اگزما در بارداری

اگزما یا درماتیت آتوپیک، یک عارضه شایع پوستی است. در حالت ملایم، پوست خشک و خارشناک است. در موارد حاد می‌تواند باعث جراحت پوستی و حتی خروج ترشح شود. خوشبختانه اگزما مسری نیست.

اگزما یا درماتیت آتوپیک، یک عارضه شایع پوستی است. در حالت ملایم، پوست خشک و خارشناک است. در موارد حاد می‌تواند باعث جراحت پوستی و حتی خروج ترشح شود. خوشبختانه اگزما مسری نیست.

علت اگزما در بارداری چیست؟

شایع‌ترین نوع آن درماتیت آتوپیکی است که غالبا موروثی بوده و در اثر آلرژن‌های محیطی که برای افراد دیگر بی‌خطر هستند ایجاد می‌شود. اگر اگزمای آتوپیک داشته باشید احتمالا خود شما و شاید فردی در خانواده‌تان از دچار آسم، تب یونجه، آلرژی و یا آلرژی‌های غذایی بوده‌اید.

سایر انواع اگزما، (مثل درماتیت تماسی) توسط قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، شوینده‌ها، قارچ و فلزات (مثلا حلقه دست خیلی اندازه) ایجاد می‌شود.

اگر اگزما داشته باشید هورمون‌های طغیانگر بارداری، شرایطتان را یا بهتر یا بدتر می‌کنند. هیچ کس هنوز نمی‌داند چرا اگزمای بعضی از زنان در بارداری بدتر و اگزمای باردارهای خوش شانس بهتر می‌شود.

درمان اگزما در بارداری چیست؟

با پزشک مشورت نمایید

بعضی از انواع استروئیدها در بارداری بی خطر هستند اما باید با دوز کم و تحت نظارت کامل پزشک مصرف شوند. در صورت موافقت پزشک، آنتی هیستامین می‌تواند به درمان بعضی از خارش‌ها کمک کند.

از عوامل تشدید کننده دوری کنید

از بعضی از عوامل تشدیدکننده مثل لباس‌های پشمی، حیوانات خانگی، آبمیوه، گیاهان و جواهرات و همچنین محصولات بهداشتی دارای الکل اجتناب کنید.

از محصولات معطر استفاده نکنید

مواد معطر می‌تواند پوست حساس شده در بارداری را، حساس‌تر نماید.

زیاد  شستشو نکنید

مدت طولانی در حمام و استخر نمانید. دست خود را به میزان لازم بشویید و زیاده‌روی نکنید.

پوست خود را مرطوب نگدارید

رطوبت پوست از خشکی و ترک جلوگیری می‌کند.

بدن خود را خنک نگهدارید

بدن نباید زیاد گرم و عرقی شود چون هر دو اگزما را تشدید می‌کنند. لباس‌های آزاد، نخی و دارای پارچه و الیاف طبیعی بپوشید. لباس پشمی یا لباس زبر نپوشید. لباس‌های همسر شما که برای شما بزرگ است گزینه مناسبی است!

از لباس‌های خود به دقت مراقبت کنید

از شوینده‌های غیر معطر و پ هاش صفر استفاده کنید و لباس‌های خود را دو بار آبکشی کنید. حتما لباس‌های نو را قبل از استفاده بشویید تا رنگ اضافی کم شود. برچسب محصول را که باعث سایش پوست می‌شود، جدا کنید.

تغییرات ناگهانی در دما و رطوبت را کنترل کنید

تغییر ناگهانی دمای بدن باعث تعریق شده و افت رطوبت می‌تواند پوست را خشک کرده و باعث داغ شدن آن شود. اتاق‌های بخار، سونا، یا یوگای بیکرام همه برای زنان باردار ممنوع هستند.

برای کم کردن خارش پوست از کمپرس سرد استفاده کنید

خارش پوست می‌تواند شرایط را بدتر کند. خارش باعث جراحت پوست و ورود باکتری و عفونت می‌شود که در بارداری خطرناک است. ناخن را کوتاه نگهدارید تا احتمال جراحت پوست در اثر خارش کم شود. اگر در خواب زیاد پوست خود را می‌خارانید، دستکش نخی بپوشید.

آرام و خونسرد باشید

استرس جزء عوامل تحریک کننده اگزما است پس از شرایطی که شما را عصبانی می‌کند دوری کنید. وقتی حس می‌کنید دارید دچار اضطراب می‌شود به کودک دوست داشتنی و خنده زیبای او فکر کنید!

جالب است بدانید نتایج مطالعات نشان می‌دهد شیردهی می‌تواند اگزما را کاهش دهد و این هم دلیل دیگری برای شیردهی از سینه مادر است.

بیشتر بدانید:

جوش (آکنه) پوستی در بارداری و درمان آن

لکه های پوستی (کلوآسما یا ملاسما) در بارداری