مصرف کافئین در بارداری

می‌توان در بارداری خوراکی‌های دارای کافئین را میل کرد به شرطی که دریافت روزانه کافئین کمتر از 200 میلی گرم باشد. بیشتر از این میزان خطر دارد. نتایج بعضی مطالعات نشان می‌دهد مصرف بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز باعث سقط جنین و تولد جنین با وزن کم می‌شود. مصرف میزان زیاد کافئین (8 لیوان یا بیشتر) خطر مرده زایی را دارد.

می‌توان در بارداری خوراکی‌های دارای کافئین را میل کرد به شرطی که دریافت روزانه کافئین کمتر از 200 میلی گرم باشد. بیشتر از این میزان خطر دارد. نتایج بعضی مطالعات نشان می‌دهد مصرف بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز باعث سقط جنین و تولد جنین با وزن کم می‌شود. مصرف میزان زیاد کافئین (8 لیوان یا بیشتر) خطر مرده زایی را دارد. مطالعات بیشتری برای تایید این نتایج باید انجام شود اما بهتر است احتیاط کرده و در بارداری زیاد کافئین میل نکنید.

میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه چقدر است؟

به خاطر داشته باشید که میزان کافئین در فنجان شما بسته به نوع قهوه و اینکه چگونه دم شده متفاوت است. مثلا میزان قهوه در یک لیوان در رستوران بسته به برند، نحوه دم شدن و اندازه لیوان بین 100 تا 400 میلی گرم متغیر است. ضمنا قهوه دی‌کف (Decaffeined) به معنای فاقد کافئین بودن نیست. یک فنجان بزرگ از قهوه دی‌کف حدودا دارای 12 تا 25  میلی گرم کافئین است.

نوشیدنی‌های جایگزین قهوه چیست؟

اگر می‌خواهید انرژی کافئین را دریافت کرده اما نگران میزان کافئین هستید می‌تواند کافه لاته (قهوه شیر) میل نمایید (حدود 75 میلی گرم کافئین). شیر موجود در این ترکیب دارای کلسیم و پروتئین است که مواد غذایی مورد نیاز بدن در بارداری هستند. حتما به میزان زیاد آب در بارداری بنوشید شیر و آبمیوه‌های 100 درصد طبیعی هم گزینه‌های مناسبی هستند.

بیشتر بدانید:

خوردن شکلات تلخ و کاکائو در بارداری ضرر دارد؟!

خوراکی‌های ممنوعه در دوران بارداری