آزمایش cvs

آزمایش CVS یا نمونه برداری از پرزهای جفتی جنین (Chorionic Villus Sampling) یک آزمایش اولیه و دقیق در بارداری است که ممکن است به عنوان جایگزین آزمایش آمنیوسنتز انجام شود. اطلاعات موجود در این نمونه مشابه اطلاعات خود جنین است و با استفاده از آن می‌توان ناهنجاری‌های کروموزومی و نیز به طور دقیق جنسیت جنین را تعیین کرد.

آزمایش CVS یا نمونه برداری از پرزهای جفتی جنین (Chorionic Villus Sampling) یک آزمایش اولیه و دقیق در بارداری است که ممکن است به عنوان جایگزین آزمایش آمنیوسنتز انجام شود. آزمایش سی وی اس یکی از آزمایش‌های تشخیصی سه ماهه اول بارداری است که در آن نمونه کوچکی از زائده‌های انگشتی بافت جفت (کوریونیک ویلی)، برداشته می‌شود.

اطلاعات موجود در این نمونه مشابه اطلاعات خود جنین است و با استفاده از آن می‌توان ناهنجاری‌های کروموزومی و نیز به طور دقیق جنسیت جنین را تعیین کرد (اگر قصد ندارید جنسیت جنین را بدانید حتما به آزمایشگاه اطلاع دهید).

آزمایش CVS برای چه کسانی انجام می‌شود؟

تمام خانم‌های باردار می‌توانند این آزمایش را انجام دهند اما این آزمایش جزء آزمایش‌های روتین بارداری محسوب نمی‌شود. خانم‌هایی که جواب آزمایش غربالگری اول (آزمایش NT) آزمایش خون سه ماهه اول بارداری، یا آزمایش NIPT آنها نشانگر ریسک اختلالات کروموزومی جنین باشد می‌توانند برای دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر این آزمایش را انجام دهند.

همچنین خانم‌های باردار بالای 35 سال سن که ریسک داشتن فرزند با ناهنجاری‌های کروموزومی در مورد آنها بالا است ممکن است به تشخیص پزشک این آزمایش را انجام دهند. آزمایش سی وی اس برای تشخیص بیماری‌های ژنتیک خاص (بجز سندرم داون) معمولا وقتی که در خانواده سابقه بیماری وجود داشته باشد یا یکی از والدین حامل بیماری باشد، ‌انجام می‌شود. برای تصمیم‌گیری بهتر در این خصوص می‌توانید به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه نمایید.

آزمایش CVS چه زمانی انجام می‌شود؟

آزمایش CVS بین هفته دهم تا هفته سیزدهم بارداری انجام می‌شود و همین موضوع مزیت اصلی آن نسبت به سایر آزمایش‌های قطعی تشخیصی در بارداری است. مثلا آزمایش آمنیوسنتز معمولا بین هفته شانزدهم تا هفته هجدهم بارداری انجام می‌شود اما می‌توان آنرا از هفته پانزدهم تا هفته بیستم انجام داد.

شیوه انجام آزمایش CVS و نمونه برداری از پرزهای کوریونی چیست؟

این آزمایش اغلب توسط یک متخصص زنان انجام می‌شود. بسته به موقعیت جفت، نمونه‌ای از سلول‌های آن از طریق واژن و سرویکس (آزمایش CVS ترانس سرویکال) یا با وارد کردن یک سوزن نازک در شکم مادر (آزمایش CVS ترانس ابدومینال) برداشته می‌شود.

هر دو آزمایش توام با درد هستند اما درد آنها ملایم تا متوسط است. برخی از خانم‌ها در حین آزمایش احساس مثل عادت ماهیانه احساس انقباض دارند. زمان کلی هر دو روش حدود 30 دقیقه است هر چند که نمونه برداری 1 تا 2 دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

روش ترانس سرویکال

در این روش خانم باردار باید به پشت دراز بکشد و یک لوله بلند از طریق واژن وارد رحم می‌شود. به کمک دستگاه سونوگرافی، پزشک لوله را بین پوشش رحم و کوریون (غشاء جنینی که سرانجام طرف جنینی جفت را شکل می‌دهد) وارد می‌کند. سپس نمونه‌ای از پرزهای جفتی جدا شده یا مکیده می‌شود.

روش ترانس ابدومینال

در این روش مثل روش قبلی شکم باید رو به بالا قرار بگیرد. برای تشخیص موقعیت جفت و دیدن دیواره رحم از دستگاه سونوگرافی استفاده می‌شود. به کمک سونوگرافی یک سوزن وارد شکم و دیواره رحم شده و به لبه جفت وارد می‌شود. سپس سلول‌هایی که برای آزمایش مورد نیاز است به کمک سوزن برداشته می‌شود. حدود 1 تا 2 هفته طول می‌کشد تا نتایج آزمایش اعلام شود.

جواب آزمایش CVS چه چیزی را نشان می‌دهد؟

از آنجا که پرزهای جفتی مشابه جنین است با آزمایش نمونه جفت می‌توان تصویر روشنی از ساختار ژنتیک جنینِ در حال رشد بدست آورد که شامل سندرم داون (تریزومی 21)، تریزومی 13، تریزومی 18، تریپلوئیدی، بیماری تای ساکس، کم خونی داسی شکل،‌ و بیشتر انواع فیبروز سیستیک است. اما این آزمایش نمی‌تواند نقص لوله عصبی یا سایر نقص‌های آناتومیک را نشان دهد.

دقت آزمایش CVS چقدر است؟

دقت این آزمایش برای تشخیص ناهنجاری‌های کروموزومی 98 درصد است.

خطرات آزمایش CVS چیست؟

آزمایش CVS با وجود آنکه جزء آزمایش‌های تهاجمی محسوب می‌شود اما خطر کمی برای جنین و مادر دارد. همانند آزمایش آمنیوسنتز احتمال اینکه CVS منجر به سقط جنین شود حدود نیم درصد است. با انتخاب یک مرکز مناسب و باسابقه، ریسک سقط جنین بسیار کاهش می‌یابد.

مراقبت های بعد از انجام CVS چیست؟

ممکن است بعد از آزمایش، گرفتگی عضلات یا خونریزی داشته باشید. نباید نگران باشید اما در دوران بارداری هر گونه خونریزی را باید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر خونریزی شما سه روز یا بیشتر ادامه یافت یا دچار تب گشتید (که ممکن است نشانه عفونت باشد) حتما باید به پزشک اطلاع دهید. ممکن است بعد از آزمایش احساس خستگی زیادی داشته باشید بنابراین بعد از آزمایش CVS، رانندگی و حاضر شدن در محل کار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

بیشتر بدانید:

آزمایش غربالگری اول یا سونوگرافی NT

آزمایش غربالگری دوم یا تست آنومالی