ماه سوم نوزاد

شاید بچه داری شما را خیلی خسته کرده باشد. مراقبت از کودک کار واقعا طاقت‌فرسایی است اما دیدن یک خنده کودک، خستگی را از تن به در می‌کند. حالا کودک می‌خندد و صورت و صدای شما را به خوبی می‌شناسد. وقتی که صحبت می‌کنید بچه از دیدن حرکات لب بسیار لذت می‌برد. آواز خواندن برای کودک در همین سن، به ایجاد ارتباط عاطفی میان والدین و نوزاد کمک می‌کند.

شاید بچه داری شما را خیلی خسته کرده باشد. مراقبت از کودک کار واقعا طاقت‌فرسایی است اما دیدن یک خنده کودک، خستگی را از تن به در می‌کند.

رشد کودک

حالا کودک به اصطلاح قان و قون می‌کند، می‌خندد و صورت و صدای شما را به خوبی می‌شناسد. به خصوص بچه‌های شلوغ حالا متوجه می‌شوند که چگونه یک صدای واضح و ترکیبی از حروف صدادار تولید مثل «او-اَ» تولید کنند. گنجینه اصواتی که کودک برای بیان نیازهای خود بکار می‌برد واقعا حیرت‌انگیز است. او می‌تواند تفاوت بین صداهای آشنا را تشخیص دهد و به یک شنونده خوب تبدیل شده است.

وقتی که صحبت می‌کنید بچه از دیدن حرکات لب و صورت بسیار لذت می‌برد. آواز خواندن برای کودک حتی در همین سن کم، به ایجاد رابطه عاطفی میان والدین و نوزاد خیلی کمک می‌کند. بهتر است گاهی تُن صدای خود را تغییر داده و صداهای بانمک از خود در بیاورید. وقتی که می‌بینید علاقه کودک به شنیدن صدای شما کم شده است (در چهره او مشخص است) کار دیگری انجام داده یا به او کمی استراحت بدهید.

حالا حرکات بچه خیلی هماهنگ‌تر از قبل شده و حرکات بی‌نظم دست‌ها و پاهای او جای خود را به تکان‌های شکیل‌تر و منظم‌تر داده است. این حرکات باعث تقویت عضلات او می‌شود. حتما باید فضای کافی در اختیار نوزاد قرار دهید تا بتواند به راحتی دست‌ها و پاهای خود را حرکت دهد. یک پتوی نرم را روی زمین پهن کنید تا به راحتی بتواند روی آن تکان بخورد. اگر کودک را روی شکم قرار دهید می‌تواند پاهای خود را به عقب حرکت دهد. این حرکت، مقدمه‌ای برای سینه‌خیز رفتن است. اگر کودک را به حالت ایستاده نگهدارید ممکن است بتواند وزن بدن خود را تحمل کنند و یا حتی به سمت اشیاء حرکت کند.

اگر بچه شما شب‌ها بین 5 تا 6 ساعت می‌خوابد شما یکی از والدین خوش شانس هستید. اغلب نوزادان در این سن شب‌ها هنوز از خواب بیدار می‌شوند. آنها معمولا 2 تا 4 بار خواب بلند مدت و حدودا 14 ساعت خواب در شبانه روز دارند. اگر بچه خیلی خوشخواب، بد خواب، دارای خواب کوتاه یا خواب بلند است این الگو معمولا در طول دوران کودکی حفظ می‌شود.

سر و موی کودک

اگر یک طرف سر نوزاد تخت شده است حتما او بیشتر در آن وضعیت خاص می‌خوابد. سر نوزاد در هنگام تولد خیلی نرم است و به راحتی شکل می‌گیرد. نگران نباشید؛ حتی اگر سر کودک تخت، خربزه‌ای و نامتقارن شده وقتی که سینه‌خیز رفتن، نشستن و راه رفتن را یاد می‌گیرد معمولا خودبخود خوب می‌شود. اما برای آنکه خیالتان راحت شود نظر پزشک‌تان را جویا شوید. اگر مورد حاد نباشد پزشک از شما می‌خواهد گاهی بچه را روی شکم قرار دهید (فراموش نکنید که حواستان باید کاملا جمع باشد و در آن زمان نباید خوابتان ببرد).

راه حل دوم آن است که در هنگام خواب، گاهی سر کودک را بچرخانید. اگر مورد حاد باشد، پزشک نوعی سر بند را برای کودک تجویز می‌کند که به سر او فرم می‌دهد.

اگر بچه سر خود را در یک حالت نگهدارد، آنرا روی تشک بمالد، یا سر خود را به گهواره بکوبد قسمتی از موی سر او می‌ریزد. اما وقتی که بچه بزرگتر می‌شود و عادات قبلی خود را کنار می‌گذارد موی سر او در ان نقطه مجددا شروع به رشد می‌کند. همچنین ممکن است نوزاد در زمان تولد مو داشته باشد اما بعد از مدتی بریزید. معمولا وقتی که سطح هورمون‌های کودک کاهش پیدا می‌کند موی سر او می‌ریزد اما بعد از مدتی دوباره شروع به رشد می‌کند.

تغییرات زندگی والدین

وقتی که بچه به دنیا می‌آید دوستان و اطرافیان در خصوص نگهداری، شیردهی، خواباندن، لباس پوشیدن و سایر مسائل کودک، چیزهای زیادی به شما می‌گویند. خیلی مودبانه به حرف‌های آنها گوش دهید اما به خاطر داشته باشید که کاری که برای یک بچه جواب می‌دهد ضرورتا برای تمام بچه‌ها مناسب نیست. پس نباید همه توصیه‌ها را انجام دهید. حتی گاهی حرف‌های آنها متناقض است. اما گاهی هم توصیه‌های آنها خیلی به کار شما می‌آید. پس هیچ گاه از دایره ادب خارج نشوید.

اگر قصد دارید دوباره سر کار بروید ممکن است دچار اضطراب شوید. باید کاری کنید که احساس گناه و ترس شما کمتر شود. اگر قصد دارید بچه را به مهد کودک یا به پرستار کودک بسپارید تا حد ممکن از دوستان و اطرافیان، مغازه‌های محل و سایر والدین در این خصوص پرس و جو کنید. وقتی که انتخاب خود را انجام بهتر است کودک را برای این کار آماده کرده و کمی تمرین دهید. مثلا اگر می‌خواهید بچه را به مهد کودک بسپارید از چند روز قبل چند ساعت در روز او را به مهد کودک ببرید تا به تدریج به محیط عادت کند.

حتی اگر به بچه شیر می‌دهید احتمال بارداری مجدد وجود دارد و با توجه به آنها هنوز بدن شما آمادگی لازم برای بارداری را ندارد باید تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده از روش‌های جلوگیری استفاده کنید. حتی اگر هنوز پریود نشده‌اید ممکن است بدن شروع به تخمک‌‌گذاری کرده و قدرت باروری شما به حالت عادی برگشته باشد.

تعداد کمی از زوج‌ها در این زمان احساسات عاشقانه خود را مثل قبل بروز می‌دهند. به خاطر داشته باشید که نقش مادری یا پدری شما نباید باعث فراموش‌شدن نقش همسری شما شود. حتی اگر برای رابطه جنسی فرصت یا تمایل کافی ندارید از راه‌های ساده‌تر برای نشان‌دادن علاقه و عشق به همسر خود استفاده نمایید.

بیشتر بدانید:

رابطه عاطفی با نوزاد

خواب نوزاد و چهار واقعیت درباره آن