پیچش بند ناف دور گردن جنین

گره بند ناف (Cord Knot) همانطور که از نام آن پیداست به معنای ایجاد گره و پیچش در بند ناف جنین است. گره‌های بند ناف ممکن است در زمان بارداری که جنین در مایع آمنیوتیک پشتک می‌زند و یا در زمان زایمان ایجاد شود. گره بند ناف در حدود یک صدم بارداری‌ها اتفاق می‌افتد. خوشبختانه تنها در 1 مورد از 2000 بارداری گره حقیقی محکم برای جنین مشکل ایجاد کند.

گره بند ناف (Cord Knot) همانطور که از نام آن پیداست به معنای ایجاد گره و پیچش در بند ناف جنین است. گره‌های بند ناف ممکن است در زمان بارداری که جنین در مایع آمنیوتیک و ساک حاملگی می‌چرخد و پشتک می‌زند و یا در زمان زایمان ایجاد شود.

میزان شیوع گره بند ناف چقدر است؟

گره بند ناف در حدود یک صدم بارداری‌ها اتفاق می‌افتد. خوشبختانه تنها در 1 مورد از 2000 بارداری، گره حقیقی محکم که ممکن است برای جنین مشکل ایجاد کند مشاهده می‌شود. با این حال، موارد پیچش بند ناف به دور گردن جنین بیشتر است. این مورد در یک چهارم بارداری‌ها وجود دارد اما باز هم به ندرت خطری برای جنین ایجاد می‌کند.

چه کسانی در خطر گره یا پیچش بند ناف قرار دارند؟

بچه‌هایی که بند ناف آنها بلند است یا آنهایی که به نسبت سن بارداری درشت‌تر هستند در معرض خطر گره یا پیچش بند ناف دور گردن جنین قرار دارند. محققان همچنین بر این باور هستند نواقص تغذیه‌ای که بر ساختار بند ناف اثر دارند و سایر عوامل خطرزا مثل کشیدن سیگار یا مصرف مواد مخدر، بارداری دوقلویی یا چند قلویی، پلی هیدرآمنیوس نیز عواملی هستند که احتمال گره بند ناف را افزایش می‌دهند.

علائم گره بند ناف چیست؟

مهمترین علامت پیچش بند ناف کاهش فعالیت جنین بعد از هفته 37 بارداری است. اگر گره بند ناف در حین زایمان اتفاق بیفتد دستگاه سونوگرافی، ضربان قلب جنین غیر طبیعی را نشان خواهد داد.

گره بند ناف تا چه میزان بر سلامت بارداری موثر است؟

ماده‌ای به نام ژله وارتون اطراف رگ‌های مهم بند ناف را می‌پوشاند و حتی اگر گره بند ناف یا پیچش آن دور گردن جنین به وجود بیاید از آن محافظت خواهد کرد. به عبارت دیگر، احتمال آنکه گره حقیقی محکمی در بند ناف به وجود بیاید و بر سلامت بارداری را به خطر بیاندازد، خیلی کم است. تا زمانی که گره بند ناف شل است به جنین آسیبی نمی‌رساند.

اما اگر گره محکم باشد گردش خون از جفت به جنین به خوبی انجام نشده و باعث می‌شود جنین دچار کمبود اکسیژن گردد. این عارضه اغلب در زمانی که جنین به سمت مجرای زایمان به پایین می‌رود اتفاق می‌افتد اما همانطور که گفته شد این حالت واقعا نادر است.

برای جلوگیری از گره بند ناف چه کاری باید انجام دهید؟

واقعا راهی برای جلوگیری از گره یا پیچش بند ناف دور گردن جنین وجود ندارد. اما می‌توانید مراقب فعالیت‌ها و تکان‌های جنین به خصوص در انتهای بارداری باشید. به همین منظور باید به طور منظم تکان‌ها و لگدهای جنین را شمارش کنید و در صورتی که هر گونه تغییری در آن احساس کردید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر در زمان زایمان گره شل بند ناف به گره‌ای محکم تبدیل شود پزشک با توجه به تغییر ضربان قلب جنین می‌توانند متوجه آن شود. او می‌تواند با اتخاذ تصمیمات مناسب زایمان مناسب را تضمین نماید. معمولا زایمان بدون فوت وقت به شیوه سزارین بهترین راه برای جلوگیری از آسیب گره بند ناف به جنین است.

بیشتر بدانید:

ماکروزومی یا جنین درشت

فروافتادگی بند ناف

گره کاذب و حقیقی بند ناف دور گردن جنین، علت و درمان