خون دماغ در بارداری

وقتی که فردی در بارداری خون دماغ می‌شود دچار نگرانی و اضطراب می‌گردد. این حالت وقتی تشدید میشود که خون دماغ خیلی ناگهانی باشد. در این حالت او دنبال علت می‌گردد و نمی‌داند که آیا خون دماغ به جنین هم آسیب رسانده است یا خیر.

وقتی که فردی در بارداری خون دماغ می‌شود دچار نگرانی و اضطراب می‌گردد. این حالت وقتی تشدید میشود که خون دماغ خیلی ناگهانی باشد. در این حالت او دنبال علت می‌گردد و نمی‌داند که آیا خون دماغ به جنین هم آسیب رسانده است یا خیر. با وجود آنکه خون دماغ در بارداری خیلی شایع است اما در بیشتر موارد خطری برای جنین ندارد.

علت افزایش دفعات خون دماغ شدن در بارداری چیست؟

این افزایش به تغییرات هورمونی و همچنین بیشتر شدن حجم خون است. خوشبختانه، خون دماغ شدن در بارداری به ندرت جدی است و بعد از چند دقیقه قطع می‌شود. در ادامه در مورد علت خون دماغ در بارداری، نحوه کنترل و راه‌های جلوگیری از آن بحث می‌کنیم.

علت خون دماغ شدن در بارداری چیست؟

مثل بسیاری از علائم دیگر بارداری، مقصر اصلی خون دماغ شدن در بارداری تغییراتی است که در بدن برای پشتیبانی و رشد جنین اتفاق می‌افتد. افزایش حجم خون و تغییرات هورمونی علت اصلی خون دماغ شدن در بارداری هستند.

وقتی که باردار هستید حجم خون در بدن تا 50 درصد افزایش می‌یابد. ضمنا بازده قلبی حدود 25 درصد افزایش می‌یابد. فشاری که حجم خون وارد می‌کند باعث پارگی رگ‌های بینی و خونریزی می‌شود.

به عبارت دیگر خون اضافی که در بدن گردش می‌کند باعث آسیب‌پذیرشدن رگ‌های بینی شده و عارضه نامطبوع خون دماغ را بوجود می‌آورد.

هورمون‌های در حال تغییر هم نقش مشابهی ایفا می‌کنند. هورمون‌های بارداری همچنین باعث می‌شوند رگهای خونی بینی مستعد پارگی شوند.

وقتی که باردار هستید کیپ شدن بینی بیشتر شده و عطسه و فین کردن باعث خون دماغ شدن می‌شود. در موارد نادر، خون دماغ مرتبط با افزایش فشار خون بارداری است.

در برخی از محیط‌ها و با مصرف بعضی از داروها،‌ ممکن است خون دماغ شدن در بارداری بیشتر شود.

خون دماغ ممکن است در اثر سرماخوردگی، آلرژی، رقیق کننده خون و مخاط بینی خشک به دلیل هوای سرد، اتاق با تهویه مطبوع یا محیط خشک اتفاق بیفتد.

خون دماغ در بارداری چقدر شایع است؟

همانطور که گفته شد خون دماغ در بارداری خیلی شایع است. حدود 20 درصد خانم‌های باردار دچار خون دماغ می‌شوند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد خانم‌های باردار 3 برابر بیشتر از خانم‌های غیر باردار خون دماغ می‌شوند.

خون دماغ چه زمانی در بارداری شروع می‌شود؟

خون دماغ ممکن است در هر زمان از بارداری اتفاق بیفتد ولی معمولا در سه ماهه دوم بارداری شروع می‌شود.

علائم خون دماغ در بارداری چیست؟

ممکن است به طور ناگهاین خون دماغ شوید. خون ممکن است از یک یا هر دوی سوراخ‌های بینی خارج شود. خونریزی در افراد مختلف شدت و ضعف دارد ولی معمولا بیشتر از 10 دقیقه طول نمی‌کشد.

گاهی ممکن است در حین خواب خون دماغ شوید. این حالت خیلی اضطراب‌آور و آزار دهنده است. هیچ کس دوست ندارد نصفه شب روی بالش خود خون ببیند. خون دماغ نصفه شب معمولا با خارش پشت گلو قبل ازخروج خون از بینی آغاز می‌شود.

با وجود آنکه بعضی از خون دماغ‌ها خودبخود بوده و معلوم نیست خونریزی مربوط به کدام ناحیه هستند اما اغلب خون دماغ شدن‌ها مرتبط با ناراحتی مجرای بینی است. علت ممکن است عطسه، فین کردن زیاد، آلرژی، خراش بینی یا هوای خشک باشد.

خوشبختانه، خونریزی بینی با علائم دیگر مثل سردرد ارتباط ندارد. اگر این علائم را دارید باید با پزشک مشورت نمایید.

آیا می‌توان از خون دماغ شدن در بارداری جلوگیری کرد؟

اگر در بارداری زیاد خون دماغ می‌شوید باید از عواملی که سبب خون دماغ می‌شوند پرهیز کنید. حتی اگر نتوانید از آن جلوگیری کنید حداقل می‌توانید تعداد دفعات آنرا کاهش دهید.

فین کردن باید آرام انجام شود تا باعث خون دماغ نگردد. حتما به میزان کافی مایعات بنوشید. از مرطوب کننده هوا و از کرم ضد خشکی بینی استفاده کنید. اگر سرما خورده‌اید یا اگر دچار آلرژی هستید از داروهای سرماخوردگی و ضد حساسیت مورد تایید پزشک در بارداری استفاده کنید تا عطسه کردن و کیپ شدن بینی کمتر شده و کمتر خون دماغ شوید.

اتاقی که در آن هستید نباید خیلی گرم باشد چون هوای گرم باعث خشکی مجرای بینی می‌شود. اگر در بارداری زیاد خون دماغ می‌شوید موهای بینی را نکَنید و داخل بینی را دستکاری نکنید.

راه‌های درمان و تسکین خون دماغ در بارداری چیست؟

چند روش ساده وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها به سرعت مشکل خون دماغ را حل کنید.

اگر دراز کشیده‌اید بنشینید یا بلند شوید. سپس کمی به جلو خم شده و ناحیه نرم بینی که درست بالای سوراخ‌های بینی قرار داد را برای 10 تا 15 دقیقه فشار دهید. در طول این مدت فشار باید ثابت باشد.

راه دیگر استفاده از کیسه یخ روی بینی است. دمای پایین می‌تواند رگ‌های خونی را منقبض کرده و جریان خون را کاهش دهد. بعد از قطع شدن خون از خم شدن زیاد به جلو یا فین کردن شدید خودداری نمایید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

معمولا خون دماغ بارداری را می‌توان در خانه کنترل کرد و در بیشتر موارد حجم خون هم خیلی زیاد نیست. اگر در خانه نتوانستید خونریزی را قطع کرده یا در صورتی که خون دماغ بیش از 30 دقیقه طول کشید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

اگر خونریزی خیلی شدید است، اگر خونریزی اذیتتان می‌کند، یا اگر حس سرگیجه یا بیحالی دارید حتما به اورژانس اطلاع بگیرید.

بیشتر بدانید:

فشار خون پایین در بارداری، علائم، درمان خانگی و دارویی

خونریزی و لکه بینی در بارداری و تفاوت آنها