انتقال خون به نوزاد نارس

همانطور که میدانید اهدای خون یک اقدام رایج است که در مراکز انتقال خون انجام می‌شود. هر وقت که لازم باشد خون اهدایی به فرد بیمار تزریق می‌گردد.

وقتی که این کار برای یک انسان بالغ انجام می‌شود برای اطرافیان استرس‌زا است چه برسد به آنکه این کار برای یک نوزاد و به خصوص نوزاد نارس در دستگاه NICU انجام شود.

همانطور که می‌دانید اهدای خون یک اقدام رایج است که در مراکز انتقال خون انجام می‌شود. هر وقت که لازم باشد خون اهدایی به فرد بیمار تزریق می‌گردد.

وقتی که این کار برای یک انسان بالغ انجام می‌شود برای اطرافیان استرس‌زا است چه برسد به آنکه این کار برای یک نوزاد و به خصوص نوزاد نارس در دستگاه NICU انجام شود.

علت انتقال خون به نوزاد نارس چیست؟

در اغلب موارد انتقال خون به نوزاد نارس به منظور افزایش تعداد سلول‌های قرمز خون که اکسیژن را بافت‌ها (از جمله مغز و قلب) منتقل می‌کنند انجام می‌شود. گاهی بخشهای جدا شده خون (مثل پلاکت جهت جلوگیری از خونریزی) هم می‌تواند انتقال داده شود.

انتقال خون به نوزادان نارس در NICU به علت‌های مختلفی انجام می‌شود. ممکن است علت آن جبران کم خونی باشد که خدای نکرده کودک دچار شوک نشود و خطر از دست رفتن نوزاد کم شود. معمولا انتقال خون به دلیل درمان علائم ایجاد شده از کم خونی مثل آپنه (وقفه تنفسی) یا برادیکاردی (کندی ضربان قلب) که در نوزادان نارس شایع است، انجام می‌شود.

خطرات انتقال خون به نوزاد نارس

از آنجا که خون اهدایی امروزه به دقت غربال می‌شود انتقال خون در بیشتر کشورها واقعا ایمن است. خطر انتقال ویروس اچ آی وی از طریق انتقال خون چیزی در حدود 1 در 2 میلیون نفر و خطر هپاتیت بی 1 در 170000 نفر است.

همچنین این امکان وجود دارد که می‌توانید خون را بانک خصوصی برای خود فرد یا افراد خانواده نگهداری نمایید. با این کار خطر بروز اختلالات و بیماری‌ها در نوزادان نارس کمتر می‌شود.

خطر دیگری که وجود دارد واکنش‌های بدن به خون اهدایی است هر چند که نوزادان کمتر با این مساله مواجه می‌شوند.

مزایای انتقال خون به نوزاد نارس

مشخص است که خون تزریق شده به بدن نوزاد می‌تواند او را در مقابل شوک یا عوارض دیگر حفظ کند. در ادامه به چند مورد از مزایای انتقال خون اشاره می‌کنیم:

  • ترخیص زودتر نوزاد از NICU
  • بهبود تغذیه
  • کاهش خطر وقفه تنفسی نوزاد
  • دیسترس تنفسی کمتر
  • جلوگیری از آسیب به مغز (به دلیل کمبود اکسیژن)

اهدای خون به فرزند خود

اگر شما و نوزادتان گروه خونی مشابهی دارید می‌توانید خون خود را به فرزنداتن انتقال دهید. این حالت اهدای مستقیم نام دارد. اما این اقدام محدودیت‌هایی هم دارد:

انتقال خون والدین به نوزاد نمی‌تواند در حالت اورژانسی و خیلی سریع انجام شود

مثل حالت خون اهدایی، اهدای مستقیم خون نیازمند 1 تا 2 هفته برای دریافت و آماده سازی است.

بلافاصله بعد از زایمان نمی‌توایند خون اهدا کنید

زنانی که تازه زایمان کرده اند دستکم 6 تا 8 هفته بعد از زایمان نمی‌توانند خون اهدا کنند.

وضعیت جسمی شما باید کاملا مناسب باشد

به عنوان یک قاعده سرانگشتی، اهدا کنندگان خون حداقل باید 17 سال و 50کیلوگرم وزن داشته باشند. بررسی‌های دیگری هم توسط مرکز انتقال خون انجام می‌شود تا از سلامت کامل شما اطمینان یابند.

باید هزینه اضافی بپردازید

خیلی از شرکت‌های بیمه‌ای هزینه خون اهدایی مستقیم را تقبل نمی‌کنند. در این حالت باید هزینه‌های آزمایشگاهی و سایر هزینه‌های دریافت و آماده‌سازی را بپردازید.

بیشتر بدانید:

نوزاد نارس و مراقبت‌های لازم

بانک خون بند ناف