لکوره در بارداری

لکوره (Leukorrhea) اصطلاح پزشکی برای ترشحات آبکی، شیری رنگ و با بوی ملایم و گاهی بدون بوی واژن در دوران بارداری است که بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری خود آنرا مشاهده می‌کنند. لکوره یکی از اولین علائم و نشانه های حاملگی است که در حدود هفته سیزدهم بارداری که آغاز سه ماهه دوم بارداری است مشاهده شده و انتظار می‌رود از این زمان به بعد بیشتر هم بشود.

لکوره (leukorrhea) اصطلاح پزشکی برای ترشحات آبکی، شیری رنگ و با بوی ملایم و گاهی بدون بوی واژن در دوران بارداری است که بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری خود آنرا مشاهده می‌کنند. لکوره یکی از اولین علائم و نشانه‌های حاملگی است که در حدود هفته سیزدهم بارداری که آغاز سه ماهه دوم بارداری است مشاهده شده و انتظار می‌رود از این زمان به بعد بیشتر هم بشود.

چه چیزی باعث ایجاد ترشحات واژینال (لکوره) در بارداری می‌شود؟

افزایش ترشح استروژن در بدن در دوران بارداری که باعث تشدید جریان خون به سمت لگن خاصره و تحریک غشاء موکوسی در بارداری می‌شود عامل اصلی این علامت بارداری است.

لکوره چیست؟

لکوره خیلی شبیه ترشحات واژینالی است که بین چرخه‌های قاعدگی مشاهده می‌شود اما میزان آن کمی بیشتر است. این ترشحات هر چند که برای خانم‌های باردار خیلی دلچسب نیستند اما مجرای زایمان را از عفونت حفظ کرده و تعادلی سالم از باکتری‌ها در واژن به وچود می‌آورد.

شاید ترشحات صورتی یا قهوه‌ای باشد اما تا زمانی که میزان خونریزی زیاد نباشد مشکلی وجود ندارد و لکه بینی یک علامت نرمال بارداری است که به خصوص بعد از رابطه جنسی در بارداری مشاهده می‌شود. اما اگر رنگ ترشحات متمایل به زرد، سبز، غلیظ یا پنیری و با بوی بد باشد به پزشک خود اطلاع کنید چون احتمالا دچار عفونت واژینال شده‌اید که حتما باید مداوا شود.

در صورت مشاهده ترشحات واژینال چه کاری باید انجام دهید؟

ترشحات واژینالی که در دوره 9 ماهه بارداری مشاهده می‌شود معمولا بی خطر هستند اما توصیه می‌شود برای داشتن احساسی بهتر کارهای زیر را انجام دهید:

  • اگر تمایل دارید پد محافظ لباس زیر بپوشید تا ترشحات را جذب نماید (تامپون نپوشید)؛
  • ناحیه تناسلی و اطراف واژن را تمیز و خشک نگه دارید تا از بوی بدی که همراه ترشحات واژینال است
  • جلوگیری به عمل آید؛
  • از دوش واژینال (Vaginal Douches) که در داروخانه‌ها خریداری نکنید. شستشو با دوش واژن می‌تواند
  • ترکیبات واژن را بهم زده و باعث عفونت واژینال در بارداری شود. ضمنا باعث ورود هوای بیشتر به داخل واژن می‌شود که وقتی باردار هستید خطرناک است.
  • از مواد معطر برای خوش بو کردن واژن استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد ناراحتی شده و PH دستگاه تناسلی را تغییر می‌دهد. این هم ممکن است باعث ایجاد عفونت گردد.

بیشتر بدانید:

ترشحات زرد رنگ، آبکی، بدون بو و خارش در بارداری

تفاوت خونریزی لانه گزینی با خونریزی پریود (قاعدگی)