شاید دوران بارداری حساس‌ترین زمان زندگی برای هر خانم باشد چون او باید بیش از هر زمان دیگری مراقب سلامت خود باشد. بسیار مهم است که فرد باردار خوراکی‌های مغذی میل نماید تا هم جنین تغذیه مناسبی داشته باشد و هم سلامت خود او تضمین شود. مواد و ویتامین‌های مفید باید در رژیم غذایی موجود باشد.

شاید دوران بارداری حساس‌ترین زمان زندگی برای هر خانم باشد چون او باید بیش از هر زمان دیگری مراقب سلامت خود باشد. بسیار مهم است که فرد باردار خوراکی‌های مغذی میل نماید تا هم جنین تغذیه مناسبی داشته باشد و هم سلامت خود او تضمین شود. مواد و ویتامین‌های مفید باید در رژیم غذایی موجود باشد.

آیا خوردن انجیر در بارداری خطر دارد؟

انجیر یکی از مفیدترین میوه‌های دنیا است که به خصوص برای خانم‌های باردار خیلی توصیه می‌شود. این میوه برای کاهش ناخوشی صبحگاهی که به خصوص در سه ماهه اول بارداری مشاهده می‌شود خیلی مفید است.

ارزش غذایی انجیر

کالری: 37

فیبر رژیمی: 1.45 گرم

ویتامین ب 6: 0.06 میلی گرم

پتاسیم: 116 میلی گرم

منگنر: 0.06 میلی گرم

مس: 0.03 میلی گرم

اسید پنتوتنیک: 0.15 میلی گرم

شاخص گلیسمی: متوسط

پروتئین: 0.38 گرم

کربو هیدرات: 9.59 گرم

چربی: 0.15 گرم

قند: 1.13 گرم

مصرف چند عدد انجیر در روز در بارداری مجاز است؟

خوردن انجیر در بارداری مفید است اما باید به اندازه مصرف شود. مصرف بیش از حد آن باعث بالا رفتن قند خون می‌گردد. پزشکان توصیه می‌کنند از انجیر به عنوان میوه و نه به عنوان دارو استفاده کنید. می‌توانید تا 5 عدد انجیر در زمان‌های مختلف روز مثلا به عنوان میان وعده، در سالاد، پوره و غیره استفاده کنید.

مزایای مصرف انجیر در بارداری چیست؟

انجیر به دلیل ارزش غذایی بالا، به سلامت جنین و بارداری کمک می‌کند. بعضی از مزایای مهم این میوه به شرح زیر است:

افزایش دریافت کلسیم

کلسیم یک ماده حیاتی برای رشد استخوان و دندان جنین و نیز سلامت مادر است و باعث تقویت استخوان‌های مادر در بارداری و بعد از زایمان می‌گردد.

منبع غنی امگا3 و فولات

امگا3 و فولات برای رشد مغز جنین حیاتی هستند.

خوراکی سالم

در دوران بارداری بعضی از مادران به خوراکی‌ها ویار دارند. ویار بارداری خطر دیابت بارداری یا اضافه وزن را دارد و انجیر به دلیل دارا بودن آلکالاین، از اینها جلوگیری می‌کند. این میوه گرسنگی را  و ویار را تحت کنترل در می‌آورد.

جلوگیری از کم خونی

کمبود آهن موجب کمبود اکسیژن برای جنین می‌شود. انجیر به میزان زیادی آهن داشته و باعث جلوگیری از خستگی و کم خونی در بارداری می‌شود.

تقویت گوارش غذا

انجیر سرشار از فیبر رژیمی است که باعث تسهیل اجابت مزاج شده و از یبوست جلوگیری می‌کند. ضمنا پروبیوتیک موجود در انجیر باکتری‌های مفید روده را افزاشی داده و از این طریق به هضم غذا کمک می‌کند.

سلامت و زیبایی پوست

انجیر دارای سورالن شیمیایی است و برای درمان رنگدار شدن پوست و حتی ملاسما (ماسک بارداری) مفید است.

کاهش ناخوشی صبحگاهی

ویتامین ب6 موجود در انجیر بیماری صبحگاهی را کم می‌کند.

تنظیم قند خون

انجیر باعث تنظیم قلب می‌گردد. ترکیب میزان کم سدیم و میزان زیاد پتاسیم، موجود در آن،‌ قند خون را کاهش می‌دهد. ضمنا دارای آنتی اکسیدان پلی فنول زیادی است که تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.

کنترل فشار خون و کلسترول

خیلی از زنان باردار از فشار خون بالا شکایت دارند. انجیر دارای اسیدهای چرب امگا3 و امگا 6 و فیتوسترول است که کلسترول خون را کاهش می‌دهند. ضمنا پکتین موجود در این میوه نیز باعث کاهش کلسترول می‌شود.

بهبود جذب آهن

انجیر سرشار از ویتامین ث است که باعث جذب آهن شده و خطر کم خونی را کاهش می‌دهد.

منبع طبیعی قند

این میوه شیرین مزه است و راهی سالم برای تامین گلوکز می‌باشد.

عوارض مصرف انجیر در بارداری چیست؟

همانطور که گفتیم انجیر در بارداری دارای مزایای زیادی است و مصرف آن ضروری است. اما توصیه می‌شود به اندازه مصرف شود. مصرف بیش از اندازه ان ممکن است باعث عوارض زیر شود:

انجیر برای درمان رنگدار شدن پوست مفید است اما در بعضی موارد، مقدار زیادی از سورالن موجود در انجیر وارد بدن شده و ممکن است باعث عارضه حاد پوستی به نام فتودرماتیت شود.
مصرف به اندازه انجیر باعث کنترل فشار خون می‌شود اما اگر بیش از اندازه مصرف شود اثر معکوس دارد و باعث کاهش سطح گلوکز خون می‌شود.
واکنش‌های آلرژیک واقعا غیر قابل پیش‌بینی هستند و در هر زمانی ممکن است نمایان شوند. حتی وقتی سابقه آلرژی قبلی در مادر وجود نداشته باشد، تغییرات هورمونی بارداری ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک به انجیر شود.
نه تنها انجیر بسیار خوشمزه است بلکه باعث مقابله با بعضی بیماری‌های بارداری می‌گردد. فراموش نکنید که زیاده روی در هر چیزی برای سلامتی ضرر دارد و انجیر هم از این قاعده مستثنی نیست.

بیشتر بدانید:

خوردن زنجبیل در بارداری و خطر سقط جنین

مصرف گریپ فروت در بارداری،‌ خواص، مضرات و عوارض