داشتن انقباض قاعدگی یکی از معمول ترین و آزاردهنده ترین بخش‌های پریود است. ممکن است قبل یا در حین آن زمان از ماه نمایان شوند. خیلی از خانم‌ها به صورت منظم انقباض شکمی را تجربه می‌کنند. ممکن است این دردها را در پایین شکم یا پشت حس کنید. انقباضات 1 یا 2 سال بعد از آنکه دختران پریودشان آغاز می‌شود اتفاق می‌افتد.

داشتن انقباض قاعدگی یکی از معمول ترین و آزاردهنده ترین بخش‌های پریود است. ممکن است قبل یا در حین آن زمان از ماه نمایان شوند. خیلی از خانم‌ها به صورت منظم انقباض شکمی را تجربه میکنند. ممکن است این دردها را در پایین شکم یا پشت حس کنید.

انقباضات 1 یا 2 سال بعد از آنکه دختران پریودشان آغاز می‌شود اتفاق می‌افتد. اینها ممکن است متوسط تا خیلی شدید باشند. با افزایش سن و نیز بعد از زایمان اولین بچه معمولا از شدت دردهای پریود کم می‌شود.

علائم انقباضات پریودی چیست؟

احتمالا همه این علائم را به خوبی می‌شناسید:

  • درد شکمی (گاهی شدید)؛
  • احساس فشار در ناحیه شکم؛
  • درد در کفل‌ها، پایین کمر، یا داخل ران‌ها.

اگر انقباضات شدید باشد علائم آن به صورت زیر است:

  • ناراحتی معده، گاهی با استفراغ
  • مدفوع شل.

علت انقباضات پریودی چیست؟

انقباضات پریود به دلیل انقباضات رحم، که یک ماهیچه است اتفاق می‌افتد. اگر انقباض و گرفتگی خیلی شدید باشد به رگ‌های نزدیک آن فشار وارد می‌کند. در نتیجه برای مدت کوتاهی جریان خون به رحم قطع می‌شود. فقدان اکسیژن نیز باعث درد و گرفتگی عضلات می‌گردد.

درمان انقباضات پریودی چگونه است؟

اگر درد قاعدگی شما ملایم است از مسکن مثل استامینوفن، ایبوپروفن و غیره استفاده کنید. برای تاثیر بیشتر، این داروها باید به محض شروع خونریزی یا گرفتکی عضلات مصرف شود. گرما هم به تسکین درد کمک می‌کند. یک پد گرمادهی، یا کیسه آب گرم پایین شکم قرار دهید. حمام گرم هم موثر است. همچنین باید:

  • در زمان لازم استراحت کنید؛
  • غذاهایی که دارای کافئین و نمک هستند مصرف نکنید؛
  • سیگار نکشید و الکل ننوشید؛
  • پایین کمر و شکم را ماساژ دهید.

زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند معمولا درد قاعدگی کمتری دارند. اگر این اقدامات باعث کاهش درد نشد به پزشک اطلاع دهید. او احتمالا اقدامات زیر را انجام خواهد داد:

  • ایبوپروفن (دوز بالای آن که حتما باید توسط پزشک تجویز شود)؛
  • داروهای جلوگیری خوراکی (زنانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده ‌می‌کنند، درد پریودی کمتری دارند).

دیسمنوره اولیه و ثانویه چیست؟

دیسمنوره اولیه به معنای آن است که انقباض به دلیل قاعدگی اتفاق افتاده است. دیسمنوره ثانویه به معنای آن است که مشکلی در دستگاه تناسلی شما وجود دارد که باعث گرفتگی می‌شود. چند حالت باعث آن می‌شود:

اندومتریوم

حالتی است که در آن بافتی که رحم را می‌پوشاند بیرون رحم پیدا شود.

بیماری التهابی لگن

عفونتی است که توسط باکتری‌ای ایجاد می‌شود که ابتدا در رحم تشکیل شده و سپس در تمام دستگاه تناسلی پخش می‌شود.

استنوزیس یا تنگ شدن سرویکس

بخش پایینی رحم که توسط جراحی یا فقدان استروژن بعد از یائسگی ایجاد می‌شود.

فیبروم. دیواره داخلی رحم ممکن است دچار فیبروم شده باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمایید؟

اگر درد پریود شدید یا گرفتکی عضلات پریود غیر معمول دارید یا انقباضات شما بیش از  2 تا 3 ساعت طول می‌کشد به پزشک اطلاع دهید. علت آن هر چه که باشد قابل مداوا است.

پزشک سوالاتی در مورد علائم و سیکل قاعدگی می‌پرسد. معاینه لگنی انجام خواهد شد و او با استفاده از اسپکولوم برای مشاهده درون واژن و سرویکس اقدام می‌کند. ممکن است نمونه کوچکی از مایع واژن برای تست برداشته شود. پزشک از انگشتان خود برای بررسی رحم و تخمدان‌ها و بررسی هر چیزی که غیرنرمال به نظر می‌رسد، استفاده می‌کند.

اگر به نظر می‌رسد که انقباضات به دلیل پریود نیستند ممکن است نیاز باشد تست‌های دیگری انجام شود تا درمان مناسب مشخص گردد.

بیشتر بدانید:

دلایل پریود نشدن در یک ماه و درمان آن

درمان دل درد پریودی در خانه، راه‌های آسان کاهش درد

استحمام در دوران پریودی باعث خونریزی بیشتر می‌شود؟