تست بدون استرس

معمولا ما تصور می‌کنیم پاره شدن کیسه آب به معنای آغاز زایمان است. اما گاهی کیسه آب قبل از شروع زایمان پاره می‌شود. این حالت پارگی زودرس کیسه آب (PROM) نامیده می‌شود. همچنین اگر کیسه آب قبل از هفته 37 بارداری پاره شود نوزاد هنوز نارس بوده پارگی زودرس پیش از ترم کیسه آب (PPROM) اتفاق افتاده است.

معمولا ما تصور می‌کنیم پاره شدن کیسه آب به معنای آغاز زایمان است. اما گاهی کیسه آب قبل از شروع زایمان پاره می‌شود. این حالت پارگی زودرس کیسه آب (PROM) نامیده می‌شود. همچنین اگر کیسه آب قبل از هفته 37 بارداری پاره شود نوزاد هنوز نارس بوده پارگی زودرس پیش از ترم کیسه آب (PPROM) اتفاق افتاده است.

تشخیص پارگی کیسه آب چگونه است؟

وقتی که کیسه آب پاره می‌شود مایعی که از واژن خارج می‌شود (مایع آمنیوتیک) بدون رنگ و با بوی نسبتا شیرین است و از این حیث با ادرار که زردرنگ بوده و بوی تندی دارد متفاوت است.

برای تشخیص مایع آمنیوتیک همچنین یک کیت به اسم آمنی شور در داروخانه‌ها وجود دارد که با 99 درصد دقت می‌تواند نشان دهد ترشحات مربوط به مایع آمنیوتیک است یا ترشحات دیگری است. برای دریافت اطلاعات کامل‌تر در مورد پارگی کیسه آب مطلب زیر را بخوانید:

پارگی یا نشت کیسه آب جنین

بعد از پاره شدن کیسه آب چقدر وقت دارید؟

معمولا چند ساعت بعد از پاره شدن کیسه آب زایمان شروع می‌شود. اما خوشبختانه همیشه این طور نیست و اگر کیسه آب فقط نشت کرده باشد ممکن است حتی تا چند ماه بعد از نشت زایمان شروع نشود.

پارگی کیسه آب جنین بعد از هفته 37 بارداری

اگر کیسه آب قبل از شروع انقباضات پاره شود و سن بارداری 37 هفته یا بیشتر باشد بر اساس سایر علائم و شرایط خاص پزشک به شما چند گزینه پیشنهاد می‌دهد. همچنین شما و همسرتان باید در مورد بیمارستان زایمان و زمان بیمارستان رفتن تصمیم بگیرید.

انتظار تحت نظر پزشک

گاهی چند ساعت بعد از پارگی کیسه آب انقباضات شروع می‌شود. اگر شما و پزشک با آن مشکلی ندارید منتظر ماندن بدون انجام هر اقدام دیگری بهترین گزینه است. در این حالت موارد زیر ممنوع است:

  • حمام کردن
  • رابطه جنسی
  • ورود هر چیزی به واژن

معمولا تا زمانی که علائم زیر وجود ندارد می‌توانید منتظر شروع زایمان بمانید:

  • عفونت
  • تب
  • بوی بد
  • تغییر رنگ ترشح

القای طبیعی زایمان

اگر نوزاد فول ترم باشد (37 هفته یا بیشتر) ممکن است پزشک تصمیم بگیرد با روش‌های طبیعی زایمان را القا نماید. در این حالت با تحریک نوک سینه یا با استفاده از شیردوش هورمون اکسی توسین تولید شده که باعث شروع انقباضات می‌شود. راه دیگر قدم زدن است که به شروع زایمان کمک مکیند.

راه حل‌های دارویی هم برای این کار وجود دارد که به صلاحدید پزشک ممکن است انجام شود. پیتکوین شکل مصنوعی هورمون اکسی توسین است. مصرف آن حتما باید در بیمارستان و زیر نظر پزشک انجام شود. پزشک با استفاده از دستگاه مخصوص سونوگرافی به دقت وضعیت سلامتی شما و جنین را تحت نظر می‌گیرد. او وضعیت جنین را از نظر دیسترس جنین (Fetal Distress) و همچنین میزان انقباضات و درد شما را کنترل می‌کند.

معمولا مصرف آنتی بیوتیک برای کسانی که دچار پارگی زودرس کیسه آب شده‌اند توصیه نمی‌شود. در صورتی که عفونت وجود نداشته باشد مصرف آنتی بیوتیک نه تنها ضرورتی ندارد بلکه ممکن است مضر باشد.

پارگی کیسه آب قبل از هفته 37 بارداری

اگر قبل از هفته 37 بارداری کیسه آب پاره شود نوزاد نارس است و قضیه کاملا فرق می‌کند! نوع اقدامات بستگی به سن بارداری دارد. اگر عفونت عامل پارگی کیسه آب باشد لازم است که زایمان به سرعت انجام شود. در این حالت به تشخیص پزشک به بیمار آنتی‌بیوتیک داده می‌شود.

اقدام دیگری که برای نوزادان نارس باید انجام شود مصرف داروهای کورتیکواستروئید مثل آمپول بتامتازون تا ریه نوزاد کامل‌تر شود. داروهای استروئیدی می‌تواند جلوی تعدادی از اختلالات از جمله اختلالات تنفسی نوزاد را در هنگام تولد بگیرد.

همچنین تزریق سرم و مایعات به فرد باردار انجام می‌شود تا مایع آمنیوتیک به طور خودبخود در بدن بازسازی شود.

بیشتر بدانید:

درمان پارگی یا نشت کیسه آب جنین با روش‌های مختلف

چه چیزهایی باعث پاره شدن کیسه آب جنین میشود؟