وقتی که مادر در دوران شیردهی نوزاد خود متوجه می‌شود باردار است، سوالات و نگرانی‌های زیادی در ذهن او شکل می‌گیرد. آیا شیردهی در بارداری ایمن است؟ اثر شیردهی بر جنین چیست؟ تاثیر شیردهی مادر باردار بر نوزاد در حال رشد چیست؟ آیا در آینده می‌توان همزمان به دو بچه شیر داد؟

وقتی که مادر در دوران شیردهی نوزاد خود متوجه می‌شود باردار است، سوالات و نگرانی‌های زیادی در ذهن او شکل می‌گیرد. آیا شیردهی در بارداری ایمن است؟ اثر شیردهی بر جنین چیست؟ تاثیر شیردهی مادر باردار بر نوزاد در حال رشد چیست؟ آیا در آینده می‌توان همزمان به دو بچه شیر داد؟

تمامی این سوالات و احساسات قابل درک هستند. با وجود آنکه پاسخ این سوال که آیا شیردهی در دوران بارداری مجاز است، هنوز روشن نیست اما وقتی مزایا و معایب شیردهی در بارداری را بدانید و متوجه شوید چقدر خود و نوزادتان برای این موضوع آمادگی دارید تصمیم‌گیری شما بهتر انجام می‌شود.

آیا شیردهی در بارداری مجاز است؟

نگرانی اصلی خیلی از خانم‌های باردار برای شیردهی آن است که شیردهی باعث انقباضات متوسط می‌شود. در یک بارداری سالم، این انقباض یک اتفاق معمولی است چون باعث زایمان زودرس نمی‌شود. دلیلش آن است که معمولا میزان اکسی توسین (هورمونی که در شیردهی آزاد شده و باعث انقباض می‌شود) آنقدر کم است که نمی‌تواند باعث زایمان زودرس شود.

این انقباضات روی جنین تاثیری ندارد و به ندرت باعث سقط جنین می‌شود. ضمنا با وجود آنکه مقداری از هورمون بارداری وارد شیر مادر می‌شود اما این هورمون تاثیر منفی روی نوزاد ندارد.

حالاتی که بهتر است نوزاد از شیر گرفته شود

با وجود آنکه شیردهی در بارداری معمولا مشکلی ندارد اما در شرایط زیر بهتر است نوزاد از شیر مادر گرفته شود:

  • اگر بارداری شما پر خطر محسوب می‌شود یا ریسک زایمان زودرس وجود دارد؛
  • اگر دو قلو یا چند قلو باردار هستید؛
  • اگر پزشک توصیه کرده در بارداری رابطه جنسی نداشته باشید؛
  • اگر خونریزی یا درد رحمی دارید.
  • اگر هر یک از شرایط بالا را داشتید بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

معیار مهم دیگر که در تصمیم‌گیری باید در نظر گرفته شود آن است که آیا نوزاد آماده از شیر گرفتن است. عواملی که در این تصمیم گیری نقش دارند شخصیت، سن و الگوی شیردهی نوزاد و پاسخ روانشناختی و فیزیکی نوزاد به بارداری است.

معمولا شیر مادر در ماه چهارم و پنجم بارداری کم می‌شود. در نتیجه تغییراتی در طعم شیر به وجود می‌آید که ممکن است به مذاق نوزاد خوش نیاید! به همین دلیل ممکن است نوزاد قبل از پیش بینی شما آماده از شیر گرفتن شود. از سوی دیگر، ممکن است کودک خیلی به شیر مادرش علاقه داشته و آماده از شیر گرفتن نباشد.

همین طور هم باید ببینید خودتان آماده از شیر گرفتن کودک هستید یا نه. شاید نگرانی شما کم شدن عاطفه شیرخوار نسبت به شما باشد. نکته مهم دیگر آن است که آیا کودک از شیر خوردن برای تغذیه یا رسیدن به آرامش استفاده می‌کند!

خیلی مهم است که سلامتی و رشد نوزادی کمتر از 6 ماه، که کاملا به شیر مادر وابسته است تحت کنترل باشد. از شیر خشک برای اطمینان از سیر شدن نوزاد استفاده کنید. کودکانی که از قبل غذاهای دیگر هم خورده‌اند ممکن است در زمان کم شدن شیر مادر به سمت سایر غذاها متمایل شوند.

چالش‌های بالقوه

با وجود آنکه شیردهی در بارداری مزایای خود را دارد ممکن است دردسرهای جدیدی برای شما ایجاد کند: مثلا بعضی حالت تهوع به دلیل کم شدن شیر یا متورم شدن نوک پستان‌ها. حدود 75 درصد مادران سینه‌های ملتهب را تجربه می‌کنند. بهتر است به دردسرهای شیردهی زیاد فکر نکنید تا آرامش شما بیشتر شود.

دغدغه دیگر مادران آن است که شیردهی در بارداری می‌تواند باعث خستگی زیاد شود. بله، خستگی بخش طبیعی هر بارداری است و به همین دلیل کاملا طبیعی است که نگران خستگی بیشتر ناشی از شیردهی باشید. اما شیردهی به خودی خود خسته کننده نیست. نشستن یا دراز کشیدن برای شیردهی، باعث استراحت مناسب‌تر مادر می‌شود.

تغذیه مناسب مادران شیرده در دوران بارداری

اگر تصمیم دارید در بارداری شیردهی را ادامه دهید تغذیه مناسب برای سلامت خودتان، جنین و نوزاد بسیار مهم است. میزان کالری مورد نیاز به سن نوزاد بستگی دارد. اگر فرزندتان در کنار شیر مادر از سایر غذاها هم تغذیه می‌کند به 500 کالری بیشتر در روز و اگر کودک زیر 6 ماه است 650 کالری بیشتر نیاز دارید.

این میزان کالری علاوه بر350 کالری اضافی است که در سه ماهه دوم بارداری نیاز دارید. اگر در سه ماهه اول هستید و به دلیل حالت تهوع غذا خوردن برای شما سخت است کالری اضافی در سه ماهه اول بارداری نیاز نیست.

وقتی که بارداری و شیردهی همزمان می‌شوند مهمترین نکاتی که می‌بایست به آنها توجه کنید روابط و احساسات هستند. شما باید نیازهای جنین، شیرخوار و خودتان را مد نظر قرار دهید. با وجود آنکه شاید بخواهید شرایط راه حل را به شما نشان دهد اما تصمیم‌گیری نهایی با شما است.

بیشتر بدانید:

بارداری شیر به شیر و برنامه‌ریزی برای فرزند دوم

بارداری دوم چه تفاوت‌هایی با بارداری اول دارد؟