بازی کردن کودک با توپ

کودکان نوپا مهارت گرفتن و پرت کردن توپ را به تدریج کسب می‌کنند. برای این منظور، مهارت حرکتی درشت، هماهنگی دست و چشم و واکنش‌های آنها باید بهبود پیدا کند. اما مدت‌ها قبل از آنکه بتواند توپی را پاس بدهد کاری را یاد می‌گیرد که از آن خیلی احساس رضایت می‌کند: اولین باری که بتواند توپ را بگیرد خیلی بیشتر از آنکه برایش توپ را پرت کنید برایش جذابیت دارد.

کودکان نوپا مهارت گرفتن و پرت کردن توپ را به تدریج کسب می‌کنند. برای این منظور، مهارت حرکتی درشت (Gross Motor Skills)، هماهنگی دست و چشم و واکنش‌های آنها باید بهبود پیدا کند. (توپ داره میاد سمت من؛ شاید باید برش دارم!).

اما مدت‌ها قبل از آنکه بتواند توپی را پاس بدهد کاری را یاد می‌گیرد که از آن خیلی احساس رضایت می‌کند: اولین باری که بتواند توپ را بگیرد خیلی بیشتر از آنکه برایش توپ را پرت کنید برایش جذابیت دارد. به وضوج می‌توانید لبخند رضایت را روی چهره او مشاهده کنید.

چه زمانی باید انتظار گرفتن توپ توسط کودک را داشته باشید؟

اغلب کودکان اولین تجربه پرتاب توپ را در 12 تا 18 ماهگی بدست می‌آورند. کودک نوپا می‌توانند با بغل کردن و چسباندن توپ به سینه خود، آن را نگهدارد اما گرفتن توپ در حدود 3 تا 4 سالگی برای او امکانپذیر می‌شود. خیلی تمرین نیاز است تا کودک نوپا بتواند همانگی لازم دست و چشم را کسب کند.

سرعت واکنش و مهارت حرکتی درشت نیاز است تا بچه بتواند توپ در حال پرواز را گرفته و با چسباندن به بدن خود نگهدارد. اما گرفتن یک توپ در حال حرکت روی زمین برای کودک مشکل‌تر است.

چگونه به بچه کمک کنید تا این فرایند را کشف نماید؟

اگر چه مهارت پرتاب کردن و گرفتن توپ در دروه نوپایی قابل اکتساب هستند بچه‌های زیر 2 سال و حتی سه ماه به بالاتر از غلت دادن توپ روی زمین لذت می‌برند. این کار باعث تقویت انگشتن، ردیابی چشمی و هماهنگی دست و چشم شده و به آنها مفهوم کلیدی جلو و عقب رفتن را آموزش می‌دهد.

وقتی که زمان پرتاب کردن توپ فرا می‌رسد، اجازه دهید بچه انواع اسباب بازی های و اشیاء غلتان مثل بادکنک، توپ فومی و توپ پلاستیکی را امتحان کند. تعدادی ظرف، سطل و سبد را مثل دروازه فوتبال در کنار هم چیده و اجازه دهید بچه توپها را به آنها نزدیک و از آنها دور کرده و درون آنها بیندازد.

برای تمرین مهارت گرفتن توپ، روی زمین بنشینید. سپس توپ را به آرامی و از فاصله کم به سمت او غلت دهید. بعد توپ را با کمی بالا جستن به سمت او پرت کنید تا فرصت بیشتری برای واکنش نشان دادن داشته باشد.

کودک با تکرار این حرکت با آن خو می‌گیرد. دوباره توپ را به سمت او غلت دهید، با جهش به سمت او پرت کنید و توپ در حال جرکت را با او دنبال کنید تا زمانی که کودک علائم خستگی را نشان دهد. برای تنوع، از توپ‌های با رنگ و اندازه مختلف استفاده کنید.

وقتی که کودک به دومین سال تولد خود نزدیک می‌شود مهارت جدیدی که شوت زدن به توپ باشد را کسب می‌کند. اولین حرکت فوتبالی او تقریبا غیر اختیاری است. اما وقتی که کودک روابط علت و معلولی را درک می‌کند ضربه های او به توپ ارادی‌تر می‌شود.

اگر کسب مهارت کودک به تاخیر بیفتد جای نگرانی هست؟

هر کودکی سرعت رشد را به سرعت خاص خود طی می‌کند. اگر کودک در 18ماهگی هنوز نمی‌تواند توپ را پرتاب کند جای نگرانی نیست و شما باید به او فرصت بیشتری برای کسب مهارت حرکتی درشت بدهید. علایق بچه‌ها با هم فرق دارد. بعضی از آنها به دو و میدانی و بعضی به ورزش‌های با توپ علاقه دارند.

اجازه دهید کودک زمان بازی را خودش تعیین کند و او را وادار به بازی نکنید. از آنجا که ذهن و عضلات کودک با سرعت خاص او در حال رشد است نیازی نیست از او بخواهید زودتر از زمان خودش، گرفتن و پرتاب کردن توپ را یاد گرفته و بیش از زمانی که دوست دارد بازی کند.

بیشتر بدانید:

بازی و فعالیت مناسب دوران کودکی

بازی کردن با کودک

بازی «قایم شو و پیدا شو» برای کودک نوپا