خواب نوزاد

بچه‌ها نمی‌توانند مانند بزرگترها از قوانین خاصی پیروی کنند اما در مورد خواب آنها 4 قاعده کلی وجود دارد. اگر نگران آن هستید که بچه شما کم می‌خوابد، شب‌ها زیاد شیر می‌خورد، صداهای بانمک زیادی از خود در می‌آورد این چهار نکته که در زیر آمده را همواره مد نظر داشته باشید و سپس با آرامش از کارهای دوست داشتنی بچه خود لذت ببرید!

بچه‌ها نمی‌توانند مانند بزرگترها از قوانین خاصی پیروی کنند اما در مورد خواب آنها 4 قاعده کلی وجود دارد. اگر نگران آن هستید که بچه شما کم می‌خوابد، شب‌ها زیاد شیر می‌خورد، صداهای بانمک زیادی از خود در می‌آورد این چهار نکته که در زیر آمده را همواره مد نظر داشته باشید و سپس با آرامش از کارهای دوست داشتنی بچه خود لذت ببرید!

نیاز به خواب در کودکان مختلف متفاوت است

میانگین خواب نوزاد تازه متولد شده (یک ماهه) 16.5 ساعت در شبانه روز است. اما قبل از اینکه بخواهید در مورد کم یا زیاد بودن خواب نوزاد قضاوت کنید به خاطر داشته باشید که این عدد تنها یک میانگین است. ممکن است کوچولوی شما فقط 14 ساعت در شبانه روز بخوابد اما فرزند دوست شما 19 ساعت در شبانه روز را در خواب باشد. چه زمان خواب کودک شما به بالای طیف نزدیک باشد چه به پایین طیف، اگر بچه سالم و سرحال به نظر می‌رسد زیاد نگران میزان خواب او نباشید.

نوزادان باید در طول شبانه روز شیر بخورند

معده نوزادان مثل بقیه اعضای دوست‌داشتنی بدن آنها خیلی کوچک است. بنابراین با وجود آنکه خیلی خوب است بچه قبل از خواب شیر مادر یا شیر خشک بخورد اما مفهومش آن نیست که معده او را آنقدر پر کنید که تا صبح بیدار نشود! نوزادان باید هر 2 تا 4 ساعت یکبار شیر بخورند.

چگونه می‌توان متوجه شد که کودک به دلیل گرسنگی بیدار شدن، یا به دلیل اینکه به اندازه کافی خوابیده است و بین دوره‌های خواب خود قرار دارد؟ گاهی نوزاد آنقدر بلند گریه می‌کند که شما بلافاصله متوجه گرسنگی او می‌شوید، اما بچه‌ها گریه‌های مختلفی دارند که همه آنها علامت گرسنگی نیستند. نکته مهم آن است که بتوانید گریه گرسنگی کودک را از سایر گریه‌ها تشخیص داده و بلافاصله به آن واکنش نشان دهید. معمولا مادران بعد از مدتی، گریه گرسنگی کودک را به سادگی تشخیص می‌دهند.

نوزادان در زمان خواب بی قرار هستند

کسی که ضرب المثل «مثل بچه‌ها بخواب» را گفته به خواب بچه‌ها توجه نداشته است. اصلا این طور نیست که نوزاد ساعت‌ها آرام بخوابد. بچه‌ها در خواب زیاد پیچ و تاب می‌خورند و زیاد بیدار می‌شوند. دلیل این موضوع آن است که حدود نیمی از زمان خواب آنها در مرحله «حرکت سریع چشم» که در آن خواب کودک سبک است، سپری می‌شود (خوابیدن مراحل مختلفی دارد که یکی از آنها مرحله حرکت سریع چشم است).

در پایان هر چرخه «حرکت سریع چشم» بچه بیدار می‌شود و قبل از چرخه بعدی شروع به گریه و زاری می‌کند. وقتی که او بزرگتر می‌شود چرخه‌های «حرکت سریع چشم» او کمتر و خواب او عمیق‌تر و آرام‌تر می‌گردد.

نوزادان در خواب زیاد سر و صدا می‌کنند

تنفس نامنظم نوزادان که شامل وقفه‌های کوتاه و صدای عجیب و غریب است غیر طبیعی نیست. نرخ نرمال تنفس کودک در زمان بیداری در حدود چهل نفس در دقیقه است که این مورد در زمان خواب حدودا به نصف می‌رسد. گاهی سرعت تنفس کودک برای حدود 15 تا 20 ثانیه سریع می‌شود و گاهی بعد از آن با یک وقفه همراه است که در آن کودک برای مدت کوتاهی اصلا تنفس نمی‌کند. در این حالت شما نگران می‌شوید اما کودک بعد از حدود 10 ثانیه دوباره نفس کشیدن را آغاز می‌کند.

صداهای نرمال تنفس نوزاد در زمان خواب

صدای خر خر

بینی کودک مانند پدر و مادر خود ممکن است کیپ شده و نوزاد خر خر کند. اگر خیلی از آن ناراحت هستید می‌توانید از پوار بینی یا همان فین گیر استفاده کنید.

صدای سوت

کودکان از بینی عمل بازدم را انجام می‌دهند نه از راه دهان. خیلی جالب است زیرا آنها می‌توانتد همزمان هم بخورند و هم تنفس کنند. اما با توجه به اینکه سوراخ‌های بینی آنها کوچک است، گرفتگی کم بینی نیز می‌تواند باعث ایجاد صدای سوت شود.

صدای غرغره

در این حالت کودک فقط دارد گلوی خود را صاف می‌کند.

بیشتر بدانید:

خواب شیرخواران 6 تا 12 ماهه

خواب نوپا و مسائل مرتبط با آن

خواباندن کودک در کنار خود؛ خطرات و نکات ایمنی

جدا کردن اتاق خواب کودک