سکسکه جنین

وقتی که جنین در حال رشد برای زندگی در بیرون رحم تمرین می‌کند مادرش انواع چرخش‌ها، ضربه‌ها و حرکات نبض‌مانند را حس می‌کند. یکی از این حرکت‌ها سکسکه جنین است. این حرکت ریتمیک، در ابتدا کمی عجیب به نظر می‌رسد به خصوص اگر اولین بارداری‌تان باشد.

وقتی که جنین در حال رشد برای زندگی در بیرون رحم تمرین می‌کند مادرش انواع چرخش‌ها، ضربه‌ها و حرکات نبض‌مانند را حس می‌کند. یکی از این حرکت‌ها سکسکه جنین است. این حرکت ریتمیک، در ابتدا کمی عجیب به نظر می‌رسد به خصوص اگر اولین بارداری‌تان باشد.

رشد جنین یک سفر شگفت انگیز نه ماهه است. جنین هر چند هفته یکبار وارد مرحله جدیدی از رشد می‌شود. فقط در عرض 16 تا 24 هفته، فرد باردار ممکن است حرکت‌های جنین را برای اولین بار حس کند. در ادامه بارداری، لگدهای کوچولوی شما تبدیل به یک اتفاق عادی روزانه می‌شود. گاهی ممکن است نوع متفاوتی از تکان را حس کنید که بیشتر ریتمیک و تپش‌مانند است. این تکان همان سکسکه جنین است.

سکسکه جنین از چیزهایی است که تا زمانی که آنرا تجربه نکنید تصور آن سخت است. در این مطلب سعی داریم رازهای مربوط به سکسکه جنین را برای شما تشریح نماییم.

علت سکسکه جنین چیست؟

سکسکه جنین حرکت‌هایی درون دیافراگم جنین برای تمرین تنفس است. اما بر خلاف نوزاد، جنین تنفس نمی‌کند. بجای آن، مایع آمنیوتیک که اطراف بدنش را احاطه کرده وارد بدن خود می‌کند.

سکسکه جنین موجب رشد ریه او می‌شود. دیافراگمِ جنین در رحم هنوز کاملا رشد نکرده بنابراین وقتی که جنین مایع آمنیوتیک را وارد بدن می‌کند منقبض شده و باعث سکسکه می‌شود.

زمان شروع سکسکه جنین چیست؟

اگر چه ریه‌های جنین در هفته 13 تا 16 بوجود می‌آید اما سکسکه جنین را می‌توان در هفته 9 بارداری از طریق سونوگرافی مشاهده کرد.

سکسکه معمولا در بارداری خیلی زیاد حس می‌شود اما در سه ماهه سوم به تدریج کم می‌گردد. اما ممکن است آنها را دیر در بارداری حس کنید. هر فرد بارداری در زمان متفاوتی سکسکه جنین را حس می‌کند. بعضی از افراد باردار در هفته 16 و بعضی دیگر آنرا در هفته 20 تا 24  بارداری حس می‌کنند.

وقتی که سکسکه جنین شروع می‌شود به طور میانگین 3 دقیقه و نیم ادامه دارد. اما گاهی 30 ثانیه و گاهی تا 8 دقیقه ادامه دارد. اینکه بتوانید سکسکه جنین را حس کنید به موقعیت جفت، بستگی دارد. تغییر پوزیشن، راه رفتن، و نوشیدن آبِ بیشتر نیز بر سکسکه کردن جنین اثر دارد.

حس کردن سکسکه جنین در بارداری یا دیدن آن در سونوگرافی خیلی جذاب است. سکسکه در واقع تمرین تنفس و کاملا نرمال است. سکسکه معمولا در حدود سه ماهه دوم بارداری شروع شده و در سه ماهه سوم خیلی آشکار است.

پزشکان و والدین چه می‌گویند؟

سکسکه جنین شبیه حرکت‌های ریتمیک تنفس بیرون رحم است اما با  نیروی بیشتری اتفاق می‌افتد. در سونوگرافی، می‌توانید ببینید سکسکه باعث می‌شود تمام بدن جنین حرکت کند. درست مثل بیرون رحم، سکسکه زمان کوتاهی طول می‌کشد و خود بخود قطع می‌شود.

گاهی اصلا سکسکه جنین حس نمی‌شود. احتمال اینکه فقط 1 سکسکه را حس کنید خیلی کم است. سکسکه خیلی بیشتر از آنچه حس می‌کنید واقعا وجود دارد.

سکسکه جنین بر خلاف لگدهای او ریتمیک و نبض‌مانند است. حس آن شبیه حباب‌های کوچک دارای الگو یا حتی ضربان قلب منظم در شکم است. پوزیشن جنین در رحم بر حس سکسکه تاثیر دارد. مثلا اگر جنین در پوزیشن بریچ باشد سکسکه نزدیک ناف و اگر سر پایین باشد در پایین شکم حس می‌شود.

آیا ممکن است جنین در رحم زیاد سکسکه کند؟

اگر جنین زیاد سکسکه می‌کند هم جای نگرانی نیست. معمولا سکسکه جنین بین هفته 26 تا 28 حس می‌شود و نشانه سلامت جنین است.

با پیشرفت بارداری و نزدیک شدن به زمان زایمان دفعات سکسکه جنین کم می‌شود. اگر حس می‌کنید هر چیز غیر نرمالی وجود دارد به حس خود اعتماد کرده و در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید.

ممکن است شنیده باشید سکسکه جنین در اواخر بارداری علامت وجود مشکلی در بند ناف مثل فشرده شدن یا فروافتادگی است. اما این نظریه هنوز به اثبات نرسیده است. معمولا سکسکه جنین علامت مثبتی است.

تکان‌های منظم جنین ممکن است باعث شود مادر او تصور کند دچار تشنج شده است. اما تشنج در رحم خیلی نادر است. سکسکه جنین با حرکات اسپاسمی تشنج کاملا متفاوت است.

بیشتر بدانید:

اگر جنین زیاد حرکت کند یا لگد بزند جنسیت او پسر یا دختر است؟

تکان‌ها و لگدزدن‌های جنین در دوران بارداری