چاقی جنین در شکم مادر

گاهی پیش می‌آید که سن بارداری شما چیزی است و محاسبات پزشک و متخصص سونوگرافی با توجه به اندازه بچه چیز دیگری می گوید. شواهد نشان می‌دهد که اندازه بچه بیشتر از حالت طبیعی است. آیا در این حالت شما باید میزان مصرف غذا و خوراکی‌ را در زمان باقیمانده بارداری کاهش دهید؟ آیا باید زایمان به صورت سزارین انجام شود یا زایمان طبیعی هم ایرادی ندارد؟

گاهی پیش می‌آید که سن بارداری شما چیزی است و محاسبات پزشک و متخصص سونوگرافی با توجه به اندازه بچه چیز دیگری می گوید به عبارت دیگر شواهد نشان می‌دهد که اندازه بچه بیشتر از حالت طبیعی است. آیا در این حالت شما باید میزان مصرف غذا و خوراکی‌ را در زمان باقیمانده بارداری کاهش دهید؟ آیا باید زایمان به صورت سزارین انجام شود یا زایمان طبیعی هم ایرادی ندارد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات، متن زیر را بخوانید.

آیا باید مصرف خوراکی ها را کاهش داد؟

معمولا مشکلی وجود ندارد و شما نباید روند معمول غذا خوردن و مصرف خوراکی‌ها را تغییر دهید. امروزه علم پزشکی مطالب زیادی در مورد وضعیت جنین قبل از زایمان و حتی خصوصیات ظاهری او به ما می گوید. اما اینکه سایز بچه چقدر است و آیا او چاق است یا نیست تنها در حد یک حدس است. به ویژه در سه ماهه سوم که بچه فضای رحم را اشغال می‌کند پیش‌بینی وزن او بسیار دشوار می‌شود. جالب است بدانید در یک جلسه سونوگرافی که در اواخر دوران بارداری انجام می‌شود وقتی که وزن بچه حدود 2.5 کیلوگرم است ممکن است خطای تخمین وزن جنین در حد نیم کیلو باشد (حدود 20 درصد خطا!)

در صورت چاق شدن جنین، پزشک چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

هر بار که با پزشک خود ملاقات می‌کنید، او احتمالا ارتفاع رحم (فاصله بین استخوان پوبیک تا بالای رحم) را با متر اندازه‌گیری می‌کند؛ به همین سادگی! عددی که به سانتی‌متر بدست می‌آید تقریبا نشان دهنده سن بارداری شما است یعنی مثلا اگر ارتفاع رحم 32 سانتی متر باشد حدودا در هفته سی و دوم بارداری قرار دارید. اما با توجه به اینکه ارتفاع رحم به صورت دستی اندازه‌گیری می‌شود همیشه در حد 1 تا 2 سانتی متر خطا وجود دارد و عدد مشخص شده نمی‌تواند نشانگر بزرگ شدن بیش از اندازه بچه و خطر برای شما باشد.

اگر بین سن بارداری شما بر اساس تاریخ آخرین پریود و عددی که ارتفاع رحم نشان می‌دهد اختلاف زیادی باشد پزشک به دنبال علت می‌گردد. در اغلب موارد، دلایلی ساده برای آن وجود دارد. شاید تاریخ زایمان باید تغییر کند. همانطور که می‌دانید تاریخ زایمان به صورت تقریبی محاسبه می‌شود. یا شاید بچه طوری در رحم نشسته باشد که به رحم فشار آورده و چاق به نظر می‌رسد.

ممکن است میزان مایع آمنیوتیک افزایش یافته و کیسه آب بزرگ شده باشد که معمولا طبیعی است اما در برخی حالت‌های خاص شاید مشکلی وجود داشته باشد که نیازمند بررسی بیشتر پزشک از طریق سونوگرافی است.

اگر جواب تست دیابت بارداری مثبت شود چه باید کرد؟

اگر جواب آزمایش دیابت بارداری که در حدود هفته بیست و هشتم بارداری انجام می گردد، مثبت شود، ریسک جنین درشت (ماکروزومی) بیشتر می‌شود. در صورتی که این حالت برای شما وجود داشته باشد پزشک رژیم غذایی خاصی را برای شما در نظر خواهد گرفت. در غیر این صورت باید مثل قبل از مواد غذایی سالم و متنوع در باقیمانده زمان بارداری استفاده کنید.

نباید نگران وزن بچه که با سونوگرافی مشخص شده یا عدد ارتفاع رحم که با متر مشخص شده، باشید. حتی اگر بچه کمی تپل باشد احتمال آنکه در زمان مشخص شده، به صورت طبیعی و بدون القای زایمان، به دنیا بیاید خیلی زیاد است. چه بچه لاغر و چه چاق باشد، فرقی نمی‌کند؛ لحظه دیدن او برای پدر و مادر بسیار زیبا و جذاب است.

بیشتر بدانید:

افزایش وزن در بارداری

تجربه یک بارداری سالم در زمان داشتن اضافه وزن

ماکروزومی یا جنین درشت