خوردن تیلاپیا در بارداری

اگر ویار بارداری شما خیلی شدید بوده و شدیدا هوس تکه‌های ماهی سرخ شده یا کبابی کرده‌اید ممکن است بپرسید خوردن چه نوع ماهی در بارداری مجاز و بی خطر است.

اگر ویار بارداری شما خیلی شدید بوده و شدیدا هوس تکه‌های ماهی سرخ شده یا کبابی کرده‌اید ممکن است بپرسید خوردن چه نوع ماهی در بارداری مجاز و بی خطر است.

با وجود آنکه معمولا ماهی فواید زیادی برای فرد باردار و جنین دارد اما همه انواع ماهی این طور نیست و لازم است بعضی از انواع ماهی در بارداری کم مصرف شود یا اصلا مصرف نشود. این قانون در مورد ماهی‌هایی است که دارای جیوه زیاد هستند مثل کوسه، شمشیرماهی، خالمخالی، نیزه ماهی، تون چشم درشت، صدق می‌کند.

آیا خوردن ماهی تیلاپیا در بارداری مجاز است؟

خوشبختانه تیلاپیا در فهرست بالا قرار ندارد و مقدار محدود آن در بارداری مجاز است. اگر هر هفته دو وعده غذایی مصرف شود اختلالی در بارداری ایجاد نمی‌کند.

تیلاپیا جیوه چندانی نداشته، طعم ملایمی دارد، پروتئین آن بالا است و دارای ویتامین‌ها و املاحی چون ویتامین ب 12، نیاسین، سلنیوم، منیزیم و فسفر می‌باشد. اجازه بدهید در ادامه در مورد اثرات مصرف تیلاپیا در بارداری صحبت نماییم.

تیلاپیا جیوه کمی دارد و تا زمانی که حداکثر 2 تا 3 وعده در بارداری مصرف شود مشکل خاصی برای بارداری ایجاد نمی‌کند. یکی از برزگترین افسانه‌ها در مورد بارداری آن است که زنان باردار نباید ماهی بخورند در حالی که ماهی مواد مغذی زیادی برای فرد باردار و جنین دارد.

به خاطر داشته باشید که هر بارداری شرایط خاص خودش را دارد و هر سوالی در مورد شرایط خاص حاملگی خودتان و مصرف ماهی تیلاپیا دارید از پزشک بپرسید.

آیا تیلاپیا برای جنین خطر دارد؟

خوردن محدود تیلاپیا برای جنین خطری ندارد. اما ماهی تیلاپیا باید از شیلات معتبر خریداری شود. از آنجا که این ماهی به سرعت خود را با شرایط وفق می‌دهد و می‌تواند بسیاری از خوراکی‌های موجود در آب را خورده و سریع و با هزینه کم رشد کند ممکن است بدست افراد سودجو غیر سالم پرورش داده شود.

فواید تیلاپیا در بارداری

خوردن تیلاپیای با کیفیت در بارداری فواید زیادی برای مادر و جنین دارد:

ویتامین و املاح معدنی

تیلاپیا دارای املاح معدنی مفید برای زنان باردار است. منیزیم موجود در آن سبب کاهش خطر نقص مادرزادی می‌شود. به طور مشابه، نیاسین خطر نقص‌های مادرزادی و سقط جنین را کم می‌کند.

ویتامین ب 12 موجود در تیلاپیا برای جلوگیری از اسپینا بیفیدا (رشد ناقص ستون فقرات جنین) مفید است. سلنیوم که در تیلاپیا یافت می‌شود خطر بیماری‌های بارداری را کاهش می‌دهد.

پروتئین بالا

تیلاپیا منبع سالم پروتئین برای کمک به رشد جنین است. بدن شما در دوران حاملگی، نسبت به حالت عادی پروتئین بیشتری نیاز دارد.

این نوع ماهی که طعم ملایمی دارد جایگزین مناسب انواع دیگر پروتئین برای خانم‌هایی است که مشکل بیزاری از غذا در بارداری دارند.

کمک به رشد مغز جنین

تیلاپیا منبع غنی امگا 3 از نوع اسید چرب دوکوزاهگزانوئیک است که باعث سلامت کلی جنین شده و برای رشد مغز و چشم جنین حیاتی است. ثابت شده دریافت میزان کافی دوکوزاهگزانوئیک در بارداری، اثر مستقیم بر قدرت حل مساله کودک در آینده دارد.

نکات مهم در مورد مصرف ماهی تیلاپیا در بارداری

تیلاپیا یک ماهی خوب و مفید برای بارداری است اما چند نکته مهم در خصوص آن باید رعایت شود:

به اندازه لازم تیلاپیا بخورید

ماهی یکی از بهترین غذاها برای بارداری است اگر به اندازه لازم مصرف شود. دریافت میزان زیاد جیوه نگرانی اصلی در مورد ماهی تیلاپیا است. همه ماهی‌ها جیوه دارند و با توجه به جیوه کم تیلاپیا، مصرف کم آن خطری ندارد. خوردن 2 تا 3 وعده 100 گرمی ماهی تیلاپیا در هفته مجاز است. اگر در خانه ترازو ندارید به اندازه یک کف دست ماهی معادل حدود 100 گرم است.

مطمئن شوید ماهی سالم باشد

سلامت غذایی همیشه مهم است و اهمیت آن در بارداری دوچندان می‌شود. اگر تیلاپیای منجمد تهیه می‌کنید مطمئن شوید بسته بندی آن پاره یا سوراخ نباشد. نباید یخ زدگی و کریستال روی بسته بندی ماهی وجود داشه باشد.

قبل و بعد از پاک کردن ماهی حتما دست‌های خود را بشویید. وقتی که ماهی را فریز می‌کنید آنرا از سایر مواد غذای دور نگهدارید. ماهی را از شیلات معتبر خریداری نمایید.

تیلاپیا باید کاملا پخته باشد

گوشت نپخته و نیمه پخته حیوانات در بارداری ممنوع است. خوردن ماهی تیلاپیای خام، دودی، یا سرخ شده خطر بیماری‌هایی مثل لیستریا را افزایش می‌دهد. با توجه به آنکه احتمال مسمومیت غذایی در بارداری بیشتر است و می‌تواند عوارض جدی مثل سقط جنین، زایمان زودرس، و تولد جنین مرده داشته باشد باید بیشتر احتیاط کنید.

وقتی که ماهی تیلاپیا به آسانی با دست تکه تکه شده و گوشت آن غیر شفاف است کاملا پخته ‌می‌باشد.

بیشتر بدانید:

مصرف قرص امگا 3 و روغن ماهی در بارداری

خوردن میگو در بارداری و خواص آن برای خانم باردار