی‌های بارداری، بهتر است زیر نظر پزشک، در طول روز کمی فعالیت بدنی داشته باشید تا خسته‌تر به رختخواب برید. سعی کنید به پهلوی چپ بخوابید. خوابیدن به پشت شما را وارد منازعه با بچه ساخته و در جریان خون اختلال ایجاد می‌کند.
توصیه می‌شود در مورد برنامه تولد نوزاد و نیز در مورد نوع زایمان با پزشک خود مشورت نمایید. اگر تاکنون در مورد این موضوع برنامه‌ریزی نکرده‌اید زمان را از دست ندهید و به دقت جوانب مساله را بررسی نمایید. نظرات خود را با همسرتان در میان بگذارید.
یکی از اولین وسائلی که برای نوزاد خود احتیاج خواهید داشت صندلی ماشین و کریر است که با آن می‌توانید نوزاد را از بیمارستان به منزل بیاورید. پس از خرید این وسائل طریقه بستن آنها با کمربند ایمنی در خودرو بررسی نمایید. اغلب فروشگاه‌ها بسته به نیاز و بودجه شما پیشنهادات مناسبی در این زمینه به شما ارائه می‌دهند.
مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی اغلب از هفته 37 به بعد نمایان می‌شود اما گاهی اوقات زودتر سراغ فرد باردار می‌آید. بهتر است علائم آن را بشناسید. اگر در چهره و اطراف چشم تورم یا پف کردگی مشاهده می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. در موارد حادتر ممکن است مشکلات بینایی مثل دوتایی یا محو دیدن اشیاء داشته باشید یا سردردهای پیوسته و شدید را تجربه نمایید.

بیشتر بدانید:

هفته بیست و هفتم بارداری

مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی