هفته شانزدهم بارداری

اگر تا حالا تکان‌های جنین را حس نکرده‌اید به دلیل آنکه استخوان‌های او در حال سفت شدن است، به زودی حرکاتش را احساس خواهید کرد. او خود را برای یک جهش رشد در هفته‌های پیش رو آماده می‌کند. در عرض چند هفته آینده، وزن او دو برابر می‌شود. با وجود آنکه برای شما سخت است که چاق شدن خود را در آینه تماشا کنید اما دلیل موجهی برای آن وجود دارد: افزایش وزن نشانه سلامت بارداری است.

16 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 14 هفته پس از لقاح

اگر تا حالا تکان‌های جنین را حس نکرده‌اید به دلیل انکه استخوان‌های او در حال سفت شدن است، به زودی حرکاتش را احساس خواهید کرد.

رشد جنین

رشد جنین

جنین حالا خود را برای یک جهش رشد در هفته‌های پیش رو آماده می‌کند. در عرض چند هفته آینده، وزن او دو برابر می‌شود. اکنون برخی از سیستم‌های پیچیده بدن کودک مثل سیستم گردش خون فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. اگر به عکس جنین در هفته 16 نگاه کنید متوجه می‌شوید که هنوز پاهای جنین بلندتر از دست‌های او هستند. او دست‌ها و پاهای خود را خیلی زیاد تکان می‌دهد زیرا فضای زیادی برای جابجایی در رحم در اختیار دارد. ممکن است با بند ناف بازی کند و حتی آن را بگیرد، انگشت شست خود را بمکد یا به ساک حاملگی لگد بزند. ناخن‌های دست و پای او اکنون در حال رشد هستند. جالب است بدانید ناخن برخی از نوزادان در زمان بدنیا آمدن بلند است و باید کوتاه شود!

ستون و فقرات و عضلات کوچک پشت جنین در حال سفت شدن هستند و او بیش از قبل سر و گردن خود را بالا نگه می‌دارد. همچنین با توجه به تقویت عضلات صورت، او می‌تواند ژست‌های مختلفی مثل اخم کردن را نشان دهد. چشمان او اکنون فعال هستند و نور را حس می‌کنند هر چند که پلک‌ها هنوز بسته هستند. شگفت‌آور است که جنین در هفته شانزدهم بارداری می‌تواند صدای شما را بشنود. در هفته شانزدهم بارداری، جنین به اندازه یک آووکادو است.

قد جنین: 11.6 سانتی متر

وزن جنین: 100 گرم

تغییرات بدن مادر

اگر وزن شما زیاد، رحم شما ضخیم یا این اولین بارداری شما است ممکن است هنوز تکان‌های بچه را حس نکرده باشید یا به طور منظم آنها را احساس نکنید. اما نگران نباشید. به زودی این اتفاق برای شما رخ می‌دهد. تکان‌های جنین معمولا بین هفته شانزدهم تا هفته بیستم بارداری حس می‌شود و اولین بار شبیه تولید حباب گاز در بدن است.

اگر هنوز برآمدگی شکم شما آشکار نشده به زودی این اتفاق می‌افتد! با وجود آنکه برای شما سخت است که چاق شدن خود را در آینه تماشا کنید اما دلیل موجهی برای آن وجود دارد: افزایش وزن نشانه سلامت بارداری است. اضافه شدن وزن به علت افزایش حجم خون در بدن، افزایش مایع آمنیوتیک، رشد جفت، جنین، سیستم پشتیبانی از جنین و بزرگ شدن سینه‌ها اتفاق می‌افتد و ممکن است باعث کمردرد شود.

از علائم دیگر این هفته، خون‌ریزی بینی است. حجم خون شما 40 تا 50 درصد افزایش یافته است. این اتفاق باعث افزایش سطح استروژن می‌شود که غشاء بینی را متورم می‌سازد. افزایش حجم خون همچنین کار قلب را برای پشتیبانی بارداری مشکل‌تر می‌سازد. نگران نباشید؛ این حالت برای یک قلب سالم چیز مهمی نیست. رباط‌های شما به انبساط خود ادامه می‌دهند و در ناحیه شکم احساس درد می‌کنید. اگر پزشک برای شما آزمایش آمنیوسنتز تجویز کرده، باید آن را بین هفته 16 تا 18 انجام دهید.

تغذیه بارداری: زینک

زینک یک ماده معدنی بسیار مفید است. این ماده به سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند. همچنین بدن برای تولید پروتئین و DNA به آن نیاز دارد.

ضرورت مصرف. زینک به رشد سلولی و ژنتیک جنین در دروان بارداری کمک می‌کند. زینک سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بیماری‌هایی مثل آنفولانزا و سایر بیماری‌ها که حتی ممکن است در دوران بارداری هم مشاهده شوند، جلوگیری می‌کند. مصرف نامناسب و کم زینک در بارداری باعث کم شدن وزن جنین در زمان تولد و مشکلاتی در جریان زایمان می‌شود.

میزان مصرف روزانه. میزان مصرف مورد نیاز روزانه این ماده 11میلی گرم است.

خوراکی‌های غنی.  گوشت گوساله،‌ ماست، لوبیا قرمز، اسفناج، بادام و بادام زمینی سرشار از زینک هستند.

توصیه‌های مهم در هفته شانزدهم بارداری

اکنون بهترین زمان برای بررسی مساله زایمان و جمع آوری اطلاعات لازم است. آیا مراکز مامایی یا بیمارستان زنان در اطراف شما وجود دارد؟ قصد دارید زایمان طبیعی، سزارین یا زایمان در آب انجام دهید؟ تجربه دوستان و آشنایان شما در خصوص بیمارستان انتخابی شما چگونه بوده است؟ بهتر است از همین حالا به این مسایل فکر نمایید.
از حدود هفته شانزدهم به بعد بسیار اهمیت دارد که به پهلو بخوابید برای این منظور بهتر است از بالش‌های بارداری استفاده نمایید.
با توجه به افزایش حجم رحم، فشار آن به رگ‌های خونی افزایش پیدا می‌کند. بهتر است زیاد در یک موقعیت قرار نگیرید و وقتی می‌نشینید پاها را کمی بالاتر قرار دهید.

بیشتر بدانید:

هفته هفدهم بارداری

زایمان در آب، مزایا و خطرات

انتخاب بیمارستان زایمان