تنفس نوزاد

اگر فکر می‌کنید الگوی تنفس نوزاد کمی نامنظم است شاید کمی حس ترس به شما دست بدهد. به خاطر داشته باشید که نوزادان الگوهای تنفسی منحصر بفرد دارند. ممکن است تنفس نوزادتان غیر عادی به نظر برسد ولی شاید واقعا نرمال باشد. در ادمه مطلب همه چیزهایی که باید در مورد تنفس نوزادتان بدانید ذکر شده است.

اگر فکر می‌کنید الگوی تنفس نوزاد کمی نامنظم است شاید کمی حس ترس به شما دست بدهد. به خاطر داشته باشید که نوزادان الگوهای تنفسی منحصر بفرد دارند. ممکن است تنفس نوزادتان غیر عادی به نظر برسد ولی شاید واقعا نرمال باشد. در ادمه مطلب همه چیزهایی که باید در مورد تنفس نوزادتان بدانید ذکر شده است.

اگر نوزاد شما با سر و صدا تنفس میکند تعجب نکنید. نوزادان تنها در چند ماه اول زندگی از بین تنفس می‌کنند که باعث میشود انواع صداها را تولید کند! از خرناس گرفته تا خس خس و سوت و غیره.

علائم مشکل تنفسی نوزاد

سرو صدا تنفس ممکن است نشانه مساله باشد و ممکن است نباشد. بهتر است به علائم دیسترس (زجر) تنفسی توجه کنید. اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید:

  • آبی شدن و کبودی سرتاسر بدن یا در نواحی‌ای که جریان خون زیادی وجود دارد مثل لب‌ها، زبان،‌ و واژن. کبودی دست و پا در نوزادان به دلیل کامل نشدن دستگاه گردش خون شابع است. اما کبودی سایر نقاط بدن باید خیلی جدی گرفته شود.
  • افزایش چشمگیر تعداد تنفس به عبارت دیگر بیش از 60 تنفس در دقیقه.
  • تلاش زیاد برای تنفس که علامت آن باز شدن زیاد پره‌های بینی و تورفتگی غیر عادی سینه.
  • عدم علاقه نوزاد به غذا
  • بهانه‌گیری زیاد نوزاد یا علاقه زیاد به خواب

علت مشکلات تنفسی نوزاد

عطسه نوزاد

وقتی که بعضی از والدین نوزاد را به خانه می‌آورند و کودک زیاد عطسه می‌کند تصور می‌کنند به حیوان خانگی آلرژی دارد. اما بعد از دور کردن حیوان خانگی باز هم اوضاع تغییر نمی‌کند.

تنفس کامل از طریق بینی به معنای آن است که تمامی ذراتی که وارد بدن می‌شوند از مجرای بینی عبور کرده‌اند. از آنجا که مجرای بینی نوزاد بسیار باریک است به منظور دفع کردن ذرات، نوزاد شروع به عطسه می‌کند.

عطسه کردن معمولا علامتی است که بدن نوزاد به طور نرمال کار می‌کند. اما وقتی که عطسه به همراه علائم دیگر مثل اسهال و استفراغ ، خس خس سینه و کولیک مشاهده می‌شود ممکن است نوزاد به شیرخشک خود آلرژی داشته باشد. در این مورد با پزشک مشورت نمایید تا او شیر خشک ضد آلرژی مناسب را پیشنهاد دهد.

تنفس دوره‌ای

وقتی که نوزاد خوابیده است می‌بینید که وارد تنفس دوره ای شده است. دراین زمان تعداد تنفس نوزاد خیلی زیاد است و با دوره‌های تنفس عمیق همراه می‌شود. وقفه هایی نیز وجود دارد که به نظر می‌رسد نوزاد در آن زمان اصلا نفس نمی‌کشد.

تنفس دوره‌ای معمولا نرمال و بخشی از فرایند رشد است.

چه زمانی باید به پزشک اطلاع دهید؟

  • اگر علائم زیر را مشاهده کردید دیگر موضوع فراتر از تنفس دوره‌ای است و باید به پزشک اطلاع دهید:
  • قطع تنفس برای بیش از 10 ثانیه
  • صدای ناله در حین تنفس
  • سرفه و خس خس مداوم
  • تنفسی که باعث می‌شود قفسه سینه جلو بیاید

اولین سرماخوردگی کاذب

اگر نوزاد اولین به ظاهر سرماخوردگی خود را خیلی زود تجربه کند، چیز عجیبی نیست. این هم به میزان کوچکی بینی و اینکه چقدر در معرض پرز، ذرات و و سایر مواد آلوده بوده و کیپ شده است. معمولا این اتفاق بیشتر از آنکه نوزاد را اذیت کند خود شما را آزار می‌دهد و نیازی هم به تمیز کردن بینی نیست.

اگر واقعا احساس می‌کنید باید به نوزادتان کمک کنید تا به راحتی تنفس نماید می‌توانید از قطره بینی نوزاد، یا اگر از پوار بینی استفاده کنید.

اگر کودک علاوه بر بینی گرفته علائم زیر را داشت احتمالا دچار اولین سرماخوردگی زندگی شده که باید به پزشک مراجعه نمایید:

  • تب
  • سرفه
  • مشکل در خوابیدن
  • کم شدن اشتها
  • افزایش زودرنجی

سکسکه نوزاد

سکسکه یکی دیگر از اتفاقات عادی زندگی نوزادان است. حتی بعضی از مادران سکسکه جنین را در رحم خود حس می‌کنند. قورت دادن هوا در حین تغذیه و تغییر ناگهانی دمای شکم از دلایل شایع سکسکه هستند. بهتر است خودتان را ناراحت نکنید سکسکه خود بخود از بین می‌رود!

گاهی سکسکه نشانه رفلاکس معده-مری است که در آن محتوای معده نوزاد به طور منظم وارد مری می‌شود.

رفلاکس معده-مری به  خصوص در نوزادان نارس شایع است و با بزرگ شدن معده آنها تشدید هم می‌شود. اگر نوزاد شما علائم رفلاکس معده-مری مداوم مثل وزن گیری نامناسب، ‌رنجش خیلی زیاد، سرفه مستمر را دارد حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بدانید:

زیاد خوابیدن نوزاد خطرناک است و علت آن چیست؟

از چند ماهگی می توانیم نوزاد را به شکم بخوابانیم؟